En friluftsblogg. Friluft såsomi kängor, ryggsäckar och tält. Och lite annat också kanske.

Obotlig natur-och friluftsromantiker med förkärlek för vandring och god mat. Hundar, ryggsäckar och kängor. Också.

Användarnamn: Nyingen

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Jakt, Bär & svamp, Orientering, Löpning

Dagarna innan turen

Så, då var vi här igen då... golvet fullt av prylar.

Utrustning skall kontrolleras och packas. Ironiskt nog väljer spellistan att spela Eddie Vedder:

It’s a mistery to me,

We have a greed,

With which we have agreed.

You think you have to want more then you need,

Until you have it all you won’t be free...

Man kan ju komma av sig för mindre där man sitter bland färgglada packpåsar, en låda med olika friluftskök och en miljard bra-att-ha prylar.

Jaja. Filosofera får man göra när man väl är på fjället. Nu ska här väljas underställ... Och tältturer på vinterfjället kräver prylar. Som funkar. Därför måste nu multifeul-köket kontrolleras. Det trilskades nämligen lite i slutet av senaste turen men nu är det rengjort och vårdat. Men det tarvar ju ändå en riktig funktionskontroll.

Vidare är det läge att se över de delar av utrustningen som riskerar mekanisk förslitning.

Stavarnas läderband kontrolleras. Ingen materialutmattning. Bra! Samtidigt får de en omgång smörj för att bibehålla styrka och smidighet.

Pulkans skackelinfästning har också läderremmar och dessa är i lite ledsammare skick. Dock ser det värre ut än det är; de är fortfarande mjuka och spänstiga. Och jag han nya i reserv med om de skulle gå av.

En annan liten detalj som kan bli väldigt avgörande är att hålla efter spadens kanter. Grader och vassa kanter kan lätt förstöra tältduken om man gräver oförsiktigt i dess närhet. Och gräva nära tältet kommer man ju att göra. Så fram med filen.

”Tältspik” för snöförhållanden av budgetmodell. Kontroll att de inte är knäckta eller har onödigt vassa kanter!

Många är detaljerna som ska kontrollera om man har mycket utrustning. Detaljerna som kan bli skillnaden mellan en lyckad och en misslyckad tur. Sen är det väl som vanligt; går nåt snett så är det ju något man inte förberett sig på som händer. Såklart. Det är ju liksom hela logiken i det hela. Sannolikhetsreducering genom förberedelser. Och på områden man inte förberett sig ligger chanserna kvar på oförändrad nivå och marginalerna blir mindre.

En annan aspekt på förberedelser är att ha lite reservmat med. Jag brukar ha med ungefär för en dag extra, om än med lite knappare portioner. Drar det ut på tiden beror det ju antagligen på att man inte hinner i tid på grund av dåligt väder. Och ligger man insnöad någonstans är det ju gott att ha nåt att knapra på...

Fyra dagars mat för två. Lite bröd, fläsk och ölkorv ska det kompletteras med.

När man sen varit duktig får man ta kartan med sig och dricka en god kopp latte i solen. Alternativa rutter ska identifieras!

Gör ordentliga förberedelser nu och sen ut!

God tur på er!

2018-03-26 03:38   Christofer Bruhn
Lycka till ! Kom att tänka på ett missöde .
Jag har ett Primus multifeul kök fungerade inte en gång.Orsakat av att "flame spreder"hade lossat hittade den efter några timmar .
Alltså bra reservdel att ha med sig .

Svar 2018-03-26 11:25   Nyingen
Bra tips. Tackar!!

Svar 2018-03-26 13:17   Christofer Bruhn
God tur önskas . !

Svar 2018-03-27 11:46   majkelsson
Eller böja till den så den sitter extra hårt. Kan förstöra en tur om den saknas. Testade mitt kök och det hostade rätt mycket, misstänker att alkylatbensinen blir konstig i kyla tvungen att rensa munstycket. Tidsödande i vilket fall.

2018-03-27 14:00   Christofer Bruhn
Javisst jag skruvade isär köket rengjorde men utan resultat.När jag gav upp ock packade ned hörde jag att det skramlade i påsen där låg den.Är man trött hungrig lite frusen kan uppmärksamheten minska.Vanligtvis borde jag ha sett att den saknades .Inte kul ..

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 3 – inlägget som inte blev

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 2

Här är fortsättningen på sommarens fjälltur. Alla tre delarna är kronologiskt upplagda i stora drag, men jag använder inte den kronologiska tidslinjalen som bärande struktur i bemärkelsen att historien helt följer den. Istället är det tankar, känslor och enstaka händelser som (o)strukturerar det hela. Och vissa tidsmässiga hopp blir det ju om temat som jag skriver om hör hemma på mer än en plats rent tidsmässigt. Det var helt enkelt roligare att skriva så här den här gången... så håll till godo.

Tjärdoft och aluminiumbåtar

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 1

Högt över fjällen flyger en ko
hon flyger långt bort, där den kan finna ro

där västvinden sjunger sin eviga sång
som avslöjar allting en gång
Den sången som sjunger om livet som det är
och att det kan slösas till ingen nytta
Högt över fjällen flyger en ko
kanske den flyger för sin tro