Användarnamn: Örnsätrarn

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Resor

2017-12-21

En pensionärs problem i Pårek(2)

Dag 2, 19/6, fortsättning.

Jag låg alltså i vattnet efter att ha ramlat vid vadning av Boarekjåhkå vid Boarekjávrres östra ände. Jag låg på höger sida mellan stenar och bara mitt huvud och vänster axel låg över vattnet. Även ryggsäcken täcktes av vattnet. Höger knä gjorde rejält ont. Strax intill låg is kvar i gölarna så temperaturen i vattnet var därefter.

2016-04-14

Offline Terrängkarta för Android

I min serie av bloggar för att göra Fjällkartan och Terrängkartan mer lättillgängliga har turen nu kommit till Terrängkartan för Androidmobiler och dito plattor. Hela terrängkartan kan nu laddas ner och användas off-line i apparna Lotusmap och i Oruxmaps. Den senare är helt gratis och Lotusmaps finns också i en fri version. Båda programmen är mycket kompententa.

För installation ska kartkatalogen efter uppackning kopieras till katalogerna Oruxmaps/mapfiles eller till Locus/maps. Efter omstart eller refresh av respektive app är kartan klar att användas.

2016-02-24

Terrängkartan för Garmin GPS och Android

Jag är nu klar med terrängkartan i form av kmz-filer som kan användas i Google Earth, Garmin GPS och i smartphones med Android. Totalt är det drygt 13000 geopositionerade delkartor i formatet 1000 x 1000 pixlar med 5m/pixel. Delkartorna har samlats i filer om 50 km x 50 km, dvs 100 delkartor i varje fil vilket är det antal som Garmin GPS vanligtvis klarar av. Ibland innehåller filerna fler delkartor och ibland färre beroende på terrängkartans gränser. Helt blå (sjö/hav) och helt vita delkartor har tagits bort för att spara plats. Filerna anges med koordinaterna för sydvästra hörnet i systemet SWEREF 99 TM.

Kartorna har testats i Google Earth, Garmin 62s och i Locus Map free på en Android-platta. Jag har också testat appen Galileo för Iphone 5 som säger sig kunna hantera kmz-filer men inte lyckats få in filerna i programmet då instruktionerna inte stämmer.

2016-02-11

Terrängkartan i rasterform för nedladdning

I början av januari gjorde jag Svenska Fjällkartan tillgänglig i rasterform för nedladdning som kartor och för gps. Nu är jag klar med terrängkartan i form av kartor. Totalt är det 244 kartor i formatet 7500 x 8000 pixlar med 5m/pixel. Vid utskrift i storlek 75cm x 80cm blir det en skala av 1:50000, dvs den storlek och skala som Lantmäteriets tryckta kartor har. Indelningen i kartblad är också nära Lantmäteriets.

Kartorna finns i två versioner, en utan referensnät och en med. Referensnätet anges i systemet SWEREF 99 TM med rutor om 1000m sida. En uppsättning kartor är ca 3GB, för båda alltså ca 6GB. Kartorna kan laddas ner via denna länk.