Naturupplevelser till vardags och semester. Med familj vänner och ensam.

Korvgrillning vid vindskydd, en promenad i naturreservaten jag har turen att ha om knuten, närnaturvandringar i Kilsbergen, fjällturer i Sverige och Norge. Naturupplevelserna kommer i många former och jag gillar dem, jag och min familj. Jag söker naturnärhet och upplevelser framför mil och rekord, jag fotar, filmar och skriver gärna, jag längtar för det mesta ut igen och jag gillar väder!

Användarnamn: Sejrla

Intressen: Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Bär & svamp, Orientering, Foto

2019-04-25

Nymornade fjärilar, fornborg och en dag själv i Kilsbergskogarna

Ibland har man planer. Och så går det inte som planerat. Dags för omplanering alltså. Jag brukar tänka på den här bilden när det händer.

Men trots fallerade planer ville jag ju ut i naturen. Den där längtan som kommer när det var för länge sedan hade trängt sig på och släppte inte taget. Min förstående man såg hur det låg till och ”släppte iväg” mig. Packning för en dag åkte ned i stora midjeväskan och så for jag ut till etappmål Leken på Bergslagsleden. Återigen känns det som en ynnest att bo så nära det vackra Kilsbergen.

För att slippa gå fram och tillbaka, eller krångla med skjuts, vandrade jag en skogsbilväg norrut och efter några kilometer gick jag på Bergslagsleden för att ta mig tillbaka. Pratiga fåglar, porlande och kluckande vatten, nyvakna fjärilar. Gulfluffiga videkissar, tidens vingslag vid en fornborg, värmande sol och vårens alla dofter följde mig på turen.

Ungefär halvvägs mötte jag två damer på väg åt andra hållet. En liten pratstund blev det, visst är friluftslivsmänniskor trevliga?

Min vana trogen lyckades jag ta "fel" stig igen. Det är när jag slappnar av, och vet ungefär var jag är så risken för vilse är minimal. Då lyfter jag hellre näsan och upplever än dyker ned i en karta och har stenkoll. Den här gången ledde vägvalet mig raka vägen in i ”döda skogen” med vattensjuk mark, en fallfärdig bro och myrmarkens lilla å riskabelt nära fötterna. Men det gick rätt bra det också.

Kameran var med på turen och resultatet blev en liten film. Av förklarliga skäl blir det färre bilder när jag filmar, men jag hoppas ni håller tillgodo med det rörliga mediet den här gången.

Med påfyllda naturreserver lämnade jag till slut Kilsbergen för den här gången.

2019-04-26 12:03   OBD
Som vanligt väldigt trevligt skrivet och länk till en personlig och trevlig film.
Du avslutar ju med en liten "cliff-hanger". :-)
Ska bli kul att läsa om vad det blir.

Svar 2019-05-01 12:16   Sejrla
Tackar! Och planerna pågår för fullt för "cliff-hangern" :-)

2019-04-30 14:01   ulindh
Trevlig och fin vandring i varierad natur och fin film som vanligt. Skvattram tycker jag också doftar fantastiskt, den ska visst kunna fungera avskräckande på mygg om man sätter en bukett bakom örat till exempel. :-)

Svar 2019-05-01 12:17   Sejrla
Tack! Har också hört det men inte testat, om inte annat får man ju den härliga doften med sig :-)

2021-02-06

På skidor i ospårad terräng

Ett reservat inte långt härifrån. Utan stigar och skyltar. Kanske därför jag inte tänkt på det när jag surfat kartan över närområdet. En dag i veckan som var åkte jag dit för en skidtur och blev bjuden på magi. En grusväg gick rakt in  hjärtat på reservatet så den följde jag till att börja med. Uppför, uppför, uppför. Men inte svårt och nedslående. Utan bara uppför. Oplogat, men gamla hjulspår första biten. Sedan omärkt av motordrivna fordon. Någon hade skidat vidare uppåt före senaste dagarnas snöfall. Jag följde de lite diffusa spåren, och rävens. In i den tysta skogen. In i reservatsskogen.

2021-01-24

Svartåleden - soloövernattning med ylande vargar

Brattforsheden i Värmland är ett naturvårdsområde som avsatts för sin speciella natur. För flera tusen år sedan var här ett israndsdelta och det räknas idag till ett av de bäst bevarade i landet. Det är en särpräglad natur även idag, med sanddyner, åsar, raviner och andra formationer som bildats av isen, vattnet, vinden och tiden.

I området finns ett stort och fint omhändertaget ledsystem. Den nordligaste av lederna heter Svartåleden och följer Svartån som flyter norrut, mot Grässjön.

2020-08-18

Ett utomhusbad per dag under hela sommarlovet

…det var den utmaning som min dotter och jag antog den 11 juni i år. Det var sommarlovets första dag och solnedgången ritade vackert i rosa, orange och rött medan vattnet droppade från håret från det första av sommarlovets bad.