Om att bygga tält, och diverse funderingar kring att vara en halvlat medelsvenssonfrilufsare med längtan efter friheten, lugnet och njutningen, snarare än strapatserna.

Har börjat bli vuxen och lärt mig att uppskatta naturen och dess oerhörda rikedomar mer och mer. Jobb, barn och andra intressen inkräktar dock ganska mycket på den lilla tid man har, så jag kommer inte ut så ofta som jag skulle vilja. Har blivit mycket inspirerad av "Fjäderlätt vandring" av Jörgen Johansson.
Drömmer just nu om att vandra genom Liechtenstein, i Slovenien och i Norge.
Jag har också fastnat i Gör-det-själv-träsket. Det är ju roligt både att skapa, och om detgår, spara pengar på att göra själv istället för att köpa dyra märkesprylar. Har under vintern 2007-08 lyckats sy mitt eget lilla tvåmanstält, och är mäkta stolt. Under kommande vinter kanske det blir en lättviktsryggsäck. Vi får se.

Användarnamn: Öhrnell

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Foto, Utförsåkning, Resor, Styrdans, släktforskning, gör-det-själv

Jag får sällskap!

Goda nyheter! Min man tycker inte att jag är knäpp, utan har på eget bevåg meddelat att han gärna följer med på min historiska lilla vandring anno 1913 i sommar. Detta för ju inte bara det goda med sig att jag får sällskap - jag får även en dubbelt så lång packlista! (Och om man är förtjust i gamla kataloger och att sy, så är det verkligen en god nyhet!)

En sak som jag har lärt mig, är att skillnaden mellan dåtidens vanliga skjortor och de s.k. sportskjortorna, är att de senare är utrustade med fast krage - alltså sådan som är standard på dagens skjortor. När man var ute i naturen och turistade (eller sportade på annat sätt) skulle man alltså slippa de lösa stärkkragarna, som förmodligen inte alls var särskilt bekväma.

Äntligen har jag förstått varför man ska göra besvärliga saker!

Det är härligt att drabbas av insikter och aha-upplevelser. Idag fick jag ännu en sådan, när det gick upp för mig varför det är bra att göra svåra saker. Eller åtminstone varför det är praktiskt att ha gjort dem.

Idag är jag hemma med två sjuka barn som är för sjuka för att vara i skolan, men tillräckligt friska för att inte kräva 100%-ig uppmärksamhet. Då har man tid att leka lite med symaskinen. Jag går och väntar på att få hem lite ylletyger så att jag kan börja sy kläder åt mig och maken till den kommande sekelskiftesvandringen. Och har man sagt A så får man säga B. Klart att även barnen måste få sig något tidsenligt.

Om tidsresan och gamla tiders lemonadpulver.

Nu är det bestämt. Det ska bli en fjälltur anno 1913 i år! Bilderna på de välklädda damerna i sina långkjolar på fjället bet mig som en mygga och kan inte sluta klia. Jag håller som bäst på att leta passande kläder, och gräver ner mig i samtida dokument. En annan trevlig källa som jag råkade ha hemma, är jubileumskatalogen från Åhlén och Holm, som är en faksimilupplaga av deras katalog från 1909. Lusläser man den så hittar man mycket matnyttigt.

Nedan ser vi till exempel vilka ryggsäckar som fanns till salu. Det är tydligen grågröna kanvassäckar som gäller. Om någon råkar ha en sådan som ligger och skräpar ute i garaget så är jag spekulant! Eller möjligen en näverkont. Undrar om mor och far fortfarande har kvar en i stugan?

Kvinnans bokskatt anno 1913 - Om fotvandring - del 3

Om det förra inlägget om lämpliga skodon kändes rätt modernt, så kommer här i tredje och sista delen en del råd som kanske höjer några fler ögonbryn.

Kvinnans bokskatt anno 1913 - Om fotvandring - del 2

Vi läser vidare om damernas fotvandring: