Användarnamn: Örnsätrarn

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Resor

2015-10-27

Klimatförändringar i Sarek

Vid mitt besök i Kvikkjokk vid månadsskiftet maj/juni i år hade jag en del diskussioner med båtförare Björn Sarstad. Jag råkade i min okunnighet säga något om att förutom glaciärernas tillbakagång så hade väl det varmare klimatet inte ännu hunnit inverka så mycket på naturen i fjällen. Björn opponerade sig och sa att det märktes tydligt för dem som bor däruppe. Som vanligt brukar Björn ha rätt och jag tänkte illustrera det med några bilder som jag tog senare på sommaren.

Vid Hasse Petterssons och min vandring i slutet av juni i år kunde vi inte vada jokken vid Boarekjávrre utan stannade tre nätter vid en sjö i södra delen av Pårekslätten. Vi gjorde lite utflykter därifrån, bland annat till Lulep Várddo. Jag har alltsedan jag såg Axel Hambergs panoraman i hans Sarekbok från 1922 fascinerats av dem och velat göra sådana själv. Jag visste att ett av dem var taget från Lulep Várddo och därför tog jag en hel serie med bilder från norra toppen för att sedan kunna sätta ihop panoramor därifrån. Tre av dem finns i artikeln nämnd ovan.

2015-10-21

Två pensionärer skådar på Gotland - hösten 2015

Den 16 -20 oktober var det dags för min äldre syster och jag att göra vår årliga hösttur för att skåda fåglar på Gotland. Det blev 3 dagar med skådande större delen av dagarna, dock inte lika intensivt som tidigare. Det märktes att dagarna blivit kortare och att många arter redan flyttat. Totalt fick vi se 50 arter och några av dem var nya för oss.

16/10. Ankomstdagens sena eftermiddag kollade vi in fågellivet i Klinteviken eftersom vi bodde i Klintehamn. Viken är ett pålitligt tillhåll för änder, hägrar, doppingar och svanar. Så ock denna gång. För första gången fann vi smådopping där.