Berättelser, tankar och betraktelser omkring friluftsliv, äventyr och natur...

Jag är en friluftstörstande storstadsbo. Som nu fyllt 40 år och bestämt sig för att aldrig sluta leka äventyrare...

Har en blogg här på sidan

Användarnamn: Minnatur

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Bär & svamp, Paddling, Foto, Utförsåkning, Resor

Regn är också väder...

Sitter precis hemkommen efter min löparrunda här i Heden, Leksand. Regnet strilar ner för 3é dagen i rad. Det var slående hur lite människor utnyttjar detta utomordentliga väder till friluftsliv och frisk luft. När jag sprang min runda stötte jag idag ihop med 2 personer vilket en solig dag hade inneburit 30 - 50 personer.

Efter sommarens värmebölja och därtillhörande BROMSinvasion är det underbart att vistas ute nu. Inga flygfän så långt ögat kan nå (bortsett svalorna som onekligen måste fånga någon typ av insekt). Att krypa in i sitt rediga regnställ och sina vattentäta kängor, vandra iväg med smatter i luva och mot axlar är fantastiskt. Jag kan inte nog tacka leverantörer av friluftskläder för att ha utvecklat dessa fantastiska kläder.

Tänk vad det finns äventyr överallt..

Kolla in denna filmsnutt som jag tog idag... Tänk er denna ner för strömmande åar....

Rauka vägen, fnissade jag... Äventyr för hela familjen...

Ett mycket speciellt äventyr gick av stapeln för mig och min familj i veckan som gick. Vi tog oss ut till Ljugarn på sydöstra Gotland. Därifrån vandrade vi ut till Folhammars Naturreservat (Fantastiska raukar).

Jag uppskattar verkligen att det finns äventyr som man kan göra tillsammans trots att ett barn sover i en barnvagn och att en höggravid fru vaggar fram... Njutningen var total för alla parter... Vi valde olika sätt att ta oss till raukområdet... Jag i skogen, Charlotte lite långsammare längst en grusväg...

På tur uppströms med kanot, tälmys, märkligt möte och vinst...

Kvällens vindar försvann så sakteliga. Den näst intill outhärdliga värmen sjönk ett par snäpp på termometern. Kanoten krängde något när jag entrade från långsidan. Med ett kraftigt frånskjut var den i rörelse. Ljudlöst satte jag i paddeln i åns kalla vatten och drog till. Farkosten ökade farten och de skogsbeklädda sidorna av ån försvann i snabb takt. Det enda ljuden som kunde höras var de lilla sorlet från kanoten, där den skar genom ytfilmen i det spegelblanka vattnet, och ett lite rasslande när fiskespöt rullade åt sidan och la sig på botten av kanoten. Skymningen var nära...

Bergslagen visade sig från sin bästa sida...  Abborre och gädda stod på listan över eventuella vinstlotter. Jag visste att det var svårt med fisket när det var varmt och åskan var nära tillhands.

Öringjakt... Stiltje på tjärnen... harmoni...

Efter veckor av "hemma med barn" hade jag åter berikats med en egenkväll. Med sambo i stan jobbandes och mig själv och dottern Maja i Dalarna, tog mina föräldrar över ledarskapet av barn och gav mig en fri dag... Tack gode dem...