En friluftsblogg. Friluft såsomi kängor, ryggsäckar och tält. Och lite annat också kanske.

Obotlig natur-och friluftsromantiker med förkärlek för vandring och god mat. Hundar, ryggsäckar och kängor. Också.

Användarnamn: Nyingen

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Jakt, Bär & svamp, Orientering, Löpning

The quest for the holy backpack, S6 EP37

Inför sommarens lite längre fjällvandring har jag gjort iordning en ramrygga till sonen. Blev riktigt bra.

Grunden utgörs av den ramsäck som jag beskrev i mitt första ryggsäcksinlägg för några år sedan. Men nu är det ny ram, nytt bärsystem, ny innerficka i locket, och äntligen en mindre bärpåse nederst på ramen som jag är nöjd med. Sedan är den givetvis utrustad med en ”dumpficka” på avbärarbälter.

Är svårt nöjd med den lilla packsäcken nederst. Fick en lite Haglöfsrygga av en kompis. En 70-talare kanske. Samma färg som den stora säcken som också är en Haglöfs. En Skarja.

Den där etiketten, ni!

Bärsystemet kommer från en Fjällräven Trapper 65. Har inte gjort nåt annat än att ta hela bakstycket från den säcken och försett med lämpliga spännen för fastsättning på ramen. Lite onödigt tungt bärsystem kanske, men det är justerbart och sonen växer ju fortfarande...

På avbärarbältet syns dumpfickan. Den är sydd av spilltyg från nyss nämnda Trapper. Tycker att en lite större löstagbar ficka på avbärarbältet är riktigt praktiskt. Däri åker sånt man vill ha lättillgängligt och jobbar aktivt med: karta, handskar, keps, eller sånt man tillfälligt vill Lägga ifrån sig utan att lägga det på marken.

På bältets andra sida syns en liten elastisk nätficka med resår för andra mindre saker. Kåsan, påsen med nötter och sånt.

Sidofickorna är på 10 liter var och löstagbara. Är helt omodifierade och tagna från en Berghaus Vulcan 100.

Som synes fanns det sidofickor på den lilla säcken som blev till packpåse. Kunde inte med att ta bort dem helt utan jag kortade av dem bara och så fick de hänga med. Oklart om de duger till nåt, men de är snygga ;-) Tror det ganska precis går ner en rulle med toapapper i dem. Men vi får se. De kanske ryker en vacker dag.

Ramen är från en Fjällräven av någon sort som jag glömt. Stabil och bra. Aluminium.

Innerlocket har fått en stor nätficka med en tvåvägs dragkedja. Därunder finns orginal-topplocksinnerfickan kvar. Upptar lite drygt halva locket. Utvändigt finns ytterligare en orginaltopplocksficka som upptar resterande del av lockets yta.

Säcken är redan testad av sonen innan de senaste modifieringarna då han inledde sommarlovet med sin första solotur till fjälls: 5 dagar i Grövelsjön. Pojken är stor nu. Och stark. Så hädanefter är det han som bär stora tältet! :-D

God tur och kom ihåg:

Ramryggor rules!!!

2019-07-04 23:55   Sejrla
Så klurigt och snyggt! Den ska du vara stolt över... både ryggan och sonen :-)

Svar 2019-07-05 08:35   Nyingen
Det är jag. Tack!

2019-07-24 12:18   seobserver
Härligt att förådspricessorna komma till ny användning, riktigt återbruk. Snyggt gjord både det o sonen.

go tur

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 3 – inlägget som inte blev

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 2

Här är fortsättningen på sommarens fjälltur. Alla tre delarna är kronologiskt upplagda i stora drag, men jag använder inte den kronologiska tidslinjalen som bärande struktur i bemärkelsen att historien helt följer den. Istället är det tankar, känslor och enstaka händelser som (o)strukturerar det hela. Och vissa tidsmässiga hopp blir det ju om temat som jag skriver om hör hemma på mer än en plats rent tidsmässigt. Det var helt enkelt roligare att skriva så här den här gången... så håll till godo.

Tjärdoft och aluminiumbåtar

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 1

Högt över fjällen flyger en ko
hon flyger långt bort, där den kan finna ro

där västvinden sjunger sin eviga sång
som avslöjar allting en gång
Den sången som sjunger om livet som det är
och att det kan slösas till ingen nytta
Högt över fjällen flyger en ko
kanske den flyger för sin tro