Naturupplevelser till vardags och semester. Med familj vänner och ensam.

Korvgrillning vid vindskydd, en promenad i naturreservaten jag har turen att ha om knuten, närnaturvandringar i Kilsbergen, fjällturer i Sverige och Norge. Naturupplevelserna kommer i många former och jag gillar dem, jag och min familj. Jag söker naturnärhet och upplevelser framför mil och rekord, jag fotar, filmar och skriver gärna, jag längtar för det mesta ut igen och jag gillar väder!

Användarnamn: Sejrla

Intressen: Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Bär & svamp, Orientering, Foto

2020-08-18

Ett utomhusbad per dag under hela sommarlovet

…det var den utmaning som min dotter och jag antog den 11 juni i år. Det var sommarlovets första dag och solnedgången ritade vackert i rosa, orange och rött medan vattnet droppade från håret från det första av sommarlovets bad.

Villkoren var att badet skulle ske i ett naturvatten utomhus. Dvs å, sjö, älv, göl och liknande var helt ok medan uppvärmda pooler, vattenspridare eller badkar inte godkändes. Miniminivån var att doppa sig hela vägen från tårna till axlarna, medan i de fall det var möjligt skulle vi ta minst 20 simtag. Varje dag, ett bad – oavsett andra omständigheter. Det fanns en liiiten möjlighet att få undantag, tex om någon av oss skulle ha blivit sjuk. Inget undantag har dock tillämpats.

En liten badresumé kan väl få vara på sin plats.

Det vanligaste:

Vårt närmaste vatten är Svartälven som mörkt slingrar sig genom Bergslagens och Värmlands skogar. Vårt närmaste badställe är en liten minimal sandstrandsplätt där man lätt tar sig ut i älvvattnet. Många är gångerna som Svartälven varit vår räddning, när väder eller tid satt begränsningar. På med badkläder och träskor, traska en kort bit och så ett dopp. Det är lätt att avfärda det nära och vanliga som tråkigt. Men Svartälven har också levererat. Nyregnat med dimslöjor som svävar ovanför vattenytan. En alldeles lagom ström att simma stillastående i (om man tar långsamma simtag). Några djurmöten (se nedan).

Strax efter Svartälven i vanlighet kommer vår närmaste sjö, Möckeln. Här finns sandstränder lite varstans och vi har kunnat välja mellan det otroligt långgrunda Sandviksbadet, det något mindre långgrunda ”hundbadet” där Svartälven flyter ut i sjön, det fint ordnade badet vid campingen Labbsand eller varför inte ännu längre söderut på Möllebadet. Här finns det mycket att välja mellan. Och har man många baddagar är det angenämt att kunna välja bland många stränder.

Bitvis har vädret den här sommaren gett oss utmaningar. Regnigt och blåsigt och temperatur som krupit längre ned än ordet sommar tycker är anständigt.  Det har inte stoppat oss. Även om doppen blivit aningens kortare de dagarna.

Djurmöten:

Ett V klyver vattenytan och följer stranden på andra sidan Svartälven. Solen tittar fram efter dagens regntunga skyar. En brun skepnad dar sig upp ur vattnet på andra sidan. Snart hör vi bävern ljudligt knapra på något ätbart den hittat vid kanten. Njutningsfullt äter den upp, tvättar sig lugnt om munnen. Det ser till och med ut som den gäspar och visar upp sina skarpa framtänder för oss innan den sakta glider ned i vattnet och fortsätter sin kvällsrutin. (Bilden är inte den bästa, men kikar man noga ser man den)

Andungarna börjar bli stora, ser så där mittemellan unge och vuxen ut. Barnen hoppar i Svartälven och strax kommer ungfåglarna nyfiket simmande. Nära förbi stryker de innan den något mer reserverade mamma and skyndar dem vidare.

Strax före vi kommit fram till vår nyfunna badklippa ser vi dem. På gränsen mellan skog och hygge står de och tittar vaksamt på oss. En älgko och hennes mycket ljusare kalv. Vi vevar ned rutan på bilen och så står vi så. De där ute i naturen, vi i vår plåtburk. Ett bra tag ser vi på varandra innan de lunkar vidare in i skogen och vi svänger av åt andra hållet för att parkera.

Varmast

Vid midsommartid bjöd juni på ljumma dagar och sommarstugan vid sjökanten gjorde det så lätt så lätt att hoppa i. Ingen var nödbedd och svalkan omslöt oss mellan solbadandet och kransbindandet.

Kallast

Även under fjällsemestern skulle badutmaningen genomföras. Det isade i venerna bara av tanken. Iskallt vatten. Direkt från snölegor och kylslagna fjälltoppar. Hurv! Ibland också en riktig utmaning att hitta ett badbart ställe. I fjällbäckars små pooler, Ljusnans isande, mörka, kylande vatten och i kalfjällets tjärnar har vi badat. Så isande i huden att det gjort ont. Men någonting upptäckte vi där. Att så isande kallt det var, var det också skönt. Efteråt. När kroppens värmesystem chockades igång så var det inte längre kallt. Jag har alltid huttrande dragit yllet tätare omkring när jag sett folk vinterbada, nu sneglar vi nyfiket åt det hållet!

Värda ett omnämnande:

Klosstjärn i Kindla: En så oansenlig liten tjärn, men ändå med en så mäktig historia runtomkring att den är värd att nämnas. Den kvällen vi hörde vargarna yla. Ett starkt minne. (se föregående blogginlägg)

Den nyfunna badklippan: Visst vill man hitta ett eget ställe? En undangömd juvel som man inte visste om? Under en sommar med en badutmaning bara måste man ju försöka. Och vi lyckades. En fantastisk badklippa där vi fått många fina solnedgångar och vacker transång under den här sommaren. Dit vi gärna återvänder igen. Dessutom är det ett perfekt ställe att sätta i kanoten :-)

Björnån: Varje år när vi åker upp till fjällen åker vi förbi Björnån. Varje gång har vi sagt att där skulle vara kul att bada någon gång. När vädret är bättre och vi har mer tid. I år var vi såklart tvungna att förverkliga tanken. Framåt kvällskvisten pausade vi vår långfärd en stund för ett bad i forsarna och de naturliga poolerna.

Fettjeåfallet: Absolut det mest spektakulära badet den här sommaren. Med sina 70m fallhöjd, den naturliga poolen nedanför bergväggen och den lekfulla dusch man kunde ta under fallet är det ett av sommarens mest minnesvärda bad.

Siknäs naturcamping: På vägen hem från fjällsemestern behövde vi igen hitta en badplats längs vägen. Den många många timmar långa resan behövde ett lagom badavbrott och vi funderade på vad vi brukar se längs vägen. Man ser på omgivningen och kartan på ett annat sätt när man letar efter något specifikt. Vi studerade sjöar och åar vi passerade, Oreälv var för strid, den lilla myrgölen för oinbjudande. Till slut kom vi på det. Strax norr om Vansbro åker man igenom ett vackert tallhedlandskap som bryts av av lugna skogsvatten. Vid Siknäs naturcamping fann vi det vi sökte. En skön paus i plurret.

Favoriten:

Igår, den 17/8 2020, avslutade vi vår badutmaning på vårt favoritbad. Som vi besökt varje dag den senaste veckan. Som bjuder på vackra solnedgångar över sjön.

I Fuxbouddens naturreservat vid orienteringsklubbens stuga – Djerfstugan. Vi dyker från bryggan och huden glittrar av guld från solen och vattenstänken. Vi har nu badat alla 67 sommarlovsdagar. Vår badutmaning är avslutad och vi är sååå nöjda.

2020-08-18 10:39   ulindh
Härligt sommarlov! Ja att bada ger fina naturupplevelser och ni har fått njuta av många olika under sommaren. Kanske blir det fler om värmen håller i sig? :-)

Svar 2020-08-18 22:40   Sejrla
Tack! Ja badandet har smugit sig in i vardagen lite mer nu så fler bad blir det säkert. tror åtminstone jag kommer vara lite kräsnare på vädret än varje dag :-)

2020-08-18 19:19   OBD
Grattis till att ha fullföljt er antagna utmaning! Ni har verkligen haft växlande förhållanden. Jag kan förstå att det mest minnesvärda badet var i poolen nedanför Fettjeåfallet. Många fina bilder. "Splashbilden" från er nyfunna badklippa gillar jag.

Svar 2020-08-18 22:42   Sejrla
Tackar! Och kul att du gillar bilderna. Splashbilden är en personlig favorit också :-)

2020-08-18 21:14   Karolina P
Vilken fantastisk utmaning - bra kämpat! Själv får jag nog betrakta mig som en badkruka... Jag har istället utmaningen att göra en aktiv sak per dag; cykla, springa, promenera, trappträna, åka skridskor/skidor. Går mycket lättare nu än i början - kanske samma sak med badandet? Strakt gjort!

Svar 2020-08-18 22:44   Sejrla
Tack tack! Och vilken kul och bra utmaning du kör! Förmågan att bara göra’t inte tänka, har definitivt vuxit under sommaren :-)

2021-02-06

På skidor i ospårad terräng

Ett reservat inte långt härifrån. Utan stigar och skyltar. Kanske därför jag inte tänkt på det när jag surfat kartan över närområdet. En dag i veckan som var åkte jag dit för en skidtur och blev bjuden på magi. En grusväg gick rakt in  hjärtat på reservatet så den följde jag till att börja med. Uppför, uppför, uppför. Men inte svårt och nedslående. Utan bara uppför. Oplogat, men gamla hjulspår första biten. Sedan omärkt av motordrivna fordon. Någon hade skidat vidare uppåt före senaste dagarnas snöfall. Jag följde de lite diffusa spåren, och rävens. In i den tysta skogen. In i reservatsskogen.

2021-01-24

Svartåleden - soloövernattning med ylande vargar

Brattforsheden i Värmland är ett naturvårdsområde som avsatts för sin speciella natur. För flera tusen år sedan var här ett israndsdelta och det räknas idag till ett av de bäst bevarade i landet. Det är en särpräglad natur även idag, med sanddyner, åsar, raviner och andra formationer som bildats av isen, vattnet, vinden och tiden.

I området finns ett stort och fint omhändertaget ledsystem. Den nordligaste av lederna heter Svartåleden och följer Svartån som flyter norrut, mot Grässjön.

2020-07-08

En reträtt från vargarnas skog

2020-07-07, klockan är snart nästa dag och sommarmörkret ligger tätt.

Jag sitter i den trygga (!) famnen av plåtlådan, bilen, på väg hem mitt i natten. Barnens lugna sovande andetag fyller bilen. Ett lätt duggregn smattrar på metallen. Det monotona ljudet av däcken mot asfalten och motorns surrande är bakgrund till tankarna i huvudet. Hur blev det här egentligen?