Min blogg handlar om allt som har med friluftsliv att göra. Det lär bli mestadels om fiske men även lite olika projekt, foto samt lättpackning.

Gillar uteliv på alla sätt och vis och är alltid nyfiken på nya upplevelser. Ägnar en hel del utetid i min hängmatta. Gillar all typ av vandring men Muddus är en personlig favorit.

Har egen webshop där jag säljer bl.a paracord.
www.paracordshop.se

Användarnamn: peter1969

Intressen: Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Sover gärna i hängmattan. Gillar att elda.

Dagstur med barnen

Idag har jag och mina minsta barn (för andra helgen i rad) åkt skidor till grannarna. Nadja hade fått nya "riktiga" skidor som belöning efter att ha gått med gipsad arm i 4 veckor utan att klaga det minsta. Hon var riktigt stolt och glad över skidorna eftersom hon nu fick ha riktiga skidpjäxor när hon skulle åka. Eftersom Elias och Nadja åkte med vanliga längdåkningsskidor fick vi lov att ta med oss vanliga vinterskor i packningen så att dom skulle ha ombyte när vi var framme.

Förutom vinterskorna hade vi naturligtvis tagit med oss korv för grillningen men även, fläsk, pannkaka, stekpanna, två liggunderlag, mjölk, muggar, gafflar och lite till. Allt rymdes galant i pulkan jag gjort tidigare i vinter.

Alive!

Jo, jag överlevde natten och faktiskt var det mestadels riktigt behagligt. Som kallast var det 13,4 grader i natt men eftersom det inte blåste något så gjorde det inte så mycket. För säkerhets skull hade jag spänt upp en presenning som vind- och snöskydd men vädret i natt var bra så det hade nog inte behövts.

Jag gick i säng efter Robinson dvs omkring halv tio och då var det mörkt men en del stjärnor syntes så det var riktigt fint. Presenningen och ridgelinen hade jag satt upp tidigare under dagen ungefär hundra meter från huset inne i tallskogen. Skogen är gallrad men det är ändå rätt så tätt mellan tallarna så det tog en stund att hitta ett lämpligt ställe där det var både rätt avstånd samt att presenningen skulle sitta rätt för att täcka de nordvästliga vindar som rådde på dagen.

I eder nattliga tjänst!

I natt ska jag göra ett nytt test att sova i hängmatta vintertid. Förra gången gick det ju inte så bra och det slutade med att jag frös mig genom natten.

Nu tror jag dock att jag funnit felet i och med att hängmattan var längre än avståndet mellan hålen i sovsäcken. Jag har kortat hängmattan nu så jag tror att nattens test ska gå betydligt bättre.

Kort sportlovsdagbok!

Snart är sportlovet och pappaledigheten till ända så jag tänkte göra en kort summering av händelserna.

Fredag 27/2
Åkte med Elias till Lycksele för att kolla öronen. Jag, gumman och Nadja följde med. Det slutade med att han fick en remiss för att operera bort halsmandlarna (inget fel på öronen i alla fall). Så kan det gå. Passade på att köpa en massa godis på marknaden.