Berättelser, tankar och betraktelser omkring friluftsliv, äventyr och natur...

Jag är en friluftstörstande storstadsbo. Som nu fyllt 40 år och bestämt sig för att aldrig sluta leka äventyrare...

Har en blogg här på sidan

Användarnamn: Minnatur

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Bär & svamp, Paddling, Foto, Utförsåkning, Resor

KAJAK, en härlig upplevelse...

Idag provpaddlade jag en Havskajak från Prijon modell Marlin.  Kajaktiv som tillsammans med Addnature visade upp ute på Djurgården i Stockholm bjöd på provpaddlingar. En tältby var uppriggad där de flesta typer av tält kunde beskådas. Ola Skinnarmo var där. Själv ägnade jag mig åt att krama gamla bekanta och så förstås prova på Marlinen...

Kajaken var härlig att paddla, både stabil och lite rank... Underbar, lättmanövrerad och Snabb...

Ett paddeläventyr bland vargar, vildsvin och andra jägare... (Del 1 av 2)

(Till denna berättelsen hör även en film. Denna film är en del av berättelsen. Texten är sammanhängande utan film men tappar en dimension. Länken till filmen finner du på den plats i texten där den passar in eller längst ner.)

Jag befann mig åter igen i Älvviken i Bergslagen, svärföräldrarnas andningshål och nu mer även mitt. Familjen och jag hade packat oss i bilen och stuckit iväg till deras ställe vid sjön Grängen. Det var den 18 maj och sommaren var i antågande även där, vilket var aningen tidigt för området. Liljekonvaljerna stod som ihoprullade voffelrån i slänterna. Så fort jag klivit ur bilen berättade min svärfar med livlig inlevelse och med en jägares driv om vinterns begivenheter, om hur en varg rivit ett rådjur i grangården och hur bara ett bakben hade lämnats till eftervärlden. Han berättade vidare om hur huset vid älven, 500 meter bort, fått ett besök av fyra vargar samtidigt en vintermorgon vid halv fem snåret. Lite skämtsamt frågade jag om hur det var med vildsvinen. Han berättade lite skrockande att på andra sidan ån var det som en autobahn för vildsvinen, de hade bökat upp marken så tlll den milda grad att det mest kunde liknas vid en krigsskådeplats.

Kanotpaddling och gäddfiskefilmen är klar....

I väntan på att fullängdsberättelsen om min paddeltur i Bergslagen (19-20 maj i år) blir satt i print, bjuder jag här på den del av turen som är dokumenterad i rörlig form. En liten film om paddling och fiske från Kanadensare i en stilla smal å bland vargar, vildsvin, björn och bäver...

Mycket nöje med filmen, klicka på länken:

Jag trodde aldrig jag skulle säga det... Jag sov riktigt gott i naturen!!!

Jag är en man som inte i onödan byter utrustning, speciellt inte till dyr onödig sådan. När jag den senaste tiden har sett Ola Skinnarmo göra reklam för ett liggunderlag har det känts aningen krystat. Skulle HAN, extremutövaren, bry sig annat än att tillfredställa sina sponsorer. Skulle en produkt verkligen kunna vara så bra som han säger?!

Efter att ha träffat en god vän som jag delat ett års friluftsutbildning med, och fått förklarat för mig att Ola använde detta märke innan det blev stort i Friluftsbutikerna, ändrade jag anfallsvinkel.