En friluftsblogg. Friluft såsomi kängor, ryggsäckar och tält. Och lite annat också kanske.

Obotlig natur-och friluftsromantiker med förkärlek för vandring och god mat. Hundar, ryggsäckar och kängor. Också.

Användarnamn: Nyingen

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Jakt, Bär & svamp, Orientering, Löpning

2018-04-02

Äntligen - tredje gången gilt!

Nu ni!! Så där ser en färdig igloo ut. Den här gången, vid tredje försöket, lyckades jag och sonen att färdigställa det efterlängtade snöhuset.

Långfredagsvädret vid Storulvån var minst sagt strålande och det höll i sig hela helgen. Sonen har numera en något skev bild av vinterfjällen; han har nästan bara sett dem under magiskt perfekta förhållanden...

Varsin lätt rygga och en inte alltför tung pulka hade vi med oss. Vinterutrustningen är ju rätt bulkig så ryggorna såg stora ut men de var fjäderlätta. Min vana trogen hade vi ingen termometer med, men på nätterna kröp det nog bitvis ner till -15–20 grader ibland. Dagtid var det nästan för varmt under den stekande solen.

Natt ett tillbringade vi i tält. Vårt HB Keron 3GT visade sig helt lysande för vinterbruk. Vilket inte borde förvåna det minsta: det är ju typ det här de är gjorda för...

Trots det fina vädret och god prognos gjorde vi allt enligt konstens alla regler och då även en vindmur. Det blåste precis ingenting just då så vi ställde den lite på måfå västnordväst om tältet. Det är ju typ därifrån det brukar blåsa.

Fullmåne över Tjallingån nån gång framåt sjutiden på Långfredagen.

Senare på natten var den ännu mer magisk mot den klara svarta himlen. Full sikt bort mot Syl- och Helagsmassiven hade vi fast det var mitt i natten. Tyvärr tog jag ingen bild då. Så ni får föreställa er det hela istället. Har ni inte tillbringat en fullmånenatt på fjället någon gång tycker jag att ni ska prioritera om nästa fjälltur: tajma in månen, tälta och njut. Är man osäker kan man ju alltid bo några hundra meter från fjällstationen första gången. Man lär sig snabbt!

Tältmys i solen.

Ursprungsplanen var att flytta oss några kilometer västerut dag två och där bygga snöka eller igloo beroende på förhållanden och lust. Vi bestämde oss dock på påskaftonsmorgonen att bli kvar på samma plats, på Lill-Ulvåfjällets norrsluttning och bygga igloo där.

Och snart var första varvet på plats i förmiddagssolen...

Sonen visade sig vara en synnerligen duktig blocksågare. Och byggare. Och grävare. En synnerligen värdig blivande iglooist alltså.

Bara två tredjedelar kvar av sista varvet... Den här gången gjorde vi blocken större, främst högre än jag gjort vid tidigare försök. Som synes på bilden ovan så räckte det då med 5 varv mot de 7-8 som jag annats gjort  och då har jag ju inte ens blivit klar...

Och slutligen: bara toppblocket kvar!

Någon timme senare var vi installerade i kvällens nya boning. Innermåttet var i minsta laget och det var knappt vi kunde ligga raklånga. Men vad gjorde väl det. Vi skulle ju få sova i igloo!

Och när man ligger i sin sovsäck, i sin egenhändigt byggda igloo och tittar upp i taket och ser den här vyn... då, ja då, är antagligen ögonblicket man blir iglooist!

God tur!

2018-04-03 12:14   OBD
Grattis! Härligt väder och med god hjälp av en duktig son blev det en fullbordad igloo.

2018-04-03 17:48   BrittMarie
Grattis till det lyckade bygget!

2018-04-03 18:12   seobserver
Skönt väder ni hade turen med. Vi brukade skotta lössnö över iglon och stav inner diametern gav precis ligglängd.

Trevlig tur ni delade med er av.

Svar 2018-04-04 12:08   Nyingen
Vi slängde lössnö över den men det var så ljust att det lyste igenom... och vi slog cirkel med staven också, men lyckades änd bygga precis i minsta laget. Det var på vippen att sovsäcken tog i väggarna uppe och nere.

2018-04-04 07:58   username2
Jag var också ute i jämtlandsfjällen över påsk. Fullmånen och ljuset på nätterna var bland det häftigaste jag varit med om; upplysta glittrande fjällsidor mitt i natten.

Svar 2018-04-04 12:08   Nyingen
Jo det var häftigt och vackert!

2018-04-04 12:29   ulindh
Tjusigt! Så kul att den blev färdig den här gången!

Svar 2018-04-05 05:38   Nyingen
Tack! Och ja det känns bra att det äntligen blev av.

2018-04-04 14:27   Christofer Bruhn
Grattis till en lyckad tur ! Sonen han kan !

Svar 2018-04-05 05:39   Nyingen
Tackar. Är nog en av de mer lyckade turerna jag gjort!

2018-05-10 21:58   fowwe
Kul att läsa nu när det är 25 grader i skuggan på dagarna och man känner för lite svalka. Måste vara ett fint minne att se tillbaka på. Grattis! Själv har jag inte byggt igloo sedan tonåren men jag tror aldrig jag sov i någon. Håller verkligen med dig om Keron - ett fantastiskt vintertält!

2022-08-18

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 3 – inlägget som inte blev

2021-08-14

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 2

Här är fortsättningen på sommarens fjälltur. Alla tre delarna är kronologiskt upplagda i stora drag, men jag använder inte den kronologiska tidslinjalen som bärande struktur i bemärkelsen att historien helt följer den. Istället är det tankar, känslor och enstaka händelser som (o)strukturerar det hela. Och vissa tidsmässiga hopp blir det ju om temat som jag skriver om hör hemma på mer än en plats rent tidsmässigt. Det var helt enkelt roligare att skriva så här den här gången... så håll till godo.

Tjärdoft och aluminiumbåtar

2021-08-03

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 1

Högt över fjällen flyger en ko
hon flyger långt bort, där den kan finna ro

där västvinden sjunger sin eviga sång
som avslöjar allting en gång
Den sången som sjunger om livet som det är
och att det kan slösas till ingen nytta
Högt över fjällen flyger en ko
kanske den flyger för sin tro