Dela upplevelser och erfarenheter.

Användarnamn: robber72

Fulufjället med snöskor dec 2018

Har fått lite frågor kring min tur på Fulufjället med snöskor så jag gör ett försök med en blogg för första gången.

Bestämde mig under hösten för en vintertur och att testa snöskor, med tanke på ledighet och tid till förfogande så föll valet på Fulufjället. Hade 3 dagar på mig, planen var att starta vid Brottbäckstugan och sedan via Särnmanskojan till Tangsjöstugan. Vid Tangsjön var planen att om det gick fort gå vidare mot Norge alternativt en kort avstickare till Altarringen, därefter samma väg tillbaka för att inte chansa med underlaget. Behövde lämna Fulufjället vid lunch dag 3.

Brottbäckstugan

Dag 1

Startade vid Brottbäckstugan 10/12, kom iväg sent på eftermiddagen och hade 4 km till Särnmanskojan. I början gick det väldigt lätt då det fanns ett skoterspår att följa, trots 25 kg på ryggen. 25 kg tänker ni, är han galen? Jag valde att ta mitt bombsäkra tält i form av HB Staika som väger 4 kg, har inga bekymmer med att bära tungt med en bra ryggsäck (Lundhags Gnaur 90l) och jag ville verkligen testa bärigheten på snöskorna. När skoterspåret tog slut blev det tyngre med knädjup pudersnö och tunn skare, dock så funkade snöskorna (TSL Escape 227) över förväntan. Sjönk ned ca 2-3 dm, men om man bra tog det lugnt och accepterade att det kommer ta tid så gick det sakta framåt.

När jag väl kom upp på kalfjället blev skaren betydligt hårdare och det blev betydligt lättare att gå. Gjorde ett försök utan snöskor men då gick man igenom skaren direkt, perfekta förhållanden för snöskor. Med kalfjället kom även blåsten, hård vind 10-15 m/s och det började mörkna.

Särmanskojan

Efter dryga 2 tim och 4 km i hårdvind så dök Särmanskojan äntligen upp. Trött och hungrig blev det snabbt in i kojan för att göra upp eld och äta middag. Klockan var runt 17:00 och jag kommer att bli kvar här för natten, går ut för att hugga ved och märker att vinden fortfarande är hård och temperaturen runt -5. Bestämde mig ganska fort för att jag nog inte ska sätta upp tältet i mörker och hård vind utan det får bli kojan.

Detta är en rastkoja som normalt sett inte får nyttjas för övernattning utom i nöd vilket jag i ärlighetens namn inte var i men där och då var valet enkelt. Med tanke på vädret och att jag bedömt var helt ensam på fjället så blev det nattkvarter i kojan. Under kvällen blev de mycket funderingar inför kommande dag, dryga 2 tim för 4 km och det var 6 km till Tangsjön och i värsta fall i hård vind. Bestämde mig direkt för att om vinden inte gett med sig efter natten så skulle jag vända tillbaka. Blev en trevlig kväll vid kaminen med vinden tjutandes utanför.

Dag 2

Vinden hade lättat något så jag bestämde mig för att göra ett försök, gå 2 tim därefter vända om jag inte nått till Tangsjön.

Man kan ana Särnmanskojan till vänster i bilden.

Kom iväg runt 09:00, fortfarande ganska hård vind i byarna och oroväckande mörka moln runt hela fjället. Övervägde att vända men tyckte att det ändå såg lite ljusare ut i kanterna.

Mycket riktigt så ljusnade det och vinden avtog något, bra bärighet på skaren. Kändes dock bitvis som det var oändligt långt till målet.

Tangsjöstugan

Så dök den äntligen upp, Tangsjöstugan, det hade gått mycket fortare än förväntat endast 1tim 30min. Att hålla 4 km/tim var inga större problem, kände mig inte särskilt trött mer än i fotlederna. Ganska ofta trampar man lite snett med snöskorna pga olika bärighet eller stenar som gör att fotlederna får jobba lite extra. Bitvis där det var kuperat och större stenar var jag väldigt glad att jag inte tog turskidor.

Valde att slå läger i samband med lunch söder om stugan med närhet till rinnande vatten, skönt att slippa smälta snö. Väldigt bekvämt med snöskor vid lägerplatsen, om jag går med skidor nästa gång kommer jag helt klart ta med snöskor. Åt lunch och bestämde mig för att göra en avstickare till Altarringen som ligger 2 km väster om Tangsjön.

Altarringen

Efter lite navigerande så hittade jag stenformationen Altarringen. Finns lite olika förklaringar till vad den använts till, från offerplats till ett gömsle för att fånga falkar. Övervägde att fortsätta till toppen av Fulufjället som ligger ytterligare 1,5 km väster ut men tiden räckte inte till.

Tillbaka till Tangsjön lagom till solnedgången. Det blir korta dagar när solen går ned vid 15:00, resten av dagen och kvällen  gick till middagsbestyr, värma vatten och reflektion. Vaknade under natten av att det började snöa och blåsa, tänkte att detta kan bli en intressant väg tillbaka om det lägger sig massa nysnö.

Dag 3

Vaknade vid 06:00 och konstaterade att det inte kommit så mycket snö, verkade mest ha blåst. Kändes att det blivit kallare och det låg som ett lock med dis. Hade slarvat med ventilationen så det var rejält med frost på innertältet, klantigt. Efter frukost var det bara att packa ihop och bege sig tillbaka och hålla tummarna för bättre väder.

Lämnade Tangsjöstugan vid 08:00 och anade genom diset att det såg ut att klarna.

Efter hand som diset lättade så påbörjades en magisk soluppgång. Tog tid att gå i början då jag gång på gång stannade för att beundra soluppgången och fota. Nedan följer några av bilderna.

Temperaturen sjönk under morgonen från -6 till -18, fortsatt bra bärighet på skaren. Siktade på att ta rast vid Särnmanskojan.

Åter vid Särnmanskojan strax innan 10:00 och en lagom rast med en sol som precis orkade upp.

Då solen inte värmde särskilt mycket blev det en kort rast med lite snabba kolhydrater innan jag gav mig av igen. Rejält med frost på alla prylar och man får vara noga att jobba med handskar på. En nackdel med Lundhagssäcken är att det är aluminiumhakar som blir rejält kalla om man försöker hantera dem utan handskar, fördelen är att de inte riskerar spricka sönder av kyla, vilket jag i och för sig aldrig råkat ut för.

På vägen ned såg jag åtminstone spår efter djurliv, är ingen spårexpert med bedömde det som troligtvis järv.

Tillbaka till trädgränsen och åter vid Brottbäckstugan för lunch och lite vila innan det var dags att sätta sig i bilen och köra tillbaka till Stockholm.

Sammanfattningsvis en bra tur på 22 km, lagom om man nu bara disponerar 3 dagar. Det går att gå en rundslinga via Göljådalen och Klortjärn men jag vågade inte chansa med underlaget. Väldigt kul att pröva på snöskor på riktigt med tung packning och en längre tur. Funkade som sagt över förväntan, nu var det bedömt perfekta förhållanden på kalfjället. Med djup nysnö hade det nog varit en annan upplevelse, men då är det ju även tungt med skidor. Nästa steg tror jag är att pröva snöskor och pulka. Oavsett känns det som att snöskor är ett mycket bra komplement till sin vinterutrustning. Bilderna är sådär då jag valde att fota med telefonen, även fast jag hade en bra kamera med mig, så kan det bli.

Då tackar jag för mig för denna gång.

/Robban

2018-12-30 17:58   Redfireblade
Fin tur-rapport. Jeg vurderer noen dager med ski og pulk i starten på mars. Er det alltid ved ved/gass på de offisielle hyttene?

Tom B.

Svar 2018-12-30 18:48   robber72
Tack!
Stugorna som du hyr för 500kr natten eller 110kr för en bädd, där finns det gasolspis och ved, vid Harrsjöstugan och Rösjöstugan är det även solpanel och därav lite el. Raststugorna som alltid är tillgänglig där finns ved, yxa och såg.
Länken nedan kan du läsa mer om boende på Fulufjället.

2018-12-31 17:11   Swift
Trevlig berättelse, och fotona är helt ok för min del. Jag gissar att detta är snöskor med lös häl? Har mött några sådana på skidturer i fjällen.

Hälsn Pelle

Svar 2018-12-31 18:06   robber72
Tack, jodå, lös häl som gör att det i stort sätt känns som att gå som vanligt.

2019-01-03 16:48   ulindh
Fin tur i vackert landskap! Man känner kylan i bilderna.

Svar 2019-01-03 17:31   robber72
Fulufjället är en riktig pärla med tanke på hur nära mälardalen det ligger, och inte så mycket folk heller.

Malingsbo-Kloten

Jag och min fru bestämde oss för en tur i närområdet när vi nu hade lite längre ledigt och prognos för mycket fint väder. Vi har tidigare gått delar av Bruksleden och började kolla vad som fanns inom en 2 timmars radie. Finns fantastiskt många fina områden som inte behöver innebära en lång transport till fjälls. Nu föll ögonen på Malingsbo, mindre än 2 timmar från hemmet, varför har jag aldrig sett det området förut?

Efter lite googlande föll valet på en anpassad Malingsbo-Kloten runda, 32 km på en och en halvdag.

Vintertur på Fulufjället Dec 2019

Då var det dags för säsongens första vintertur. Blev Fulufjället, igen, närheten till Stockholm gör platsen svårslagen. Testade en ny entré, Morbäckssätern, som är en av de plogade platserna för vinterlederna. Startade 13/12 vid lunch och hade 3-4 dagar på mig att ta mig en planerad rundtur via Bergådalsstugan, Tangsjön och tillbaka, ca 5 mil. Blev inte riktigt enligt plan, vilket jag hade i bakhuvudet med tanke på vädret.

Vintertur på Fulufjället April 2019

Så var det dags för Fulufjället igen, denna gång med skidor och pulka. Passade även på att introducera Fulufjället för min bror.

Planen var att starta vid Brottbäcksstugan och skida till Tangsjöstugan-Altarringen-Storhammaren-Slottet-Brottbäcksstugan-Särnmansstugan. Vi räknande på fyra dagar för att inte känna någon stress och verkligen kunna njuta av morgonsolen. Vi hade även tagit med en reservdag för oförutsedda händelser. Start 13/4 planerat mål 17/4, 18/4 reserv. Kan låta som lite väl många dagar för kort sträcka, vi var dock lite osäkra på utrustningen då skidor och pjäxor var hyrda och oprövade av oss, därav även reservalternativ snöskor.