En friluftsblogg. Friluft såsomi kängor, ryggsäckar och tält. Och lite annat också kanske.

Obotlig natur-och friluftsromantiker med förkärlek för vandring och god mat. Hundar, ryggsäckar och kängor. Också.

Användarnamn: Nyingen

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Jakt, Bär & svamp, Orientering, Löpning

Fredagskväll i Enantältet...

Längs djupa ändlösa skogar,

bakom urberg stupande grå,

bortom svindlande ändlösande hedar,

där dagarna dödstysta gå,

där jäser i smältvit hetta ett bål under stubbade bryn

och silar ur hundrade gluggar sin grå rök mot skyn.

---

/Dan Andersson

Igår var det älgjakt på programmet. Jaktmarken ligger en bit hemmifrån och det skulle vara tjejkväll hemmavid, så jag bestämde mig efter endel velande för att det fick bli en tälttur på fredagkvällen för att slippa gå upp så tidigt. Inte för att jag har nått emot tjejer ;-) men kände mig asocial och lite sliten efter mycket jobb de senaste veckorna.

Beslutet fattat. Ryggan packad.

Vid sextiden begav jag mig iväg via ICA Maxi för proviantering, ner till jaktmarken dryga timmen söderut. Har ett par trevliga platser där som jag brukar sova vid ibland.

Kvart över åtta sprakade brasan och röken tårade ögonen på sedvanligt vis där jag satt lutad mot ryggan i hyfsat lä bakom storstenen. Såklart var stekpannan med och eftersom klassiskt svenskt fredagsmys består av mexikansk-texasmat så fick det ju naturligtvis bli quasadillas. Fast eftersom jag numer måste räknas som gubbe fick det bli med klassiska svenska smaker som gör sig bra i novembermörkret.

Så här följer då receptet på Novembergubbquasedillas:

1. Sätt av ut i skogen en mörk novemberkväll. Just att det är november är helt avgörande. Det är möjligt att det blir nån annan sorts quesadillas, men inte Novembervarianten om man nu skulle få för sig att göra detta nån annan gång. Och de är säkert goda, men inte lika goda.... (taskigt av mig va, att lägga ut det här med bara några dagar kvar till december... skynda er, annars är det ett helt år till nästa chans!)

2. Eld. Som vanligt bygg stabilt så den bär stekpannan.

3. Provsmaka vinet. Bäst är nog nåt lite rustikare. Eller inte. Är man osäker så lägg flaskan på bortsidan om dig från elden sett så blir det för kallt och då spelar det ingen roll. Vet man med sig att det kommer passa, eller kör på tur som jag, så lägg det på eldsidan om benet tills det når lämplig temperatur enligt tillverkarens rekomendation eller egen magkänsla.

4. Smör och viltskav.

5. När skaven är klar så, ... förresten, skav. Undrar var ordet kommer ifrån. (Går säkert att Googla, men hur kul är det?!?) Jag brukar skära upp fruset kött när jag ska göra skav. Låt det ligga framme en halvtimme och gå lös på köttbitens ena hörn. Bitarna blir föredömligt tunna!

Hur som, när skaven är klar så maka den lite åt sidan i pannan, håll emot med stekspaden och häll bort överflödigt fett och vätska.

6. Låt skaven ligga hopskrapad i ena ändan och lägg i en mini vetetortilla bredvid. Låt ligga 15-20 sekunder. Vänd. Det kan vara bra att flytta pannan lite nu så den inte är jättehet. Eller rättare sagt innan man lägger i bröd.

Snabbt på med lite, eller ganska mycket, riven Västerbottenost. Därefter på med skav. När det nästan är klart, efter lagom lång tid, som oftast är ganska kort för att det inte ska bli bränt, lägg på en tortilla till och vänd hela härligheten.

7. Ät med en sträng pepparrotsvisp uppepå.

8. Repeat.

Är man lite driven kan man multitaska och påbörja nästa medan man äter den första. Glöm inte vinet till.

Om quesadillas är rätt namn på det här har jag ingen aning om i tortilla-burito-fajita-quesadilla-taco-enchilada-djungeln. Eller hur det nu stavas... Men vi kallar dem så hemma hos oss i alla fall. Går säkert att Googla också. Men det får bli imorgon.

Hur som helst; framåt tiosnåret var magen full, veden slut, vinflaskan tom (halvflaska), så det var dags att slå upp tältet. 20 min senare hade jag gonat in mig i sovsäcken och lät mig sövas av vindens brottningsmatch med tältduken.

Morgonen var lite mindre blåsig och himlen var om inte klar så åtminstone ljus.

En favvoplats.

Särskilt kallt var det inte heller. Och dagen bjöd sen på en ganska spännande stund i älgskogen.

Typisk älgskog

Om man har några favoplatser som man är hemtam med så är det inte så svårt att komma ut. Inte ens om det är lite "sent". Som vanligt handlar det mest om att bestämma sig.

Så bestäm er redan till helgen som kommer och ge er ut till er favvoplats i närområdet. Ni har ju prylarna som behövs, mat finns å köpa i affärn om inte annat och ved ligger det å dräller överallt i skogen. Så nån ursäkt har ni inte!

Go tur, och kom i håg att ni bara har några dar på er innan det dröjer innan ni kan njuta Novembergubbquesadillas igen!

2016-11-21 15:04   ulindh
Tack för receptet, det får vi testa!

2016-11-21 17:42   Håkan Friberg
November är fantastisk. Bra att du gör reklam för den! Inte under någon annan månad på året känner jag mig så nöjd efter en utehelg. I år blev det faktiskt två utehelger och åtminstone den ena innehöll ett rejält mått av kulinariska höjdpunkter. Tack för recept. Jag återkommer med mitt eget förslag på novembermat.

Svar 2016-11-21 18:08   Nyingen
Ser jag fram emot!! :-)

2016-12-11 19:30   handske
Jag har inte heller googlat men gissar att "skav" har att göra med att man "skaver" bort köttbitarna från ett större köttstycke och då får man skav. När skon skaver så händer ju samma sak med ens fot.

Bara en gissning. Det får duga, jag tänker inte kolla upp det :)

Svar 2016-12-11 22:38   Nyingen
:-) Vi kör på din teori tills motsatsen är bevisad!

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 3 – inlägget som inte blev

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 2

Här är fortsättningen på sommarens fjälltur. Alla tre delarna är kronologiskt upplagda i stora drag, men jag använder inte den kronologiska tidslinjalen som bärande struktur i bemärkelsen att historien helt följer den. Istället är det tankar, känslor och enstaka händelser som (o)strukturerar det hela. Och vissa tidsmässiga hopp blir det ju om temat som jag skriver om hör hemma på mer än en plats rent tidsmässigt. Det var helt enkelt roligare att skriva så här den här gången... så håll till godo.

Tjärdoft och aluminiumbåtar

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 1

Högt över fjällen flyger en ko
hon flyger långt bort, där den kan finna ro

där västvinden sjunger sin eviga sång
som avslöjar allting en gång
Den sången som sjunger om livet som det är
och att det kan slösas till ingen nytta
Högt över fjällen flyger en ko
kanske den flyger för sin tro