Minnen, funderingar och trix från mina turer. Lite utrustning också. Men fokus är på turer.

Uppväxt i Bohuslän och har efter tio år i Stockholm flyttat till Frösön för att få komma närmare till fjällen. Vandrar på sommaren, jagar på hösten och går på tur på vintern. Oftast relativt korta turer. Försöker komma ut ofta. Jobbar på kontor till vardags och för mig är friluftslivet rörelse och frihet.

Användarnamn: skitundernaglarna

Intressen: Vandring, Jakt, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Löpning

2022:
September

2021:
Juli
2021-07-07

Norra Offerdalsfjällen, Stensjön till Bielne och tillbaka

Juli 2021.

På fredagkvällen anlände jag med bil till parkeringen vid vägbommen vid Nedre Lill-Stensjön. Planen för kvällen var att ta mig till Spjutsjön för lite fiske. Jag följde västra sjökanten norrut och sen längs bäcken som går norrut mot Spjutsjön. Terrängen är blockig, björkskogen tät. Svårt att gå och bitvis blött, men det gick. Inget att rekommendera med tung packning. Bitvis rätt bökigt. Vid spjutsjön hittade jag tältplats i sydvästra delen, intill den lilla halvön. Här finns flera små platser med relativt flacka ytor för tält. Fiskade en stund men fick inget. Det vakade lite grann så det finns fisk i sjön. (Fiskekort på natureit.se)

Spjutsjön

På lördagen var planen att ta mig till Bielne. Jag uppskattade att snabbaste vägen upp ur blockterrängen var att gå rakt mot Saajhtkehke. Väl uppe ur björkskogen är det lättvandrad fjällhed. På toppen av Saajhtehke till och med mobiltäckning. Här ifrån gick jag nordväst, längs nordsidan av Plyöjhkere. Lättvandrat, men lite mer stenigt på nordsidan. I princip kompasskurs mot Bielne. Framme vid Bielne konstaterade jag att jag ser ingen uppenbar väg upp som passar mig. Jag vill inte ha för brant och luftigt. Gissar att det kan gå om man går längre åt väster eller nordost men det var inget jag kände för. Tog mig upp till där sluttningen övergår i klippa och njöt av utsikten en liten stund. Sen gick jag ner mot Bielnenjavrie för ett dopp. Det var årets varmaste dag och solen lyste stark. Ett svalt dopp piggade upp. Under eftermiddagen tog jag mig en bit tillbaka och hittade fin tältplats vid bäcken som rinner sydöst om Plyöjhkere. Solig och varm kväll med mycket knott och mygg. Det var en lättnad när det blev kväll och tillräckligt ovarmt för att kunna krypa in i tältet och slippa insekterna.

På väg mot Bielne

Tältplats på lördag kväll

På söndag morgon gick jag rakt söderut, i sadeln öster om Slätnantjahke och tog kompasskurs mot dammen vid Stensjön. Ju längre ner för sluttningen jag kom desto blockigare och blötare blev terrängen. Undvik skogspartierna så går det lättare. Från dammen gick jag på bilvägen tillbaka till bilen. En fin helgtur.

2022-09-09

Oviksfjällen. Saubogen i början av Juni

Jag och turkompisen P fick skjuts till Hovde. Där finns en parkeringsplats och en informationstavla. Vi följde den led som är markerad som vinterled på kartan åt NV till Mannemyrtjärnen. Sen gick vi mot Koltjärnvallen där vi delvis fick söka oss fram utan en led att förhålla oss till men det fanns stigar att gå på och terrängen var lätt att orientera i så det gick bra. Vid Koltjärnvallen tog vi lunchpaus och fiskade lite innan vi gick vidare mot Saubogen. Vid sjön Saubogen blåste det ganska friskt och kyligt från nordväst. Vi hittade fina tältplatser på en liten höjd. Vi noterade att det fanns en eldstad också. Här slog vi upp våra röda Nallo-tält. Jag fiskade några timmar med P drog på sig löpardojjorna och utforskade östra stranden av Saubogen. Vi såg några andra fiskare ute men i övrigt var det lugnt på lederna. Fram mot kvällen gjorde vi en liten brasa men vi kröp rätt snart in i tälten då den kyliga vinden gjorde det kallt. Natten blev kondensfri tack vara vinden och jag sov gott.