En friluftsblogg. Friluft såsomi kängor, ryggsäckar och tält. Och lite annat också kanske.

Obotlig natur-och friluftsromantiker med förkärlek för vandring och god mat. Hundar, ryggsäckar och kängor. Också.

Användarnamn: Nyingen

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Jakt, Bär & svamp, Orientering, Löpning

2017-05-08

Ryggsäcksrenovering

Det här inlägget kommer handla om ryggsäcksrenovering. Igen. Jag har ju skrivit om det förut. Den här gången måste jag ändå säga att jag tagit det hela till en ny nivå.  Men vi börjar från början. Närmare bestämt 1996.

Jag och min frilufsvän köpte då varsin Fjällräven Trapper 65. Denna ryggsäck skulle jag vilja påstå är en föregångare till Kajkan. Och samtidigt i sin tur en kopia av och vidareutveckling av en Berghaus Vulcan.

Bärsystemet är justerbart avseende rygglängd. Remmar och detaljer är lite mer utvecklade jämfört med Berghaussäcken. Nackdelen är att den är lite tung och är lite svårpackad. Den får lätt "midja" och vips ser man ut som en pelikan. Och det vill man ju inte. Intrycket förstärks dessutom lite av den uppsjö av remmar för alla finurliga justeringsmöjligheter.

Min rygga har väl använts men inte jätteflitigt genom åren och på senare tid har jag skaffat andra säckar (bl a just en Berghaus Vulcan som jag oftast använder). Vännen däremot har slitit på sin i över 20 år nu och hon är en av de mesta och proffsigaste frilufsarna jag känner. Så den var i rätt ledsamt skick. Och inte kan hon bestämma sig för nån ny heller så jag erbjöd mig att renovera den.

När jag kikade närmare på ryggan med lite andra ögon så förstod jag varför midjan alltid uppstår när man packar. Säcken har sin minsta diameter vid sömmen mellan neder- och överfacket. Så det är ju ofrånkommligt. Och midjan var en av sakerna som skulle åtgärdas.

Så först ur med aluminiumskenorna i bärsystemet och vände ut och in på hela säcken. Sprättade bort mellanbotten som satt mellan över och undersäcken direkt och klurade sen endel hur jag skulle gå vidare.

Så vitt jag kunde förstå så skulle det lättaste vara att byta ut hela sid- och frampartiet på ryggan. På så vis kunde jag ju bestämma formen på säcken. Sagt och gjort... Sprättade bort halva säcken och gick och rotade fram lämpligt ersättningstyg.

När ryggsäcken väl är delad så här är det rätt lätt att arbeta med den. Man behöver bara tänka till lite så man gör saker i rätt ordning och på rätt plats.

Först fick ryggstycket en påse och upphängning för vätskeblåsa. Påsen är på intet sätt vattentät, men jag tänker att den ger ett visst skydd mot mekanisk åverkan på vattenbehållaren i alla fall. Utgång för slangen syddes också.

Sedan skulle nya sido- och framstycken till. Det fick bli ett enda tygstycke. Efter lite måttande och tillklippning hade jag en bit jag trodde på med centrumlinjen utritad. Därefter var det bara att börja sy fast detaljerna som skulle dit.

Dragkedjor för sidofickorna (från en annan BH Vulcan jag hade över), en nät- och en elastisk tygficka nertill på sidorna och remhållare. Små ögglor för elastisk lina åkte dit också. Lika så kompressionsremmar på sidorna.

Den elastiska tygfickan har sin förebild sittandes på en Osprey-säck och nät fickan är som synes inspirerad av Fjällrävens Kajka.

Senare insåg jag att det gamla fästet för kompressionsremmarna satt på fel sida ena dragkedjan. Så det fick åtgärdas i efterhand. Blev inte så snyggt men det funkade.

Säckens överkant fick öljetter och snölås. Öljettverktyget hittade jag inte så jag fick improvisera. Blev inte heller så snyggt, men de sitter där i alla fall.

En dekal med mitt signaturmärke var givetvis tvunget att fästas på bakstycket. Det "hundliknande djuret med två eller fler ben" sätter jag på det mesta jag skapar. Det är främst anpassat för att var lätt att skära ut i trä och har följt mig i sådär 25 år nu.

De löstagbara sidfickorna hamnade lite för högt upp. En decimeter lägre hade varit bättre. Jag hade väl hjärnsläpp när jag mätte antar jag. Rent bärmässigt tror jag inte det gör så mycket, men testturen får väl svara på om tyngdpunkten blir för hög.

Så blev den när den blev klar. Rätt snygg på lite håll om jag får säga det själv.

Jag slits hela tiden mellan längtan efter nya bra saker och oviljan att köpa nytt när man har gammalt fungerande eller som kan lagas. Båda alternativen tilltalar mig. Älskar att köpa ny utrustning men har samtidigt dåligt samvete när jag gör det. Klurigt det där. Tur att man har vänner som man kan laga grejer åt också...

God tur!

2017-05-09 15:16   ulindh
Kul att se hur du gjorde, den ser då väldigt fin ut tycker jag.

2017-05-11 12:01   The Crow
Inte för att jag ser kopplingen till Vulcan men iaf. Jag känner igen mig i problem att fortsätta använda kontra köpa nytt. Min Vulcan som jag köpte för typ femton år sen kommer hålla tills jag dör om ingen särskilt händer.

Men det stoppade ju inte nyfikenheten på det lovordade bärsystemet hos Norröna. Så nu har jag två ryggsäckar som kommer hålla tills jag dör. Det positiva är ju att jag kan låna ut en om jag lurar med mig nån ovan ut i skogen.

Min jacka kommer jag nog försöka fixa till eftersom jag inte hittar nån ersättare.

Kul och se att det finns dom som fixar till bra grejer. Hållbarhet i ett större perspektiv.

Svar 2017-05-12 11:48   Nyingen
Tittar man nära på uppbyggnad, funktion och grundutförande av Trappern och en Vulcan så är det i princip samma säck. Men man får inte låta sig förledas av yttre utseende: remmar och färger och sånt. Det som skall sägas är att med allt bjäfset som Trappern har så blev det inte nån bättre säck än Vulcan. Snarare tvärs om. Berghausens enkelhet är dess storhet!!
:-)

Svar 2017-05-12 18:57   The Crow
Jag tänker mer att det som är unikt med Vulcan är att det icke justerbara bärsystemet i höjd. Vilket gjorde att de fanns i tre olika storlekar. Bakgrunden till det var att Berghausen ville minimera risken att något gick sönder under tuffa förhållanden.

När den kom var den väl dessutom lite unik med de avtagbara sidofickorna som kunde sättas ihop till en dagstursäck.

Har man inte dessa två funktioner/features så har jag lite svårt att se det som en kopia helt enkelt. För då är det bara säcken kvar och det skiljer ju inte så mycket mellan några säckar.

Snygg renovering iaf. :O)

Svar 2017-05-12 21:28   Nyingen
Jo, förstår hur du tänker. Och visst, så är det ju. Men samtidigt: Trappern är som jag sa en sämre kopis. Sämre just pga de detaljerna. Vulcan är ju gjord för att svara mot militära krav. Trappern för att kunna säljas till många :-)
Och jag funderade ett tag på att försöka reducera vikten och minska de potentiella felkällorna vid renoveringen genom att göra om till fast bärsystem. Men vågade mig inte riktigt på det. Än.

2017-06-01 05:28   pansarskytte
Blev riktigt bra!

2017-06-01 12:20   hsp
vad väger ryggsäck
När jag köpte på 70 talet var det Al-ram och utan blixtlås 70 l på 1700gr med plats för last ovan säck.
Man packade med tunna innerpåsar och la det som planerat användas till kvällen längst ner.
Många finesser medför högre vikt och mer som kan gå sönder.

Svar 2017-06-04 16:48   Nyingen
Jo, jag vet. "Softpack" säckar för lite tyngre vikter blir ju lite tyngre. Den väger nog strax under tre kilo tror jag.
Har en gamal hederlig alu-ram säck också som jag renoverat. Finns ett inlägg om det med. :) Från förra sommaren nån gång.

2022-08-18

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 3 – inlägget som inte blev

2021-08-14

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 2

Här är fortsättningen på sommarens fjälltur. Alla tre delarna är kronologiskt upplagda i stora drag, men jag använder inte den kronologiska tidslinjalen som bärande struktur i bemärkelsen att historien helt följer den. Istället är det tankar, känslor och enstaka händelser som (o)strukturerar det hela. Och vissa tidsmässiga hopp blir det ju om temat som jag skriver om hör hemma på mer än en plats rent tidsmässigt. Det var helt enkelt roligare att skriva så här den här gången... så håll till godo.

Tjärdoft och aluminiumbåtar

2021-08-03

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 1

Högt över fjällen flyger en ko
hon flyger långt bort, där den kan finna ro

där västvinden sjunger sin eviga sång
som avslöjar allting en gång
Den sången som sjunger om livet som det är
och att det kan slösas till ingen nytta
Högt över fjällen flyger en ko
kanske den flyger för sin tro