Berättelser, tankar och betraktelser omkring friluftsliv, äventyr och natur...

Jag är en friluftstörstande storstadsbo. Som nu fyllt 40 år och bestämt sig för att aldrig sluta leka äventyrare...

Har en blogg här på sidan

Användarnamn: Minnatur

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Bär & svamp, Paddling, Foto, Utförsåkning, Resor

"Död åt dom jävlarna" ljöd över nejden...

Jag låg i mitt tält, glad åt att kroppen var nästan naken. Utanför tältet var det 28 grader och vadarbyxorna hade i timmar klibbat mot kroppen. Pausen var välbehövlig. Min panna var prickig av bulor orsakade av knott och mygg. I samma stund som jag fyllde kroppen med iskall klart vatten ur en flaska ekade ett avgrundsvrål genom dalen... I det andra ekot kunde jag skönja vad som vrålats.

- Död åt dom djävlarna, orden klingade ut gradvis. Sedan kikade ett mulet ansikte in i tältabsidern...

Myggburken är räddningen på tältvistelsen...

Läste för ett par år sedan ur boken Vildmark: en bok för små och stora äventyrare - Bobbo Nordenskiöld... hur han konstruerade en myggbortjagare av en ölburk och lite grejer.

Jag har själv gjort en som fungerar utmärkt, det tog ca 1.5- 2 minuter att skapa den och då kan man även räkna in tiden det tog för mig att dricka upp ölen... :-)

Snart möts vi igen.

Om ett par veckor möter jag Kaitumälven igen.

Detta ställe längtar jag efter så det värker...

Siljan ur ett annat perspektiv... Alltid tvåa.. ändå vann jag!

Nu har jag upplevt en ny typ av glädje. Glädjen över att ha antagit en utmaning och lyckats med den. Med ömmande rumpor och lite sega ben tog vi oss i mål efter 12.5 mil på cykel på Sollerön i Dalarna, lör 4 juli 2011. SILJAN RUNT.

Jag och min svåger Peter slog oss i lag och trampade Siljan Runt på en tandemcykel. Cykeln hade Peter köpt för en billig peng av en av sina kunder, när denne rensade ur ett garage. Varken jag eller Peter hade någon träning på tandemcykel innan lopper så vi körde 10 minuter dagen innan bara för att få en känsla för hur man skulle göra.

När jag tröttnat på alla mina forna aktiviteter då finns en lösning..

När jag tröttnat på utförsåkning, vandringar, telemarksturer, tältnätter, fiskespön, kanoter, kajaker, cyklar, simturer, långfärdsskridsko...

...då vet jag att det fortfarande finns ett sätt för mig att utföra något i naturmiljö. Men det blir nog det sista jag satsar på...