Min blogg handlar om allt som har med friluftsliv att göra. Det lär bli mestadels om fiske men även lite olika projekt, foto samt lättpackning.

Gillar uteliv på alla sätt och vis och är alltid nyfiken på nya upplevelser. Ägnar en hel del utetid i min hängmatta. Gillar all typ av vandring men Muddus är en personlig favorit.

Har egen webshop där jag säljer bl.a paracord.
www.paracordshop.se

Användarnamn: peter1969

Intressen: Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Sover gärna i hängmattan. Gillar att elda.

Gör-det-själv kompressionspåse

Jag hade ju tidigare köpt en dunsäck som jag tänkt använda till min hängmatta men säcken hade ingen påse så då blev det till att sy en själv. Eftersom jag vill få ner den i chestpackens ryggsäck så insåg jag att det skulle behövas en kompressionspåse. Modellen jag utgick ifrån har jag snott på Anders Jonssons hemsida. Enda ändringen utifrån den är att jag satt dit kompressionsremmar.

Okomprimerad:

Storgäddan lurade i vassen!

I helgen var jag på en visning av flugfiskegrejer (för gäddfiske). Jag var lite rädd från början att det skulle bli en massa pratande om flugspön hit och fluglinor dit men så blev det inte. Istället blev det pang på gäddfisket med en gång. Bara att välja sig ett av de färdigtacklade spön som fanns att tillgå och efter en kort instruktion om hemtagning och landning så var det bara att vada ut i sjön och testa.

Stället där vi fiskade på var långgrunt med fast botten och inbjudande vassruggar. Vi delade upp oss i två grupper och gick åt varsitt håll från lägerplatsen. Min grupp valde tydligen rätt sida för vi hade betydligt fler kontakter med gädda men dom var lite tröga så endast två lyckades vi landa. Den andra gruppen hade sett några gäddor men ingen landad fisk. Efter ungefär 2 timmars nötande på truliga gäddor så blev det lunchpaus och vila (och lite ljugande....)

Helgens friluftsplaner

I kväll blir det tältning med grabben (7 år). En killträff med andra ord. Då behöver vi inte hålla på med sånt där tjejtjafs som att borsta tänderna eller tvätta sig, och vi kan ligga i tältet och kappfisa utan att nån behöver bry sig;)

Lördagen är inbokad på icke friluftsaktiviteter (tyvärr). Vedkapning och öldrickning (inte samtidigt!).

Veckans klart bästa fynd!

Jag skrev i bloggen för någon dag sedan att jag köpt en dunsovsäck från Caravan och ett pyramidtält från Fjällräven för en hundring i den lokala återvinningsaffären. Båda med åtminstone 30 år på nacken.

Tältet har nu fått sig en ordentlig översyn och jag är oerhört överraskad över vad fräscht tältet är. Jag har inga planer på att använda tältet som det är däremot kommer yttertältet att få hänga med på testtur i sommar för att se om det fungerar som enkelvävstält/tarp.

Prioritera min fritid?

Jag har insett att jag måste prioritera min fritid. Som det är nu så hinner jag inte med det jag vill göra och det jag måste göra.

Det jag vill:
Fiska, fjällvandra, fota (helst med familjen så mycket som möjligt)