Om att bygga tält, och diverse funderingar kring att vara en halvlat medelsvenssonfrilufsare med längtan efter friheten, lugnet och njutningen, snarare än strapatserna.

Har börjat bli vuxen och lärt mig att uppskatta naturen och dess oerhörda rikedomar mer och mer. Jobb, barn och andra intressen inkräktar dock ganska mycket på den lilla tid man har, så jag kommer inte ut så ofta som jag skulle vilja. Har blivit mycket inspirerad av "Fjäderlätt vandring" av Jörgen Johansson.
Drömmer just nu om att vandra genom Liechtenstein, i Slovenien och i Norge.
Jag har också fastnat i Gör-det-själv-träsket. Det är ju roligt både att skapa, och om detgår, spara pengar på att göra själv istället för att köpa dyra märkesprylar. Har under vintern 2007-08 lyckats sy mitt eget lilla tvåmanstält, och är mäkta stolt. Under kommande vinter kanske det blir en lättviktsryggsäck. Vi får se.

Användarnamn: Öhrnell

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Foto, Utförsåkning, Resor, Styrdans, släktforskning, gör-det-själv

Fjällturen med Ida

När vi kommit hem från tälttestarturen (det blev ett ord som ser konstogt ut, men det är alldeles riktigt!) var det bara att byta kängorna mot stövlar och ta med yngsta dottern Ida, 4 år, på den utlovade fikautflykten upp på Drommen. Hon hade blivit smått förnärmad av att min och makens vandringstur kom före min och hennes tur, så nu gick det inte att skjuta upp den längre. Vädret var ostadigt och kallt, så det blev en kanske onödigt diger packning jag släpade med mig. I vanliga fall hade det räckt med några bullar och en termos choklad, men halva nöjet skulle ju bli att få använda lilla köket (Trangiat), välja fika (resterna av vår fjällvandringsmatsäck och en massa vatten), titta på utsikten (kikare) och knäppa kort (kamera), så jag bar mycket och tungt dagen till ära.

Till en början gick färden fint, och Ida imponerade på mig med sina naturkunskaper. Vi tittade på småkryp och växter längs med stigen. När vi kom fram till en stor torraka med en massa fårtickor på, skulle jag lära henne vad det var, hade jag tänkt.

På spaning efter Jerusalemsgrottan

I mitten av juli styrde jag och maken kosan mot Grottjärn i Bydalsfjällen. En av anledningarna var att vi ville försöka hitta en grotta som kallas Jerusalemsgrottan, och som omnämns på Bydalsfjällens hemsida som ett trevligt utflyktsmål. Den skulle dock vara lite vansklig att hitta.

Efter att vi slagit läger för kvällen, följde vi bäcken som mynnar i Grottjärn uppströms - dvs mot sydost - i vår jakt på grottan. Terrängen var ganska storblockig på den södra sidan, så vi höll oss till den. Efter en stunds klättrande på blocken hittade vi mycket ritkigt en alldeles riktig liten grotta. Nere i den låg skelettet efter en stackars ren som trillat ner mellan klippblocken och antingen slagit ihjäl sig i fallet eller svultit ihjäl där nere.

Tältet - ute i det fria!

Så kom vi då till slut iväg, maken och jag, på den lilla lilla fjällvandringen, med det lilla lilla tältet. Vi var väl båda lika förbryllade av det faktum att det för första gången var JAG som bar tältet. Det brukar ju annars vara typiskt "karlgöra", åtminstone i vår familj.

Vandringen tog oss från Höglekardalen till Grottjärn, där vi hittade en lagom tältplats som först verkade halvusel, men som nog var bland de mjukaste, plattaste och bekvämaste vi någonsin använt.

Tänk vad kul det är att göra själv!

NU har jag äntligen varit ute på sommarens ack så korta lilla fjällvandring. En utförligare berättelse kommer när jag har fått över bilderna till datorn, men jag kände att jag ville dela med mig lite redan nu.

Det är nu konstaterat att det finfina och billiga gardintyget Sarita från IKEA inte bara är lätt och helt genomskinligt, utan även knottätt. För att inte bli helt utan göra resten av sommaren kommer jag att sy nya mygghattar till min make och svärfar som de kan ha när de är ute och jobbar vid fjällstugan. De har redan myggnätshattar sedan tidigare, men de släpper igenom knotten, vilket inte är så populärt. Snälla lilla jag ska försöka underlätta karlarnas arbetsförhållanden lite.