Dela upplevelser och erfarenheter.

Användarnamn: robber72

2020-05-24

Malingsbo-Kloten

Jag och min fru bestämde oss för en tur i närområdet när vi nu hade lite längre ledigt och prognos för mycket fint väder. Vi har tidigare gått delar av Bruksleden och började kolla vad som fanns inom en 2 timmars radie. Finns fantastiskt många fina områden som inte behöver innebära en lång transport till fjälls. Nu föll ögonen på Malingsbo, mindre än 2 timmar från hemmet, varför har jag aldrig sett det området förut?

Efter lite googlande föll valet på en anpassad Malingsbo-Kloten runda, 32 km på en och en halvdag.

Malingsbo Herrgård

Vi startade 21/5 vid Malingsbo Herrgård vid 13.00. Ont om parkeringar men efter att ha pratat med ägaren till Herrgården, som numera drivs som pensionat, fick vi lov att parkera där över natten.

Starten vid vändplanen

Starten är inte helt tydlig, men man följer Trolltjärnsvägen till vändplanen och kliver på leden där. Malingsbo är även slutpunkt för etapp 21 på Bruksleden.

Första biten är uppför och inte särskilt spännande, när man passerat Trolltjärnen blir det lite mer varierat och finare natur.

Vid Bråten blev det ett lunchuppehåll i fin gammal torpmiljö, där fanns även en trevlig övernattningskoja.

Bråtenskojan

Efter Bråten fortsatte vi längs leden till Skottorp, där delade leden sig mot Kloten och Nyfors, vi styrde kosan mot Kloten och den planerade tältplatsen vid Nothusviken ca 6 km norr om Kloten.

En trevlig sträckning som är lättvandrad och välmarkerad, väldigt fint vid Djurlångsån där man blir sugen på att ta en paddeltur.

Djurlångsån

Vi kom fram till Nothusviken vid 19.00, lagom trötta efter 14 km i benen. Om man passerar Nothuskojan så finns där en stig till vänster som leder ned till vattnet och ett vindskydd, den första platsen man kommer till hade en enklare ställning för presenning som skydd men forsätter man en bit till så kommer man till ett fint vindskydd. Denna gång var skyddet redan upptaget, men det fanns goda alternativ för att få upp tältet.

Nothuskojan

Efter att vi fått upp tältet blev det lite matlagning, köttbullar och mos med lite rödvin till dryck. Sedan blev det lagom att krypa ned i sovsäckarna.

Blev en seg start på dag två, vi kom inte iväg förrän 11.00 med siktet inställt på Nyfors, ca 6 km norr ut. Inte en jättespännande sträckning då den bitvis gick på hygge och var även omdragen från att följa vattnet på slutet till att gå längs grusvägen fram till Nyfors. I Nyfors blev det ett stopp och lite utforskning av hammarområdet och den imponerande dammvallen. Väldigt vacker omgivning där man gärna hade tältat ned mot vattnet.

Höjden väster om hammarområdet, ovanför dammvallen.

Efter Nyfors klev vi av Klotenrundan och tog en prickad stig öster ut. Detta verkar vara en äldre led som inte nyttjas så frekvent och var skyltad Malingsbo och Gräsberget. Efter ca 500 m delar leden sig och en skylt mot Gräsberget dyker upp, här ska man hålla vänster och man får leta efter en markering för att hitta stigen, det finns ingen skylt mot Malingsbo. Nu blev leden sämre markerad med bitvis näst intill obefintlig stig. Det gällde att hänga med på kartan, vi fick leta efter högstubbar gamla gula eller blå markeringar. Då det var hygglig täckning funkade appen Naturkartan väldigt bra för att se exakt position. Första delen fram till Nytorp var inte särskilt rolig då det var mycket hyggen, sedan blev det bättre med fin skog och gamla skogsvägar mot Stora Haraldstorp och vidare ned till Skottorp igen. Sista 5 km tillbaka till Malingsbo är inte jätteroliga då man dessutom gått där tidigare, åter vid bilen vid 18.00 efter 18 km och ganska möra i kroppen. Under denna sträcka var det ont om vatten och vi var glada att vi fyllt på fullt i alla flaskor i Nyfors.

Så vad tyckte jag om denna tur? Ganska trevlig faktiskt trots lite hyggen och grusvägar. Självklart blir det extra trevligt med fint väder men jag skulle säga att den var mer omväxlande än de delar av Bruksleden jag gått tidigare. Nästa gång får det kanske bli hela rundan på 45 km.

2019-12-20

Vintertur på Fulufjället Dec 2019

Då var det dags för säsongens första vintertur. Blev Fulufjället, igen, närheten till Stockholm gör platsen svårslagen. Testade en ny entré, Morbäckssätern, som är en av de plogade platserna för vinterlederna. Startade 13/12 vid lunch och hade 3-4 dagar på mig att ta mig en planerad rundtur via Bergådalsstugan, Tangsjön och tillbaka, ca 5 mil. Blev inte riktigt enligt plan, vilket jag hade i bakhuvudet med tanke på vädret.

2019-04-17

Vintertur på Fulufjället April 2019

Så var det dags för Fulufjället igen, denna gång med skidor och pulka. Passade även på att introducera Fulufjället för min bror.

Planen var att starta vid Brottbäcksstugan och skida till Tangsjöstugan-Altarringen-Storhammaren-Slottet-Brottbäcksstugan-Särnmansstugan. Vi räknande på fyra dagar för att inte känna någon stress och verkligen kunna njuta av morgonsolen. Vi hade även tagit med en reservdag för oförutsedda händelser. Start 13/4 planerat mål 17/4, 18/4 reserv. Kan låta som lite väl många dagar för kort sträcka, vi var dock lite osäkra på utrustningen då skidor och pjäxor var hyrda och oprövade av oss, därav även reservalternativ snöskor.

2019-01-06

Höstvandring Fulufjället 2018

Första besöket på Fulufjället, en ren slump. Fick blodad tand efter en tur längs Kungsleden i somras och började kolla på leder i närheten av mälardalen. Sökte efter en relativt enkel led då jag tänkte introducera fjällvandring för min fru som inte är riktigt lika äventyrlig som jag. Hittade Fulufjällets nationalpark på google maps och började läsa in mig på nätet. Hittade en hel del turförslag och bestämde mig för att en rundtur på ca 3 mil med 3 dagar till förfogande inklusive bilfärd var lagom.

Start dag 1 efter lunch vid Naturum till Rösjöstugan och vidare till Harrsjöstugan för övernattning. Dag 2 till Bergådalsstugan för lunch vidare till Särnmanskojan och slutligen Storrösjön för övernattning. Dag 3 till Njupeskär och ett besök vid vattenfallet och slutligen åter till Naturum.