Små äventyr i närområdet i Skåne och Blekinge med och utan barn

Jag är ursprunglig Blekingebo, men inflyttad till Skåne för några år sedan. Friluftsintresserad sedan barnsben, försöker alltid hitta en anledning till att komma ut.

Jag försöker att ta mig ut på helgerna ibland själv och ibland i sällskap med barnen som numera kan gå själva på dagsturer runt omkring i Skåne/Blekinge. Flera Övernattningsturer planeras till våren. Träffar gärna nya friluftsvänner med liknande intressen.

Det har blivit en hel del paddling med kanadensare i vid mina hemtrakter i längs Ronnebyån och rötlången. Kajaken point65 K2/k1 användes flitigt i somras och nu längtar man till flerdagarsturer.

Vintertid försöker jag utnyttja den snö och kyla som årstiden bjuder på i södra Sverige. Det blir en del skidåkning både längd/utför och långfärdsskridsko på en och annan sjö eller damm.

visited 18 states (8%)
Create your own visited map of The World

Användarnamn: Nennaa

Intressen: Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Paddling, Löpning, Utförsåkning

Långfärdsskridskor på Krankesjön

Helgen 16 - 17 Januari fick Skåne äntligen vintern på besök. Jag följde väderprognoserna noga under veckan, inför lördagen skulle det bli -13C härligt ! Snö kom i delar av landskapet och isarna frös till slut. På lördagen rapporterades det flitigt på skridskornätverket, om åkbara isar i Skåne. Jag valde en sjö i mitt närområde Krankesjön, där många åkt under lördagen, för vår premiärtur på söndagen.

Krankesjön i grått med, stora härliga ytor att utforska.

Barnen och jag har åkt mycket skridskor tillsammans i ishallar och på stora bandybanor, så vi är hyfsat vana skridskoråkare. Jag har åkt långfärdsskridskor så fort det funnits säkra isar, men oftast utan familjen.

Nu var det premiär för långfärdskridskor för barnen. Lilleman var minst sagt skeptisk till de långa skridskorna Skryllemarks barnmodell på 38 cm med band som skulle spännas fast på kängorna. Storasyster var mer optimistisk och hade ett par Everest multiskates som spänns fast med en sk. snowboardbindning. Båda modellerna fungerade bra till barnen, men märktes stor skillnad då Everest multiskates satt på storasysters fötter hela tiden, men hon ramlade aldrig. Lillemans skridskor hade lite tendens till att glida av, men då ramlade han några gånger, eller gick ner i spakat. Isen blev lite halare av det tunna snöskiktet.

Lilleman gillade att staka sig fram med ispiken, mera fart!

För att förtydliga självklart hade vi alla isdubbar, kompletterat med livlina och ispik till mig och vi kollade isen med jämna mellanrum. Gott om sällskap hade vi också på isen av andra åkare, även om de inte syns på bilderna.

Båda barnen uppskattade isens storslagenhet, att den aldrig tog slut, vi kunde åka hur långt som helst i deras ögon. Vi pratade mycket om isens hållfasthet, och hur isen låter olika beroende på hur tjock isen är. Barnen var väldigt fascinerade av isens ljud, att isen sjunger när man åker på den.

Den öde ön var häftigt att upptäcka från isen.

Efter några vändor i olika vikar, så blev det lunchdags med cannelloni i termos, gårdagens middag som var mycket uppskattat.

Storasyster var sugen på att åka hela sjön runt, det var inte lilleman. Det fick bli en kompromiss vi åkte en lång runda åt båda hållen, så en halvsjö.

Mängden av skridskoåkare ökade under eftermiddagen,  vi avslutade med fika, julens sista pepparkakor pimpade med Smarties tillsammans med varmchoklad.

Alla var nöjda med premiärturen ingen katastrof, även barnen, det var kanske mest Lilleman som inte riktigt förstod vitsen med de extra långa skridskorna och hellre använt de vanliga. Men jag har gott hopp om att kunna locka med dem flera gånger. Vi längtar tills isen fryser till igen, närmaste helgen ser lovande ut.

2021-01-27 15:56   fowwe
Krankesjön är även min skridskois de få gånger jag lyckas få skridskorna med mig. Jag skrev om övernattningen där i mitt senaste blogginlägg. Även jag hade lockats ut av SMHI:s bedrägliga löfte om tretton minusgrader. ;-)
Men det blev fint ändå. På lördag förmiddag kom några skrinnare förbi det andra tornet, vid Almen, när jag avnjöt min frukost. Vi vinkade glatt åt varandra.

Svar 2021-01-28 08:22   Nennaa
Lördagen kändes osäker för min del om det lyckats frysa till tillräckligt, speciellt när man tar barnen med sig, även om de mycket lättare och därmed borde ha svårare för att gå igenom isen.
Det var faktiskt första gången jag åkte skridskor på Krankesjön, tidigare åkt på Häckebergasjön, Pildammarna och havsis m.m. Kranskesjön var ju trevlig eftersom den är väldigt stor och därmed sväljer stora mängder människor, tacksamt nu i corona-tider att få göra uteaktiviteter som inte är vandring som vi gjort redan mycket.

2021-01-27 15:57   OBD
Verkar som om ni hade en riktigt fin utflykt trots att de minsta skridskorna var litet långa. ;-) Men det kompenserades säkert av en härlig lunch och gott eftermiddagsfika.

Svar 2021-01-28 08:23   Nennaa
Lite svårt att övertyga om att långfärdsskridskor är bra att ha när isen är knölig och att det går snabbare. När isen istället ligger som ett salsgolv, nyspolad och fin utan minsta antydan till knölighet.

2021-02-01 08:33   Trottoarbonden
Just krankesjøn lægger sig bland de førsta isarna i Skåne och det ær væl troligen pga den ær ganska grund.
Stor och trevlig sjø att skrilla runt.

:-)

Barnryggsäckar rymliga men ändå lätta går det ihop?

Dottern har gått upp en grupp i FF barnverksamhet och behövde ny rygga igen! Ett roligt dilemma egentligen, enklast hade väl varit att använda skolryggsäcken som en stadig Osprey jet  18L med bröst och höftbälte. Men den kände aningen trång om hon inom något år ev ska bära övernattningspckning också. Köpa en ryggsäck som bara används något år vart jag inte sugen på heller.

Äntligen nu kom den!

En veckas längtan och till slut kom DHL lastbilen med den nyinköpta kajaken en blå point 65 mercury tandem kajak lastad på en lastpall.

Spontanshopping av kajak nr 2 för barnens skull 😉

Jag har spontanshoppat en kajak, det känns ju lite absurt!