Tycker om fjällvandring och toppturer. Har små barn, vilket gör turer svårare att få till. Försöker kombinera så gott det går.

Användarnamn: eribur

Intressen: Vandring, Har en kristen tro som betyder mycket.

2019:
Oktober

2018:
Mars, Juni

2016:
April, Augusti
2018-06-07

Nord-Norges preikestol

De yttre delarna av ön Senja, bjuder på många vackra och storslagna vyer. Särskilt de norra delarna med de högsta topparna är särskilt dramatisk.

Fjordgård - startpunkt för turen

Segla - fotad från närliggande topp vintern 2016

Segla, 637möh, är en känd topp i området som är lättillgänglig lite spektakulär. Turen är kort, ca 3h tur & retur om man ligger på lite.

Lättvandrad stig upp från björkskogen

Väderskyddad under klippblock

Tog en kortare paus under en stor sten, eftersom vädret övergick i snöblandat regn. Prognosen med bra väder verkade vara försenad. Från sadeln innan den brantare stigningen öppnar sig vyer mot söder där Mefjorden breder ut sig.

Breitind(1017möh), svept i tunga moln

Mot öst, Keipen och Grytetippen, båda strax under fyrsiffrigt

Vädret förbättrades under sista delen av uppstigningen. Längs en brant men bred bergssida avverkades ytterligare några hundra höjdmetrar och vyer i alla väderstreck tog vid.Ytterst i Øyfjorden

Husøya - stort sett färdigexploaterad

Inre delen av Mefjorden

Strax under toppen mot väst

Hur nära kanten var och en vandrar......är en fråga om självbevarelsedrift.

Toppen har inte ett direkt stup ända ner till havet, men nära på. Det är svårt att få en känsla av drygt 600m rakt ned, då referenser delvis saknas.En bild säger mer än 1000 ord. Men höjd?

På toppen hade redan fler än hundra personer varit, trots att det bara var den 23:e maj. Och med det fina vädret som svepte in vidare under kvällen så dök fyra personer till upp. Detta är inte en topp du får vara ensam på vid vackert väder. Men med midnattssolens hjälp kan man ju välja udda tider för att undgå folk på dessa breddgrader.

Sagolik rygg att vandra längs

På väg ned var det så vacker vy mot Breitinden, med solen i ryggen, att jag fortsatte rakt fram utan att vika av mot björkskogen. Man kan gå fel av skiftande orsaker. Bergtagen.

Sista stegen mot Fjordgård och bilen.

Hade jag haft en båt som väntade skulle jag...

2018-06-09 09:20   scandiaca
Dramatiska bilder. Ett område som ser lockande ut att utforska.

2018-06-12 11:00   ulindh
Norge är vackert och spännande!

2019-10-29

Kebnekaisetriangeln

Denna sommar blev det en kort fjälltur på väg upp till Nordnorge. Vädret förbättrades ju längre norrut jag körde och Tarfala blev det jag, efter många funderingar, till sist tog sikte mot.

Jag lufsade ju över den mäktiga och ödsliga platån Tjeuralako år 2015, men var febrig och sliten vid det tillfället. Att gå upp i passet för att beskåda hela Kebnekaises massiv blev den gången inte mer än att jag kastade en trött blick mot blockhavet som reste sig i väst.

2018-03-24

Tre dagar, tre vänner och tre berg

Här följer en återblick från en kort tur till Kebnekaise med några vänner Augusti 2014.

2016-08-26

24 timmar av mitt liv (Del 2)

Morgonen därpå vaknade jag strax före min väckarklocka som var inställd på 05:30. Vädret inspirerade verkligen min sömniga kropp att komma ur sovsäcken.

Jag hade bestämt mig för att hinna besöka Måskonåive-glaciären, så tidsplanen var ganska pressad redan från början. Den paus jag skulle ha denna dag, förlade jag vid glaciären.