Små äventyr i närområdet i Skåne och Blekinge med och utan barn

Jag är ursprunglig Blekingebo, men inflyttad till Skåne för några år sedan. Friluftsintresserad sedan barnsben, försöker alltid hitta en anledning till att komma ut.

Jag försöker att ta mig ut på helgerna ibland själv och ibland i sällskap med barnen som numera kan gå själva på dagsturer runt omkring i Skåne/Blekinge. Flera Övernattningsturer planeras till våren. Träffar gärna nya friluftsvänner med liknande intressen.

Det har blivit en hel del paddling med kanadensare i vid mina hemtrakter i längs Ronnebyån och rötlången. Kajaken point65 K2/k1 användes flitigt i somras och nu längtar man till flerdagarsturer.

Vintertid försöker jag utnyttja den snö och kyla som årstiden bjuder på i södra Sverige. Det blir en del skidåkning både längd/utför och långfärdsskridsko på en och annan sjö eller damm.

visited 18 states (8%)
Create your own visited map of The World

Användarnamn: Nennaa

Intressen: Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Paddling, Löpning, Utförsåkning

2016-01-06

Långfärdsskridsko i Lommabukten på Öresund

Idag blev det långfärdsskridskoåkning premiär äntligen efter många kalla nätter i Skåne. Premiären skedde på magisk på hård och vacker is i solsken  men korta partier med lite mjukbeläggning fanns.

På förmiddagen höll jag mig på översvämmade Gyllings ängar norr om Bjärred. Men eftermiddagen fick jag tips om att isen var tillräcklig hållbar för åkning på Öresund  utanför Habo Ljung. Informationen visade sig stämma efter noggrant undersökt isens kvalité och diskuterat med flera långfärdsskridskoåkare som redan åkt sträckan mellan Habo Ljung och Bjärred kallbadhus så blev det åkning av.

Åkningen var helt fantastisk att bara glida iväg med lätta skär i sällskap av fler andra långfärdsskridskoåkare.

Efter 2 timmars intensivåkning fick det bli fikapaus då de ovana fötterna behövde vila lite innan det var dags igen.

2016-01-06 20:21   BrittMarie
Härligt!!! Själv har jag aldrig åkt på havsis...

Svar 2016-01-06 20:39   Nennaa
Det var underbart! Det var premiär på havsis för mig också.

2016-01-07 14:34   Trottoarbonden
Åkte Klagshamn - Foteviken häromåret och det var rätt trögt på havsisen med lite motvind.
Kul att ni kom ut nu då det var dåligt med isar de sista åren härnere.

2016-01-09 15:32   Hi-King
Låter härligt! Trodde inte de skånska isarna höll än

2016-01-12 10:37   fowwe
Spännande med åkning på skånsk havsis! Har aldrig prövat, det har hittills bara blivit Krankesjön tidigare år. Frestande att leta fram de gamla skridskorna igen, om det kommer ny kyla.

2021-01-27

Långfärdsskridskor på Krankesjön

Helgen 16 - 17 Januari fick Skåne äntligen vintern på besök. Jag följde väderprognoserna noga under veckan, inför lördagen skulle det bli -13C härligt ! Snö kom i delar av landskapet och isarna frös till slut. På lördagen rapporterades det flitigt på skridskornätverket, om åkbara isar i Skåne. Jag valde en sjö i mitt närområde Krankesjön, där många åkt under lördagen, för vår premiärtur på söndagen.

2016-10-30

Barnryggsäckar rymliga men ändå lätta går det ihop?

Dottern har gått upp en grupp i FF barnverksamhet och behövde ny rygga igen! Ett roligt dilemma egentligen, enklast hade väl varit att använda skolryggsäcken som en stadig Osprey jet  18L med bröst och höftbälte. Men den kände aningen trång om hon inom något år ev ska bära övernattningspckning också. Köpa en ryggsäck som bara används något år vart jag inte sugen på heller.

2016-10-17

Äntligen nu kom den!

En veckas längtan och till slut kom DHL lastbilen med den nyinköpta kajaken en blå point 65 mercury tandem kajak lastad på en lastpall.