Om att bygga tält, och diverse funderingar kring att vara en halvlat medelsvenssonfrilufsare med längtan efter friheten, lugnet och njutningen, snarare än strapatserna.

Har börjat bli vuxen och lärt mig att uppskatta naturen och dess oerhörda rikedomar mer och mer. Jobb, barn och andra intressen inkräktar dock ganska mycket på den lilla tid man har, så jag kommer inte ut så ofta som jag skulle vilja. Har blivit mycket inspirerad av "Fjäderlätt vandring" av Jörgen Johansson.
Drömmer just nu om att vandra genom Liechtenstein, i Slovenien och i Norge.
Jag har också fastnat i Gör-det-själv-träsket. Det är ju roligt både att skapa, och om detgår, spara pengar på att göra själv istället för att köpa dyra märkesprylar. Har under vintern 2007-08 lyckats sy mitt eget lilla tvåmanstält, och är mäkta stolt. Under kommande vinter kanske det blir en lättviktsryggsäck. Vi får se.

Användarnamn: Öhrnell

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Foto, Utförsåkning, Resor, Styrdans, släktforskning, gör-det-själv

Symaskinen trampar vidare

En midsommarhelg och en VAB-dag med slöa barn framför TV:n var precis vad jag behvde för att bli klar inför sommaren. Nu har jag hunnit förfärdiga ett nytt regnöverdrag till makens ryggsäck, och då slog det mig att det ju var där gör-det-självandet tog sin början.

Efter att ha försökt knyta fast hans trasiga inbyggda ryggsäcksregnskydd hjälpligt på ryggsäcken under en regnskur på fjället så lovade jag att jag skulle sy ett nytt åt honom. Jag vet ju vad regnskydden kostar när man köper dem i affären, och någonstans där hade jag visst en smärtgräns. Inte skulle man väl behöva betala tvåhundra spänn för ett tygstycke med en raksöm och en snodd? Knappast! Så jag började surfa runt efter lämpliga tyger, och helt plötsligt hade jag kommit in på Anders Jonssons gör-det-själv-sida och såg hans hemsydda tält, och så var hjärncellerna satta i arbete. Hur det gick känner ni till. Och idag blev faktiskt även regnskyddet klart. Vikt 68 g.

Tältet del 15 - Nyfikna på slutvikten?

Klockan är kvart över två, natten mot midsommar. Det börjar ljusna. Imorgon kommer främmandet, sedan är det fem arbetsdagar kvar och sedan börjar semestern. Jag insåg hur det skulle påverka min tidsplan vad gäller att få tältet klart till tältningssäsongen. Det är faktiskt nu eller aldrig som gäller!

Så jag gav mig på listningen. Småfixet. The customizing.

En lättare packande lättare packare

Go GI!

Sedan förra året har jag mer och mer dragits åt att lätta på packvikten. Jag kapar till exempel drygt halva tältviken genom att sy eget. Men den allra största kapningen har jag faktiskt lyckats åstadkomma på mig själv! Har ätit bättre och blivit fyra kilo lättare den senaste månaden! Och det känns bra! För hur var det - varje kilo runt midjan motsvarar 178 gram känga på foten, eller nåt sånt.

Råd inför första fjällturen med motvilliga flickvännen

Vid det här laget börjar jag känna mig varm i kläderna när det gäller kortare fjällturer, men så har det inte alltid varit. Det börjar gå upp för mig hur psykiskt påfrestande det måste ha varit för min nuvarande make att verkligen tvingas övertala mig att följa med upp i fjällen, när jag var så lat och motvillig. Jag satt ju hellre kvar inne i fjällstugan och läste bok och skvallertidningar. Men hur det nu var så följde jag med, och det blev som det blev. Det hjälpte ju till att man var nykär, men då och då sken väl tröttheten igenom, särskilt om det var uppför. Uppför är jobbigt, och då det blev jobbigt växte hornen ut i pannan, och jag ville helst smälla till min slavdrivare för att få honom att stanna - om jag hade haft ork kvar i kroppen.

Så här inför sommaren misstänker jag att det finns flera nykära killar som vill inviga sin käresta i  nöjet att fjällvandra. Här är några välmenta tips och råd till er. Vissa är väl väldigt basic, men ändå... En bra förstatur är en fin investering om man vill ha sällskap fler gånger.

Tältet del 14 - vattentest och klädnypor

Nu börjar det kännas att man är på sluttampen, och tur är väl det, för nästa helg är det midsommar och helgen efter det så börjar semestern.

Det har äntligen blivit dags att testa vattentätheten. Jag tog en provbit och sydde en söm tvärs över. Sen snörpte jag ihop det till en påse och fyllde med vatten. Påsen hängdes upp ovanför diskbänken. Vattendropparna kröp vackert fram ur varje nålhål.