Bilder och turbeskrivningar från fjäll och skog. Alltid med hund både sommar och vinter :)

Glad och aningens rastlös tant.
De bästa turerna är de som blir av! Bara fara ut! :)

Användarnamn: plingella

Intressen: Friluftsmat, Hundspann, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Mountainbike, Bär & svamp, Paddling, Hundar

2019-07-20

Snabbtur i Sarek på tre dagar.

Äntligen var det dags, jag och två vänner, på väg mot Skierfe och utsikten över Rapadalen. Kanske Sveriges mest fotade dalgång, vad vet jag? Turplanen sträckte sig över tre dagar och skulle således passa en tant som jag. Ingen supermegasurvivalexpedition utan en aktiv weekend fast mitt i veckan. Positioneringen visar vart vi parkerade bilarna (Sitoälvsbron). Det finns ett dass på parkeringen, men inget toapapper.

Bra fart på vattnet i Sitoälven. De första 10 kilometrarna cyklade vi på den så kallade cykelstigen, allt för att spara på benen till dagen efter då vi skulle på topptur.

Cykelstigen är kuperad och bitvis väldigt lättcyklad men även stora stenar och guppig. Jag gick i de värsta uppförsbackarna. Tror nog att de flesta med lite flås cyklar hela vägen. Men ändå himla enkelt att kunna cykla istället för att gå.

Framme vid båtplatsen i Laitaure, där vi lämnade cyklarna. Vi trampade på så länge att vi missade sista båten... Nåja det går fin stig genom skogen (6 km vandring med myggen som sällskap) till Aktse. Lättvandrat men vi såg inte så mycket mer än skog.

Bilden visar starten vid båthamnen vid Laitaure.

STF-stugan i Aktse har öppen butik till kl 20:00 och väldigt trevliga stugvärdar. Vi köpte tältplats för två nätter och då ingick dass, kök/matplats samt bastu. Himla bekvämt, men det var mycket folk. Jag är ingen van STF:are så när tältgrannen började snarka kändes det lite jobbigt. Vill man tälta gratis så finns det två-tre fina tältplatser om du går förbi Aktse och en bit upp i björkskogen, en har till och med en bäck som rinner alldeles nära.

Dag två och topptur, vi hoppades på bra väder och ja det fick vi. Det sämre vädret, spöregn snö och kraftiga vindar, kom väldigt lägligt då vi var på ställen där det inte gjorde så mycket. På toppen fick vi vindstilla och en helt underbar regnridå framför Nammatj som bara drog förbi.

Här vid denna skylt (när du kommit upp ovanför trädgränsen) svänger du av vänster från Kungsleden. Vältrampad stig hela vägen fram till sista uppförsbacken upp på Skierfetoppen. Bara ett väldigt lerigt och blött parti, i övrigt torrt. Det finns lite småbäckar här och där men vi hade 1-liters flaskor med oss och de räckte bra om man fyllde på dem vid varje tillfälle.

Vi åt lunch nedanför Skierfe, vid bäcken. Där lämnade vi även våra ryggsäckar. Vi hade med gott om snacks, mat, vatten med mera, vi var ju ute på njutartur.

Det var såå skönt att gå sista biten utan packning. Lätt vandring tyckte vi och helt plötsligt var vi bara uppe! Utsikten helt enormt fin, jag tappade nästan andan... Jag visste inte om att jag var höjdrädd, klippan stupar lodrätt ner typ 700 meter, det var läskigt på riktigt att titta över kanten. Medan vi satt på toppen så blev det helt vindstilla och det föll några snöflingor. Vi gick ganska sent från Aktse så vi var själva uppe på toppen, vi mötte alla som gått tidigt och var på väg ner. Vi skyndade ner när regnmolnen helt plötsligt ändrade riktning och kom mot oss. Vi hann ner till ryggsäckarna och gick väl i spöregn en längre stund. Regnet bekom mig inte då jag var "high on life" efter utsikten över Rapadalen, vilket ställe!

Regnbåge, sol och regn samtidigt på vägen ner. Total vandringstid tur och retur var sju timmar, utan raster. Det gick en timme fortare att gå ner än vad det tog att gå upp.

Kom ihåg att titta bakåt ibland :)

Där syns i princip hela gå-sträckan, bara STF-stugan som saknas på bilden.

Vi startade vår topptur ca 10:30 på förmiddagen och var tillbaka 19:50. Kanske ingen rekordtid, men det är skönt att ta det lugnt, äta gott och bara vara medan man vandrar. Jag är ju inte så bra på att gå långt på grund av värk i kroppen, men med stavar, godis, snacks, och lite tjurskalle så gick det. De två sista kilometrarna ner genom björkskogen var ett helsike för knän och fotleder... Men så väl värt den utsikten.

Vi hann precis boka hemfärden med båt (dag tre) innan de stängde butiken i Aktse. Fint väder på kvällen och vi satt ute i grillringen och eldade till midnatt... Ingen tältgranne som snarkade denna natt, men väl en liten sork som sprang omkring och kollade om vi hade nå mat att bjuda på.

Att ta båten tillbaka till cykelstigen var såå värt 300kr, jag hade aldrig orkat gå de 6 kilometrarna genom skogen (eller så ville jag bara helt enkelt inte alls gå i skogen).

Cykelstigen var precis lika kuperad och stenig som på ditvägen. Det kändes dock som att det gick lättare, kanske kroppen vant sig vid hjärnans idéer om fysisk aktivitet.

Sista biten över bron var ändå en härlig känsla. En Sarek-tur på tre dagar, lite väl lång vandring dag 2, men det fanns liksom inga alternativ. Jag tycker alla borde göra den här turen, alla som vill alltså. Nu skall jag vila upp mig och min gamla tant-kropp så jag kan fara på nya äventyr!

Vi hörs!

2019-07-20 11:13   OBD
Grattis till en jättefin tur! Starkt gjort.
Kul att du tyckte det var väl värt mödan.

Svar 2019-07-20 13:07   plingella
Ja tack! Det var riktigt fint! Har haft denna tur i huvudet i mååånga år... Så glad att den blev av.

2019-07-20 13:53   thegedd
Kul att läsa och vilka fina bilder, lite skillnad mot hemmavid. Var där 2006 och minns utsikten, fantastisk.

Svar 2019-07-20 15:22   plingella
Tack :) Jag kan tänka mig att utsikten är i stort sett det samma nu som då?

2019-07-22 08:48   brigas
för oss som bor i (närhet/relativ närhet är det en jättefin helgtur,bil-cykel,gå eller ta båt en bit. Den vackraste lätt tillgängliga vyn i landet är väl möjligen den man har från Skierfe.

Svar 2019-07-22 20:53   plingella
Ja sant! Vi använde tre dagar men då tog vi det lugnt! Och jaaaa det är bland det vackraste jag sett! Dessutom hade vi oförskämd tur med vädret. :)

2019-07-27 12:27   MonicaKa
Ha! Tant-power! Perfekt litet lagomt äventyr ju! Tänk vad bra med alla såna turer som blir av, än de som inte blir det! Bara att lyssna och lära... tack för att du delar!

Svar 2019-07-27 20:53   plingella
Ja men tantpower är helt klart underskattat! Jag tror att vi tanter är bra mycket segare än många yngre, trots krämpor. :) Tack för att du läser och kommenterar, det är roligt. Som sagt, de bästa äventyren är de som blir av.

2019-09-14

Cykling offroad i Jockfall/Överkalix

Vi valde Linafallet/Jockfall istället för fjälltur då vädret var så ostadigt. Vi hade två dagar på oss att äventyra. På https://www.visitoverkalix.se/cykelstigar-jockfall/ finns en pdf-karta som man kan ladda ner och ha offline i telefonen. Eftersom det står cykelstigar på kartan så rekognoscerade vi inte desto mer utan packade ihop mat, prylar, cyklar och hundar. Linafallet, låg "efter vägen" på väg mot Dirijärvi/Dirivaara, så vi började där med lunch/kaffekok och en uppvärmning för oss och hundarna.

2019-08-03

Mellan Vuoggatjålme och norska gränsen

Tänk att det nästan alltid går som jag tänkt, men ibland fungerar ingenting, eller vi hade tur med vädret i alla fall. Positionen anger som vanligt vart jag lämnar bilen. Jag och äldsta sonen skulle gå till Ikesjaure, förra gången blev vi stoppade av dåligt väder och ett tält som hade hål i yttertältet. Denna gång var det en stor sol på väderprognosen och varmt i nästan en hel vecka. Kartbilden nedan visar Guoledisjaur och starten på vår vandring. Det finns dass på parkeringen, med toapapper (just den dagen). Man har täckning på telefonen (Telia och Tele2) tills man kommit över fjället och börjar gå neråt mot Jurun.

Det är fin och tydlig stig, den hade nog kanske gått att cykla, och ja vi mötte en cyklist, undra hur långt han cyklat? Väldigt fint när dalgångarna börjar dyka upp! På ett ställe syns både Jurunjaure och Ikesjaure, otroligt vackert.

2019-05-26

Cykling längs Isälvsleden.

Ett äventyr från hösten 2018, lite väl aktivt och lite väl spännande mellan varven.

Jag är ingen proffscyklare, har en vanlig hederlig mountainbike som jag monterat en pakethållare på och den mjukaste, bredaste cykelsadel jag kunde hitta på Biltema (inga stänkskärmar på, det är ocoolt). Lillasyster hade kommit på idén att cykla längs isälvsleden med hundarna. Vi hittade ingen bra karta utan använde den PDF-fil som finns på www.isälvsleden.se samt kart-appen "Lokalsinne" som är en gratis-app. Där kan du ladda ner kartrutor så du kan se dem i offline-läge och när du slår på platstjänsten på telefonen så blir du en prick på kartan, typ som en gps fast i telefonen, och gratis.