Om att bygga tält, och diverse funderingar kring att vara en halvlat medelsvenssonfrilufsare med längtan efter friheten, lugnet och njutningen, snarare än strapatserna.

Har börjat bli vuxen och lärt mig att uppskatta naturen och dess oerhörda rikedomar mer och mer. Jobb, barn och andra intressen inkräktar dock ganska mycket på den lilla tid man har, så jag kommer inte ut så ofta som jag skulle vilja. Har blivit mycket inspirerad av "Fjäderlätt vandring" av Jörgen Johansson.
Drömmer just nu om att vandra genom Liechtenstein, i Slovenien och i Norge.
Jag har också fastnat i Gör-det-själv-träsket. Det är ju roligt både att skapa, och om detgår, spara pengar på att göra själv istället för att köpa dyra märkesprylar. Har under vintern 2007-08 lyckats sy mitt eget lilla tvåmanstält, och är mäkta stolt. Under kommande vinter kanske det blir en lättviktsryggsäck. Vi får se.

Användarnamn: Öhrnell

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Foto, Utförsåkning, Resor, Styrdans, släktforskning, gör-det-själv

2010-06-07

Varsågod. Superlätt fjällflora på 3 st A4-ark.

Nu har jag varit tyst länge, så det är nog dags för ett litet inlägg.

Ifjol blev jag biten av fjällblommefotografering. Jag hade turen att vandra i fjällen vid Hemavan just när det mesta verkade stå i blom. Halva turen spenderades i konstiga kropsställningar för att få till en bra kameravinkel.

Syftet med fotandet var att få till en liten, lätt, behändig och basic fjällflora som jag kunde ha med på kommande turer. Mitt minne är ju tyvärr lätt teflonartat när det gäller att komma ihåg nya namn på saker. Den egenskapen tillsammans med en viss besserwisserattityd är ingen trevlig kombination. Och på fjället är google inte min vän, om man säger så.

Nu har jag lyckats få ihop en flora på sex sidor. Printar man den dubbelsidigt så ryms den på 3 A4, vilket inte väger så mycket i packningen.

Jag hade tänkt dela med mig av den här, om det är någon som är intresserad inför sommarens turer, men det verkar inte finnas någon funktion för att ladda upp worddokument eller pdf-er i sin blogg. Jag lägger in en bild för att visa ett litet smakprov. Den är långt ifrån komplett, men man får i alla fall namnen på några av de vanligaste fjällblommorna som jag sprang på.

Vill du ha dokumentet så skicka mig bara ett mail eller meddelande här på Utsidan. Får ni inget svar direkt så är jag troligen på semester. (Då kan man testa att kontakta Peter Tjärnlund här på Utsidan, och se om han delar med sig av sitt ex)

(16 gram väger den när man häftat ihop den)

2010-06-08 00:05   greenjuice
Rolig idé! Lägg gärna upp din fjällflora på bloggen i fortsättningen så jag kan lära mig något nytt :-) Men det var smart att ta bilder och sedan lägga in i Word-dokument och göra dem liten och praktisk att ta med till nästa tur...Smart....

Svar 2010-06-08 00:08   Öhrnell
Det är ju alltid kul att förena nytta med nöje. Annars är ju risken stor att bilderna bara blir liggande i datorn. Vill du lära dig mer så tror jag att de flesta bilderna redan finns i mitt galleri.

2010-06-08 08:02   peter1969
Jag skrev nyss på facebook att du skulle sälja den här på Utsidan också sitter du och ger bort ditt alster!
Tja, varför inte, välgörenhet är ju inte så dumt heller.
Hmm, jag kanske måste maila dig för att få ett exemplar inför fjällvandringen. Det vore ju kul om jag också kunde besserwissra lite...

Svar 2010-06-08 08:25   Öhrnell
Maila på du, Peter. Ibland är det roligt att ge också. Man behöver ju inte spara all glädje till julafton, tänker jag ;-)

2010-06-08 08:58   brigas
Smart,man glömmer jämt vad de olika små blommorna heter.
En annan variant skulle ju kunna vara bild med text i mobilen,om kameran är nog bra.

Svar 2010-06-08 09:01   Öhrnell
Mycket fiffigt. Mobilen har man ju ändå med sig.

2010-06-08 13:46   Emmma
Jättebra idé! Jag vill gärna ha en pdf!

Svar 2010-06-08 14:01   Öhrnell
Visst får du det. Dra iväg ett mail till mig bara så fixar jag det.

2010-06-08 20:51   dHANScan
Att blogga har jag inta prövat på Utsidan, men eftersom även forum får acceptera bifogat innehåll i doc- el. t ex pdf-format tänkar jag DET BÖR KUNNA FIXAS I EN BLOGG. Har du prövat "print screen" från ditt tastatur? Har du prövat helt enkelt att kopiera och sätta in från ditt Word- el annat dokumentformat?

Vidare samstämmar jag i din fina idé med denna lättviktsflora. Jag väljar emedlertid alltid ännu mindre vikt - jag (försökar, åtminstone) lagra på den personliga harddisk som har fyllds med en del växtnamn från tidigare turer. Jag supplerar med anteckningsboken och kameran som finns med. Sen jämnförar jag med "Nya nordiska Floran" (Mossberg & Stenberg) och "Nordisk Fjällflora" (Nilsson) hemma
Lycka till att
1) du lyckats skapa dina 16 gram flora
2) du lyckats skapa även ett pdf-dokument. Många öppnar pdf-dokumenter men troligen få vet hur man själva SKAPAR dom

Svar 2010-06-08 22:14   Öhrnell
Tack för berömmet. Jag har försökt det mesta, men det finns helt enkelt ingen funktion för att bifoga filer i en blogg. I forumet går det, men maxstorleken verkar vara 300k, och så litet kan jag inte få det utan att bildkvaliteten blir för dålig för att klara en hyfsad utskrift. Den personliga hårddisken är naturligtvis att föredra, men den går ner i stand-by-läge när jag har semester.

2010-06-10 21:12   BrittMarie
Fjällblommor är underbara, dem fixar jag hyfsat, det är värre med fåglar...kan du inte göra en fågelbok också?

Svar 2010-06-10 23:16   Öhrnell
Nja, den väntar jag mig att Majjen fixar!

2014-03-03

Tänk att vintern var så viktig

Äntligen sportlov! Dags för årets viktigaste ledighet, med vita fjäll, vida vidder, och bilen som får stå orörd en hel vecka. Exotiskt så det förslår, och definitivt något vi behöver för att ladda batterierna. I år kändes det extra viktigt att få detta tillfälle till friluftsliv och vila, med tanke på hur sanslöst usel vintern varit. Fjällresan till nyår blev inte av på grund av snöbrist. Istället satt vi och hörde ösregnet smattra mot taket. Det blev pussel istället för skidor.  Trekaffe istället för bastu.

Men det gjorde trots allt inte så mycket. Man kunde tåla att inte få testa längdskidorna trots att man blev sporrad av de svenska damernas framgångar i Sotji. Det gick att leva med att man inte ville ge sig ut och ta en kvällspromenad i regnet och slasket.

2013-04-11

För och nackdelar med vackert väder

Vädret i fjällen var fantastiskt under sportlovet.  Solen strålade från klarblå himmel och skidbackarna var perfekta.

Det var därför med viss vånda jag i början av mars loggade in på Facebook och såg alla vänners underbara sportlovsbilder medan jag själv var kvar i stan och jobbade. Med så härligt sportlovsväder, hur stora var då chanserna att påsken också skulle bli fin? Med tanke på min vanliga tur - närmast försumbara!

2012-04-09

Solig påsk och mullrande sjö

Vid vissa tillfällen har man bara sanslöst tur med vädret. Som den här påsken till exempel. Efter den onaturliga värmeböljan i mars var man ju fullt inställd på att det skulle vara otänkbart att ge sig ut på isen i stugan för att pimpla. Men se det var inga problem! Hela borren gick åt, så man behövde inte alls vara skraj för att trampa igenom. Och snön var hård och lätt att gå på.