Om att bygga tält, och diverse funderingar kring att vara en halvlat medelsvenssonfrilufsare med längtan efter friheten, lugnet och njutningen, snarare än strapatserna.

Har börjat bli vuxen och lärt mig att uppskatta naturen och dess oerhörda rikedomar mer och mer. Jobb, barn och andra intressen inkräktar dock ganska mycket på den lilla tid man har, så jag kommer inte ut så ofta som jag skulle vilja. Har blivit mycket inspirerad av "Fjäderlätt vandring" av Jörgen Johansson.
Drömmer just nu om att vandra genom Liechtenstein, i Slovenien och i Norge.
Jag har också fastnat i Gör-det-själv-träsket. Det är ju roligt både att skapa, och om detgår, spara pengar på att göra själv istället för att köpa dyra märkesprylar. Har under vintern 2007-08 lyckats sy mitt eget lilla tvåmanstält, och är mäkta stolt. Under kommande vinter kanske det blir en lättviktsryggsäck. Vi får se.

Användarnamn: Öhrnell

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Foto, Utförsåkning, Resor, Styrdans, släktforskning, gör-det-själv

Aprilväder

När man bor i Mellannorrland och dessutom är bilburen blir det lätt stora kontraster  när det gäller årstiderna i april månad.

För en dryg vecka sedan uppgraderades familjen till en där samtliga medlemmar numera kan klara sig hjälpligt på egen hand i slalombacken. Det är skönt att komma iväg och åka i mitten av april, när det i stort sett är tomt i backarna. Då törs man släppa fyraåriga Ida helt själv på flacken, utan att man är rädd att någon ska komma bakifrån och köra in i henne om hon svänger lite oberäkneligt. Tänk vad fort de lär sig de små! Vid nyår var hon som Bambi på hal is, som knappt kunde stå still på skidorna utan att tappa balansen. Nu fixar hon nästan att ta knappliften själv! Och storasyster Ylva, som lärde sig att åka själv i början av januari, åker nu själv i stora släpliften. Och inte nog med det, hon trotsar sin ängsliga mamma genom att kravla sig runt i liften och hålla bygeln med armarna istället för att ha den baom rumpan, och sedan ålar hon så att den kommer tillbaka på plats igen. Detta utan att tappa stavarna!

Vilket omdöme ska man lita på?

Det börjar äntligen dra ihop sig till sommar och vandringssäsong. Krokusen blommar och chefen vill ha in semesterlistorna. Det verkar som om vi lyckas planera in så att det stämmer med barnvakt så att vi kan ta oss ut och vandra några dygn på tu man hand* i mitten av juli, och det är DÅ allt ska testas!

Men vad ska man gå på egentligen när man ska börja packa? Efter fjolårets lilla tur gjorde jag en liten sammanfattning av vad jag saknade på turen, och vilka prylar jag definitivt INTE skulle släpa med mig nästa gång. Men det håller ju nu på att vara ganska länge sedan, och humöret har svängt några gånger sedan dess.

Tältet del nio - Houston, we have a problem

Efter att ha ägnat en väsentlig stund åt att hitta alla bortslarvade pryttlar, delar och ritningar, var det så dags att spotta i nävarna och ta fram symaskinen igen. Jag har besvarat min fråga från blogginlägg sju, och kommit fram till att det enda raka är att börja med "taknocksömmen" på yttertältet, och så får jag passa in gavlarna sedan. Som Staffan har påpekat, så är det idé att börja sy i gamla lakan först, så jag gjorde ett prov på några gamla gardiner, för att kolla att det inte blir alltför tokigt. Och det blev faktiskt ganska bra, om än i lite mindre skala.

Så jag vek tyget dubbelt, lade det på golvet, och lade tältstången ovanpå, så att jag hade något att rita av. Helt vanligt kulspetspenna funkade fint. Sen nålade sidorna ihop, och jag vek tyget dubbelt på längden också, så att jag fick en symmetrisk båge. (Kan tänka mig att det vänder sig i magen på en del perfektionister, men funkar den metoden för att klippa snygga pappershjärtan åt barnen så nog funkar det på tält också.)

Tältet del åtta - en mors visdom gör sig påmind

Nu är det dags igen! Det kliar i fingrarna och lusten är tillbaka. Nu är det mest tiden det sitter i, och förmågan att hålla sig pigg och alert sedan barnen lagt sig. Ett av de problem jag ställs inför nu, är att jag inte riktigt kommer ihåg hur det var jag tänkte att det skulle bli. Inte för att det spelar någon roll egentligen, för jag kommer ju på nya fiffiga lösningar eftersom, men det är lite irriterande när man hittar en påse med några meter gummiband och andra pryttlar som man inte riktigt minns var man hade tänkt att de skulle sitta...

Nåväl. Duschdraperiringarna som har fungerat klanderfritt som testupphängare för innertältet tills nu, börjar ha spelat ut sin roll. Dags att börja tänka på en mer permanent lösning för att fästa innertältet mot yttertältet. Jag har för detta ändamål införskaffat (och jag kom också ihåg varför!) hålresår av den typ som ungarna har i fotsluten på overaller och galonbyxor. De håller för väta, är lätta att få tag på, och har den trevliga egenskapen att man enkelt kan reglera längden på dem. Så jag klippte till 10 bitar (sex till upphänget mot tältstången och två till vardera långsida, i höjd med där linorna ska sitta på utsidan). Sen var det bara att sy fast en liten knapp i ena änden. Och när jag satt där, uppkrupen i biblioteksfåtöljenfåtöljen och sydde, så fick jag plötsligt flashbacks till något syprojekt jag höll på med som barn. "Långa trådar är latmanstrådar" sa min mamma då, och menade att det INTE gick lättare att sy om man började med en lång sytråd som man hade tänkt skulle räcka länge. J*klar vad det trasslande för mig! Jag blev vid ett tillfälle så frustrerad att jag lyckades slita av den superduperstarka tråden, varför jag nu använde den. Storm på fjället eller inte, så tror jag inte inte att hållfastheten på tråden kommer att vara avgörande för de elastiska stropparna som ska hålla innertältet hängades under yttertältet. Det finns nog betydligt svagare punkter än så... Men jag kom i alla fall till insikt om att man aldrig ska sluta tvinga visdomar på sina barn, även om det verkar gå in genom ena örat och ut genom det andra. 30 år senare kanske de sitter där, och minns hur rätt man hade. Tack mamma....