En friluftsblogg. Friluft såsomi kängor, ryggsäckar och tält. Och lite annat också kanske.

Obotlig natur-och friluftsromantiker med förkärlek för vandring och god mat. Hundar, ryggsäckar och kängor. Också.

Användarnamn: Nyingen

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Jakt, Bär & svamp, Orientering, Löpning

Min grundutrustning

I samband med sommarens Sarektur läste jag Erik Normarks blogginlägg Lättare packning i SarekMycket intressant läsning och bra video som han gjort på ämnet (finns länkad i bloggen). Detta fick mig att fundera lite. Hur kommer en del undan så lätt? Det Erik visade i sin video är ju samma saker som jag har.  Eller, ja, jag har några prylar till, men inga mängder. Efter lite funderande kom jag fram till att min grundpackning nog inte är så tung ändå. Det är mest mat och tält som utgör vikten.

Hur som helst bestämde jag mig för att göra ett utrustningsinlägg någon gång framöver. Och framöver är nu.

Vissa saker är mer eller konstanta i min friluftsutrustning. I alla fall om det handlar om mer än en-två nätter ute. Det är denna utrustning detta inlägg ska handla om. Det som ändras lite beroende på årstid är tjocklek på ombyte, förstärkningplagg och sovsäck. Annars är det ganska lika oavsett vad jag gör. De här sakerna är alltid med.

Längst till höger ”sov-och lägerkläder”, 780 g:

Regnskydd till ryggsäcken, 218 g

Z-rest liggunderlag, 460g

xped liggunderlag med kudde och pump, 647 g

(ja, jag är gubbe och vill ha kudde, kläder i packpåse blir inte lika bra, jag sover bättre med den där)

Stor packpåse(ca 60 liter), 244 g

Ryggsäck, Berghaus, 2700 g

(alla mina ryggor väger ungefär lika mycket 200-300 g upp eller ner beroende på modell)

Summa vikt så långt:6376 g

Blandade prylar: 3939 g (detaljredovisade på kommande 6 bilder)

Förstärkingsplagg:

• Sked, trä
  • kåsa, liten
  • kåsa, stor
  • flaska, 2 st (glömde den ena på gymmet igår så den kunde inte vara med på bild)

Kåsor, sked och flaskor, 270 g

Nödkitt, 393 g:

• plastpåse
  • lagningskit för uppblåsbara saker
  • långa packremmar i läder, 2 st
  • nödsändare PLB
  • Elddon
  • buntband, 2 st
  • resorb
  • ask med div lagningssaker (nål, tråd, ståltråd, klistertyg, mm)
  • tändstickor
  • blyertspenna med silvertejp
  • snöre
  • påse med socker och salt
  • skumkudde för att avlasta blåsor

Packpåse med diverse soppor och annat drickbart, ca 250 g varierar givetvis i vikt men brukar innehålla ungefär det som är på bilden) Det kan ju diskuteras om det här ska räknas som mat istället för grundutrustning. Men eftersom jag alltid har den här påsen packad och alltid stoppar ner den när jag tar med ett kök så passar den liksom in här.

Från vänster:

Sjukvårdspåse, 160 g:

• latexhandskar
  • leukeplast tejp
  • påse med div verktabletter
  • kinesologitejp

• solskydd
  • hudsalva
  • nagelklippare

Summa så långt med Berghaussäcken som exempel väger detta totalt 10,315 kg.

Utöver allt ovanstående tillkommer också någon form av tält eller hängmatta i det som räknas som grundutrustning. De tält jag har varierar i vikt enligt nedan:

• hängmatta med tarp, 2150 g
  • HB Enan, 1 pers, 1100g
  • HB Nallo 2 GT, 2 pers, 2632 g
  • HB Keron 3 GT, 3 pers, 4500 g

Har man tur får man dessutom bärhjälp när det gäller delar av tältet :-)

På kroppen bär jag följande:

Kängor, 1700 g

• snöre
  • tändare
  • hudsalva
  • kalsonger med långa ben
  • skjorta
  • sockor, tunna
  • sockor, tjocka
  • mössa med skärm
  • vindjacka (skulle ha varit med på bilden med förstärkningsplagg, men hamnade här istället)

Sen ska man inte sticka under stolen med att det ju utöver grundutrustningen kan finnas lite ”grenspecifik” utrustning också. Tex ett par foppatofflor för vadning om jag går i lite mer avancerade fjäll. Eller arbetshandskar och yxa om jag är i skogen. Våffeljärn om man är på våffeltur. Och så vidare.

En viktig faktor att ha med sig när det gäller ens utrustning är att man använder den. Annars ska man lämna den hemma. Alla prylarna som jag visat ovan använder jag när jag är ute. Möjligen med undantag för nödkittet och delar av sjukvårdsutrustningen som bara kommit till nytta vid enstaka tillfällen.

Sen är det ju så att jag ju inte måste ha allt det här för att överleva. Absolut inte. Men de här sakerna gör friluftlivet enkelt, njutbart och säkert. Och det är så jag vill ha det..

Nu ska jag ut och springa så jag orkar bära ryggan nästa gång jag ska ut... ;-)

Packa lugnt!

2018-09-02 21:34   kjpil
Kul å läsa, jag undrade vad som dolde sig i den gigantiska ryggsäcken, förstår det kan va bra med stor rygga :) inspirerande bygge.

Svar 2018-09-07 21:24   Nyingen
Packvolym är bra. Enkelt i regnet och blåsten när man inte behöver finlira utan bara stoppa ner. Sen behöver man ibland bära åt andra. Då är det ju bra om det inte redan är fullt.

2018-09-04 08:42   scandiaca
Intressant och trevligt inlägg! Det ska väl sägas att jag på min sarektur hade enbart absolut nödvändiga prylar med mig. Ska jag på en kortare helgtur har jag förstås mer "roliga" och tyngre grejer.

Svar 2018-09-07 21:29   Nyingen
Jo så är det ju. Ska man inte bära långt eller länge kan man ju lassa på lite. Men även annars så stör inte vikten mig nämnvärt. Är än så länge lyckligt förskonad från knä, rygg eller axelproblem. Så sålänge det funkar kör jag på utan att jaga gram. Men bär givetvis inte i onödan. Jag kapar tandborstskaftet :-D

2018-09-23 05:09   seobserver
Viktreduktion börjar med kapade remmar för att slippa fladder, leder mot utbyte till lättare, mindre, men lika funktionella prylar.
Jag har gått från 4,5 kg bomulls ryggåstält till 1,7 kg enmanstält. 3,8 kg ryggsäck till 1,4 kg. Inget extremt men väl lättare.
Har även provat turer med minimal utrustning, funkar bra på kortturer men värre när man planerat för 7-10 dar. Speciellt om man blir inblåst eller inregnad.

Trevligt inlägg, tack.

go tur!

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 3 – inlägget som inte blev

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 2

Här är fortsättningen på sommarens fjälltur. Alla tre delarna är kronologiskt upplagda i stora drag, men jag använder inte den kronologiska tidslinjalen som bärande struktur i bemärkelsen att historien helt följer den. Istället är det tankar, känslor och enstaka händelser som (o)strukturerar det hela. Och vissa tidsmässiga hopp blir det ju om temat som jag skriver om hör hemma på mer än en plats rent tidsmässigt. Det var helt enkelt roligare att skriva så här den här gången... så håll till godo.

Tjärdoft och aluminiumbåtar

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 1

Högt över fjällen flyger en ko
hon flyger långt bort, där den kan finna ro

där västvinden sjunger sin eviga sång
som avslöjar allting en gång
Den sången som sjunger om livet som det är
och att det kan slösas till ingen nytta
Högt över fjällen flyger en ko
kanske den flyger för sin tro