Om att bygga tält, och diverse funderingar kring att vara en halvlat medelsvenssonfrilufsare med längtan efter friheten, lugnet och njutningen, snarare än strapatserna.

Har börjat bli vuxen och lärt mig att uppskatta naturen och dess oerhörda rikedomar mer och mer. Jobb, barn och andra intressen inkräktar dock ganska mycket på den lilla tid man har, så jag kommer inte ut så ofta som jag skulle vilja. Har blivit mycket inspirerad av "Fjäderlätt vandring" av Jörgen Johansson.
Drömmer just nu om att vandra genom Liechtenstein, i Slovenien och i Norge.
Jag har också fastnat i Gör-det-själv-träsket. Det är ju roligt både att skapa, och om detgår, spara pengar på att göra själv istället för att köpa dyra märkesprylar. Har under vintern 2007-08 lyckats sy mitt eget lilla tvåmanstält, och är mäkta stolt. Under kommande vinter kanske det blir en lättviktsryggsäck. Vi får se.

Användarnamn: Öhrnell

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Foto, Utförsåkning, Resor, Styrdans, släktforskning, gör-det-själv

Tältet del sju - Skinntält är väl bra?

Människor har i alla tider använt sig av olika typer av skinn för att bygga tält som skyddar mot väder och vind. Men jag tror ändå att jag är den första som syr ett av korvskinn! Tidigare i veckan blev jag less på stiltjen i projektet, och klippte mig en 10 x 370 cm lång remsa av den silikonbelagda ripstopväv som ska bilda yttertältet. Jag blev alldeles häpen av tyget.

Kort och gott känns det exakt som skinnet på falukorv. Och sedan denna tanke väl dykt upp, har jag inte kunnat vifta bort den. Jag kommer alltså att sy ett korvskinnstält. Och jag som inte ens gillar korv. Redan på utflykterna i lågstadiet hade jag alltid med mig köttbullar istället för grillkorv, och så är det än i dag.

Tältet del sex - skynda långsamt

Så har jag äntligen fått upp tygslamsorna ur malpåsen efter juluppehållet, som blev längre än planerat. Som Stina var inne på så är det inte helt lätt att fördela gracerna på den lilla fria tid man har. När jag har haft tid att sy har jag oftast varit för trött.

Jag har pendlat mellan hopp och förtvivlan. Det är snett och vint och skevt och åt fanders, men allt sånt vet jag att jag kan fixa till i slutänden. Det är ju trots allt bara ett enda tält som ska sys. Jag har inga krav på mig att skapa en mall för att kunna reproducera det vid ett senare tillfälle, så jag får ta det lite som det kommer.

Med trovärdigheten som insats - det ÄR kul på fjället, unge!

Det är i slutet av juli. Solen skiner nästan, och molntäcket verkar något tunnare än på många dagar. Bara lite lätt vind i dalgången, och vi har en helt ledig dag utan måsten.

Då bestämmer jag och maken oss för att det är en utmärkt dag att ta med telningarna upp på kalfjället för första gången. Det ska som bekant böjas i tid det som krokigt ska bli.  Så vi drar igång med positivt peptalk, låter barnen vara med och bestämma vad som ska tas med i matväg och allt verkar frid och fröjd, ända tills äldsta dottern med bestämdhet talar om att hon minsann inte tänker följa med. Slutdiskuterat, tycker hon, och sätter sin snart sexåriga näsa i vädret.

Om glädjen över att ha slitna kläder

(Och en liten vink till Britt...)

Jag stod ute i farstun i fjällstugan och var precis på väg ut till skidbacken när någon sa:

Familjen Bambi på hal is

Som den inlandsnorrlänning jag är har jag aldrig förstått mig på det här med att åka skridsko på naturisar. Skridsko åker man ju (om det nu ska vara alldeles nödvändigt) på uppspolade isar på sommarens fotbollsplaner, alternativt i ishallar. Utomhus? Knappast! Antingen är isen blank, och då är den nylagd och för tunn att gå på  och livsfarlig. Något som alla vettiga mammor håller sina barn på behörigt avstånd ifrån. Eller så är den tillräckligt tjock för att gå på, och då är den också täckt med ett par decimeter snö, så att man kan köra skoter på den, åka skidor eller pimpla.

Men det var förr i tiden, när vintrarna var som de skulle.