Naturupplevelser till vardags och semester. Med familj vänner och ensam.

Korvgrillning vid vindskydd, en promenad i naturreservaten jag har turen att ha om knuten, närnaturvandringar i Kilsbergen, fjällturer i Sverige och Norge. Naturupplevelserna kommer i många former och jag gillar dem, jag och min familj. Jag söker naturnärhet och upplevelser framför mil och rekord, jag fotar, filmar och skriver gärna, jag längtar för det mesta ut igen och jag gillar väder!

Användarnamn: Sejrla

Intressen: Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Bär & svamp, Orientering, Foto

2021-01-24

Svartåleden - soloövernattning med ylande vargar

Brattforsheden i Värmland är ett naturvårdsområde som avsatts för sin speciella natur. För flera tusen år sedan var här ett israndsdelta och det räknas idag till ett av de bäst bevarade i landet. Det är en särpräglad natur även idag, med sanddyner, åsar, raviner och andra formationer som bildats av isen, vattnet, vinden och tiden.

I området finns ett stort och fint omhändertaget ledsystem. Den nordligaste av lederna heter Svartåleden och följer Svartån som flyter norrut, mot Grässjön.

Det är magiskt att gå här och tänka sig hur det såg ut för flera tusen år sedan, med inlandsisen åt ena hållet och havet åt det andra. Det är lika magiskt att följa Svartåns lopp när den meandrar sig fram genom de sandiga markerna. I partier lika svart som namnet säger, i andra sträckningar gyllene av sanden. Det gjorde jag för drygt ett år sedan. I oktober 2019.

Det jag inte visste när jag började den turen var att jag det närmaste dygnet skulle få vara med om en av de häftigaste naturupplevelser jag upplevt hittills. I den här förtrollande miljön, när mörkret föll, började vargar yla i skogen runtomkring mig. Ensam i ett tält är man liten då. Det är svårt att beskriva alla känslor och tankar som for genom huvudet. Det otroligt häftiga i att få uppleva vargyl, inte alla förunnat. Utsattheten i att vara själv i ett tält i en mörk skog när det hände.

Om ni läst min blogg tidigare så vet ni att jag och mina barn fick ynnesten att höra vargar yla i Kindlas naturreservat i somras. Det hände efter min vandring på Svartåleden, och den här turen innebar alltså att alla mina tidigare erfarenheter av vargyl kommit genom en högtalare. Det är verkligen en helt annan sak att vara där. Ute. Med dem.

Om ni läst min blogg tidigare så vet ni också att jag gärna berättar om mina vandringar på olika sätt. Ibland är det bilder och text. Ibland är det film. På vandringen läng Svartåleden hade jag med mig filmutrustningen. Sedan dess fyllde livet tiden och tiden gick, och det tog ett tag innan jag fick ihop tillräckligt av den varan (tiden) för att kunna redigera ihop filmmaterialet. Men här är den nu. Filmen från min vandring längs Svartåleden, Brattforsheden, Värmland.

2021-01-24 18:09   OBD
GRATTIS till vargylandet och TACK för att du delar med dig med en trevlig och personlig film!
Även en gammal gubbe som jag kunde höra vargarna. Och det är ju trevligt. Men man VILL JU VARA DÄR!
Det finns ett litet vargrevir inte långt ifrån där jag bor men jag är nog litet för lat.

Svar 2021-01-24 21:42   Sejrla
Tack Bertil, blir alltid så glad för dina kommentarer. Visst är det längtansvärt med vargskog 😊

2021-01-24 18:11   Nyingen
Häftig upplevelse! Håller med dig om att man känner sig liten när man hör dem i natten...

Svar 2021-01-24 21:43   Sejrla
Tack! Tänk att ett djur kan skapa så mycket känslor. Det är speciellt. Förstår att du också lyssnat till nattligt ylande.

2021-01-25 11:48   ulindh
Ja vilken mäktig upplevelse och återigen ett minne för livet!

2021-01-31 21:24   kurwi
Tack för att du delar med dig. Vilken fantastisk upplevelse.

2021-04-12 08:04   Tang
Åh vad häftigt!

2021-02-06

På skidor i ospårad terräng

Ett reservat inte långt härifrån. Utan stigar och skyltar. Kanske därför jag inte tänkt på det när jag surfat kartan över närområdet. En dag i veckan som var åkte jag dit för en skidtur och blev bjuden på magi. En grusväg gick rakt in  hjärtat på reservatet så den följde jag till att börja med. Uppför, uppför, uppför. Men inte svårt och nedslående. Utan bara uppför. Oplogat, men gamla hjulspår första biten. Sedan omärkt av motordrivna fordon. Någon hade skidat vidare uppåt före senaste dagarnas snöfall. Jag följde de lite diffusa spåren, och rävens. In i den tysta skogen. In i reservatsskogen.

2020-08-18

Ett utomhusbad per dag under hela sommarlovet

…det var den utmaning som min dotter och jag antog den 11 juni i år. Det var sommarlovets första dag och solnedgången ritade vackert i rosa, orange och rött medan vattnet droppade från håret från det första av sommarlovets bad.

2020-07-08

En reträtt från vargarnas skog

2020-07-07, klockan är snart nästa dag och sommarmörkret ligger tätt.

Jag sitter i den trygga (!) famnen av plåtlådan, bilen, på väg hem mitt i natten. Barnens lugna sovande andetag fyller bilen. Ett lätt duggregn smattrar på metallen. Det monotona ljudet av däcken mot asfalten och motorns surrande är bakgrund till tankarna i huvudet. Hur blev det här egentligen?