Här kommer inte att presenteras några absoluta sanningar eller ges nåt facit till diverse frågor. Jag skriver om sånt som enligt mig är bra & kul, lite om nyheter och sånt som är på g framåt. Jag är inte speciellt fördomsfull och tycker, lite på avstånd, rätt bra om tex både Raskesven & Jörgenfjäderlätt. Min första ordentliga friluftspackning köpte jag -78, startade Get Out år 2000, jobbar idag på Outnorth och är gift med ena halvan av tanterpatur.com.

Användarnamn: getout

Intressen: Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Paddling, Resor

2012-11-15

Gnissel eller prassel?

I takt med att de lätta, bärbara varianterna av tjocka(re) liggunderlag ökat så har också gnisslandet & prasslandet i tälten accelererat i motsvarande omfattning. Tycker många.

Det är NeoAir-serien från ThermaRest och Expeds olika varianter med pump/blås-behov som oftast diskuteras och uppfattningen är uppenbarligen olika när det funderas på vilka som väsnas mest. Efter några års pratande med användare, leverantörer & kolleger samt en del eget brukande ställer jag mig neutral i frågan, själv har jag aldrig upplevt att mitt eget eller andras gnisslande & prasslande skulle vara nåt som stör. Visst har jag vaknat några gånger vid tillfällen som skulle kunnat bero på liggunderlagsljud men då hinner jag ju/får tillfälle att vakna till lite & tänka på hur jädra gött det är att sova i tält. Sen somnar jag om. Sover jag på fjället en blåsig natt är det absolut inte lite liggunderlagsgnissel, eller prassel, som gör att jag eventuellt ligger vaken.

2012-10-30

Titantankar på prylavdel ningen

Ny bloggare: Jocke Sundberg som startade GetOut, kommer med betraktelser från prylarnas värld. Och lite OT.

Men nu var det order & nyheter vår -13 som stod i fokus….. till vår -13 kommer Primus med nya, fina, uppdaterade ETA-prylar (Primus s.k. klimatsmarta kök & tillbehör), nytt kök & nya kastruller, de klipper dessutom till med ny färg på bränsleflaskorna, helt galet, och en del andra mer eller mindre spännande nyheter.