En friluftsblogg. Friluft såsomi kängor, ryggsäckar och tält. Och lite annat också kanske.

Obotlig natur-och friluftsromantiker med förkärlek för vandring och god mat. Hundar, ryggsäckar och kängor. Också.

Användarnamn: Nyingen

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Jakt, Bär & svamp, Orientering, Löpning

Grabbsemester 2 - Höga kusten Hike 2016

Min och sonens egentliga, planerade, grabbsemester i år var Höga Kusten Hike. (Sen att vi hamnade på fiskesemester förut också var bara en tillfällighet.) Sådana här evenemang är helt nya för mig och normalt bedriver jag det mesta av mitt friluftsliv i egen regi. Men man får ju inte vara rädd att testa nya saker. Och det var ju rätt trevligt :-)

Ett knivigt inlägg med inspiration från Dunderklumpen!

En liten vacker sten,

en liten vacker blomma,

Kajaker, kajaker, kajaker...

Igår var jag och hustrun på kajakkurs "öppet vatten" i Friluftfrämjandets regi. Mycket trevligt och lärorikt. Nyköpings skärgård var en ny och mycket trevlig bekantskap som vi gärna återvänder till. Stort tack till K & P som ledde verksamheten och delade med sig av sina erfrenheter och stort tack till alla andra trevliga deltagare som gjorde dagen så bra!

Fiskeäventyr, del 2

Så, då ligger vi i tältet och pickar lite på våra telefoner innan sovdags. En dag på sjön suger musten ur en. Vi är rätt rejält trötta fast vi bara softat i en båt hela dagen. En gädda och en åtta- tio abborrar kanske blev dagens resultat. De små kastade vi tillbaka men de tre största åt vi upp nu på kvällen.

Fisketur i Västerdalarna, del 1

Som en liten spinn-off till Vansbrosimmmet är jag och sonen på fiskeäventyr i trakterna kring Nås. Gårdagen, lördag, bjöd på mycket vatten, både i form av Vanåns och  Västerdalälvens flöden samt hällregn under kortare perioder.  Åskade gjorde det också emellanåt. Fast mellan varven var det strålande sommarväder. Regn gör ju inget, men åska är ju en show-stopper i fiskesammanhang. I alla fall om man ska ut i båt, så ett tag såg våra planer ut att grusas lite.