Dela upplevelser och erfarenheter.

Användarnamn: robber72

2019-01-06

Höstvandring Fulufjället 2018

Första besöket på Fulufjället, en ren slump. Fick blodad tand efter en tur längs Kungsleden i somras och började kolla på leder i närheten av mälardalen. Sökte efter en relativt enkel led då jag tänkte introducera fjällvandring för min fru som inte är riktigt lika äventyrlig som jag. Hittade Fulufjällets nationalpark på google maps och började läsa in mig på nätet. Hittade en hel del turförslag och bestämde mig för att en rundtur på ca 3 mil med 3 dagar till förfogande inklusive bilfärd var lagom.

Start dag 1 efter lunch vid Naturum till Rösjöstugan och vidare till Harrsjöstugan för övernattning. Dag 2 till Bergådalsstugan för lunch vidare till Särnmanskojan och slutligen Storrösjön för övernattning. Dag 3 till Njupeskär och ett besök vid vattenfallet och slutligen åter till Naturum.

Dag 1

Njupeskärsentrén med Naturum

Start den 14/9 vid huvudentrén för Fulufjället, gott om parkeringsplatser men denna dag nästan fullt. Ett bra utgångsläge med många valmöjligheter för olika turer. Vill man få lite mer avskildhet finns det andra entréer, Brottbäckstugan är ett bra alternativ. I området runt Naturum och vattenfallet kan det vara mycket folk.

Första biten gick vi genom ett vackert skogslandskap med riktigt gammal skog och en myr, väldigt välordnat för tillgänglighet även för rörelsehindrade. När vi väl vek av mot Rösjöstugan var vi i stort sett ensamma hela turen, endast sporadiskt med andra vandrare.

Stigningen upp mot kalfjället är relativt brant och vi började ana den speciella terrängen på Fulufjället med mycket sten och orörd lav. Stigen kantades av knotiga fjällbjörkar som är flera hundra år gamla.

Väl uppe på platån så öppnade landskapet upp sig, bra spångat över våtmarkerna. I och med att det är ett platåfjäll så friskade vinden i och vi upplevde det som ganska kyligt, temperaturen låg runt +10.

Rösjöstugan

Efter ca 3,5 km så dök Rösjöstugan upp och vi tog en kort rast i anslutning till stugorna. Här var det lite liv och rörelse med vandrare som utgick från stugorna. Här hittar man även stugvärden som har hand om Rösjöstugan och Harrsjöstugan.

Efter lite värmande fika var det dags att ge sig av igen, fortfarande frisk vind som gjorde det kyligt. Terrängen växlade mellan hed, myr och väldigt steniga partier.

De stenigaste partierna var ganska tröttande för fotlederna men även stenarna var intressanta när man orkade böja på ryggen. Fulufjället består av sandsten och diabas, sandstenen bildades när området låg på botten av ett varmt hav söder om ekvatorn för 1200 miljoner år sedan. Sandstenen bär spår efter vågrörelserna i form av vågiga mönster. Känns obegripligt att hela detta område varit en havsbotten söder om ekvatorn och nu är ett fjäll i Sverige!

Harrsjöstugan

Efter 4 km kom vi fram till Harrsjöstugan vid 17:00 och letade upp en lämplig lägerplats. Efter middag och inflytt i tältet blev det en tidig kväll. Under natten blåste det upp och drog in regn, vårt Anjan klarade detta bra även om det blev mycket rörelse i tältduken.

Dag 2

Morgonen mötte oss med sol (bilden ovan). Vi åt vår frukost  på en uteplats vid stugan i lä och med morgonsol medan tältet torkade i vinden. När vi lämnade Harrsjön möte vi en schweizisk vandrare som redan varit ute i ca 15 dygn och skulle avsluta sin vandring på Fulufjället. Han tyckte dock att området var lite för litet och skulle eventuellt ta en del av Vasaloppsleden också. Han gick väldigt lätt med endast 12 kg dock hade han något form av lättviktstält som gjorde att han inte vågade tälta på kalfjället.

Nu tog vi sikte på Bergådalsstugan 5 km bort och lunch.

Sviter av den torra sommaren, bitvis var det dock ganska blött på leden så man undrar hur det är efter en normal sommar.

Huvuddelen av leden mot Bergådalen bestod av karg fjällhed.

Nu började vi ana Bergådalen och närmade oss Bergådalsstugan.

Bergådalsstugan

Vid stugan blev det en välkommen lunch och lite vila. En väldigt fin plats med grönska och rinnande vatten.

Nästa mål blev Särmanskojan 7 km bort.

Leden till Särmanskojan bestod fortsatt av karg fjällhed, vi passerade några blöta partier och mötte faktiskt två vandrare med hund. Blåste ganska friskt och det var inte helt lätt att hitta lä när man ville rasta. Men att ligga platt på backen bakom lite buskar funkade tillräckligt bra.

Särnmanskojan

Från början hade jag Särnmanskojan som en alternativ lägerplats beroende på vårt tempo. Nu gick det relativt fort så det blev endast en rast för att sedan fortsätta mot Rörsjöarna. Kunde konstatera att det hade varit svårt att hitta en lämplig tältplats, mycket sten och knölig mark. Det kändes som att det generellt i området är lite knepigt med bra tältplatser, man får leta lite och inte vara så petig.

Då blev det dags att lämna mot Rörsjöarna 5 km bort, vid 16.00 träffade vi på den schweiziska vandraren från morgonen. Han hade lämnat sin packning vid Harrsjön och sedan via Rörsjöarna besökt vattenfallet och skulle nu tillbaka till Harrsjön, ca 12 km.

Vi valde att tälta någon kilometer söder om stugorna vid Storrörsjön för att få vara lite ifred. En perfekt tältplats med en mjuk matta av gräs, förmodligen ganska blöt efter en normal sommar med nederbörd. Tog mig ett kvällsdopp, långgrunt och fruktansvärt kallt.

Dag 3

Temperaturen sjönk till någon minusgrad under natten och det blev en frostig morgon.

Frukost i solen, vi drog ut lite längre på frukosten för att njuta av solen och få bort den värsta fukten ur tältet.

Vi lämnade Rörsjöarna bakom oss och tog sikte mot Njupeskär och vattenfallet.

När leden vek av mot Njupeskär blev det lite mer kuperat och bitvis mycket stenigt.

Vi valde att följa leden som går ovanför fallet för att sedan komma ned på norra sidan. Leden i anslutning till fallet är mycket stenig och vägen ned bitvis rejäl brant. Förstår att många inte rekommenderar att ta denna led på väg upp till fjället, hade blivit tungt. Här fick vi oss en liten överraskning, efter att passerat bron ovanför fallet och tagit oss ca 300 m brant nedför så hade man satt upp en tillfällig skylt att leden mot Njupeskär var avstängd pga ombyggnation. Jag hade läst om detta på nätet men där tolkade jag det som att det endast berörde en kortare led runt fallet, vilket uppenbart var fel.

Den schweiziska vandraren hade  nämnt något om att det var en avspärrad del vid fallet som ändå gick att passera, det var förmodligen detta han syftade på.

Nu fanns det två val, tillbaka mot Rörsjöarna och den södra leden eller att gå på informationen från schweizaren. Vi var inte så sugna på att att gå tillbaka så vi fortsatte på leden.

Njupeskär

Efter en stund förstod man anledningen till avspärrningen, inget som egentligen påverkade framkomligheten om man kände sig bekväm med att gå i råterräng. Man höll på med att renovera och iordningställa terrasseringar vid de brantaste partierna, nu var det söndag så vi störde inget arbete och det gick utmärkt att ta sig ned. Man höll även på med att byta ut en bro. Från att ha varit nästan helt ensamma så var det nu väldigt mycket folk som rörde sig till och från fallet så vi valde att inte trängas vid fallet utan gick närmsta vägen tillbaka till parkeringen.

Väl tillbaka lastade vi bilen och gjorde ett besök på Naturum innan det var dags att köra tillbaka till Stockholm.

Vi kan verkligen rekommendera ett besök på Fulufjället, inga dramatiska berg men väldigt fin miljö och många alternativ till turer. Om man drar sig mot Norska delen av Fulufjället kan man nog även tillfredsställa behovet av berg.

(Rösjö eller Rörsjö undrar ni kanske? På kartorna står det Rörsjöstugorna och Storrörsjön men på hemsidan skriver man Rösjöstugan)

Tack för oss!

2019-01-07 12:17   ulindh
Trevlig tur ni fick och tack för bra information om området.

Svar 2019-01-07 18:01   robber72
Ja vi hade nästan oförskämd tur med vädret vilket var bra med tanke på att det var min frus första fjällvandring, blev bra reklam för fjällen.

2019-01-22 23:12   skogsfia
Tack för en trevlig berättelse och fina bilder. Ser ut att vara ganska stenigt på många ställen. Jag har bara varit där om vintern och märkte därför inte av den steniga marken. Jag skidade från Naturrum och träffade knappt en människa så snart jag kom söder om skoterleden förbi Rörsjöstugan. Tillbringade ett par nätter i Tangsjöstugan ett stycke söder om Särnmanskojan. Passerade nämnda koja i snöyra på väg norrut mot Rörsjöstugorna. Såg knappt från ett ledkryss till nästa. Hur som helst en härlig tur och mestadels mycket fridfullt.

Svar 2019-01-24 21:13   robber72
Ja Fulufjället är väldigt trevligt, tog en vintertur med snöskor i dec förra året just till Tangsjöstugan. Kommer helt klart åka dit igen till sommaren och gå in mot Norge.

2020-05-24

Malingsbo-Kloten

Jag och min fru bestämde oss för en tur i närområdet när vi nu hade lite längre ledigt och prognos för mycket fint väder. Vi har tidigare gått delar av Bruksleden och började kolla vad som fanns inom en 2 timmars radie. Finns fantastiskt många fina områden som inte behöver innebära en lång transport till fjälls. Nu föll ögonen på Malingsbo, mindre än 2 timmar från hemmet, varför har jag aldrig sett det området förut?

Efter lite googlande föll valet på en anpassad Malingsbo-Kloten runda, 32 km på en och en halvdag.

2019-12-20

Vintertur på Fulufjället Dec 2019

Då var det dags för säsongens första vintertur. Blev Fulufjället, igen, närheten till Stockholm gör platsen svårslagen. Testade en ny entré, Morbäckssätern, som är en av de plogade platserna för vinterlederna. Startade 13/12 vid lunch och hade 3-4 dagar på mig att ta mig en planerad rundtur via Bergådalsstugan, Tangsjön och tillbaka, ca 5 mil. Blev inte riktigt enligt plan, vilket jag hade i bakhuvudet med tanke på vädret.

2019-04-17

Vintertur på Fulufjället April 2019

Så var det dags för Fulufjället igen, denna gång med skidor och pulka. Passade även på att introducera Fulufjället för min bror.

Planen var att starta vid Brottbäcksstugan och skida till Tangsjöstugan-Altarringen-Storhammaren-Slottet-Brottbäcksstugan-Särnmansstugan. Vi räknande på fyra dagar för att inte känna någon stress och verkligen kunna njuta av morgonsolen. Vi hade även tagit med en reservdag för oförutsedda händelser. Start 13/4 planerat mål 17/4, 18/4 reserv. Kan låta som lite väl många dagar för kort sträcka, vi var dock lite osäkra på utrustningen då skidor och pjäxor var hyrda och oprövade av oss, därav även reservalternativ snöskor.