Om att bygga tält, och diverse funderingar kring att vara en halvlat medelsvenssonfrilufsare med längtan efter friheten, lugnet och njutningen, snarare än strapatserna.

Har börjat bli vuxen och lärt mig att uppskatta naturen och dess oerhörda rikedomar mer och mer. Jobb, barn och andra intressen inkräktar dock ganska mycket på den lilla tid man har, så jag kommer inte ut så ofta som jag skulle vilja. Har blivit mycket inspirerad av "Fjäderlätt vandring" av Jörgen Johansson.
Drömmer just nu om att vandra genom Liechtenstein, i Slovenien och i Norge.
Jag har också fastnat i Gör-det-själv-träsket. Det är ju roligt både att skapa, och om detgår, spara pengar på att göra själv istället för att köpa dyra märkesprylar. Har under vintern 2007-08 lyckats sy mitt eget lilla tvåmanstält, och är mäkta stolt. Under kommande vinter kanske det blir en lättviktsryggsäck. Vi får se.

Användarnamn: Öhrnell

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Foto, Utförsåkning, Resor, Styrdans, släktforskning, gör-det-själv

Nej mamma, jag vill inte ha den varma sovsäcken...

Nu är vi hemma igen efter sommarens första semestervända. Nån undrade nån gång hur många tält man egentligen behöver. Jag vet inte ritkigt hur det är med den saken, men årets nytillskott i familjen är i alla fall ett stort campingtält på 13 kilo, med två rum och kök. Eller åtminstone två rum och matplats med full ståhöjd. Man ska ju ha något som passar när man är ute och turistar också. För nog för att jag gillar vårt Hillebergstält, och tyckte att det var jättestort och lyxigt när vi först skaffade det, men när man hamnar på en camping så blänger man ju faktiskt lite avundsjukt på dem som promenerar ut ur tältet på morgonen, till skillnad från att kravla sig ut ur det. Nu är det färdigblängt för vår del. Nu får vi vara med och trängas med vårt maxitält!

Premiärnatten blev en misärnatt i Örebro, halvvägs mellan Sundsvall och Helsingborg dit vi var bjudna till en god vän. Regn, blåst och kallt. Åker man på semester söderut så förväntar man sig som norrlänning att det ska bli varmare, men så var icke fallet. Vi lämnade kortbyxevärmen i Sundsvall, för att huttra oss igenom den första blåsveckan.

Varsågod. Superlätt fjällflora på 3 st A4-ark.

Nu har jag varit tyst länge, så det är nog dags för ett litet inlägg.

Ifjol blev jag biten av fjällblommefotografering. Jag hade turen att vandra i fjällen vid Hemavan just när det mesta verkade stå i blom. Halva turen spenderades i konstiga kropsställningar för att få till en bra kameravinkel.