Naturupplevelser till vardags och semester. Med familj vänner och ensam.

Korvgrillning vid vindskydd, en promenad i naturreservaten jag har turen att ha om knuten, närnaturvandringar i Kilsbergen, fjällturer i Sverige och Norge. Naturupplevelserna kommer i många former och jag gillar dem, jag och min familj. Jag söker naturnärhet och upplevelser framför mil och rekord, jag fotar, filmar och skriver gärna, jag längtar för det mesta ut igen och jag gillar väder!

Användarnamn: Sejrla

Intressen: Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Bär & svamp, Orientering, Foto

Håller jag för en övernattning?

En test-tur genomfördes igår. Lite nervöst var det. Ny utrustning men framför allt jag själv skulle testas inför kommande planer.

Nogsamt har jag läst och utvärderat och funderat vilken utrustning jag vill ha. Och jag tror att jag  äntligen har hittat en avvägning mellan vikt, komfort och behov som passar mig. Samtidigt har drygt två års sjukgymnastik och akupunktur långsamt tagit mig mot målet. Att kunna bära vikten av packningen för vandrings-övernattningsturer (till skillnad från övernattning 100m från bilen :-) ).

Min historia handlar inte om de högsta topparna och de längsta, tuffaste turerna. Utan om att överkomma mina egna hinder (min nacke!), utmana mig själv och få njuta av härliga naturupplevelser.

Innan jag ger mig på själva övernattandet ville jag alltså kolla om jag klarar att bära den utrustning som behövs. Igår blev det en sträcka på ca 12km med fullpackad ryggsäck. Och för att göra en lång historia kort så kan jag nu, en dag efter turen konstatera att det gick! Genom täta pauser där ryggsäcken åkte av, vila, medvetenhet och uppmjukningsövningar längs vägen och lite tabletthjälp så gick det! HURRA! Träningsvärk - Ja. Trött -Ja. Glad - absolut.

Nu är jag redo för min första solo-övernattningstur. GAAAAHHHH!

PS 1: Bildlösheten i inlägget var planerad. Ingen kamera var med. Fokus skulle vara testet i sig. Nästa inlägg däremot ackompanjeras förhoppningsvis av både bild och film.

PS 2: Utrustningen kan jag absolut berätta mer om, men vill testa den ordentligt först, annars kan jag inte säga så mycket om den

2019-05-31 22:42   OBD
Bravo och grattis!
Själv går jag på två sorters medicin varav den ena är gymmet. :-)

Svar 2019-06-02 21:09   Sejrla
Tackar! Och gym är en riktigt bra medicin :-)

2019-06-01 13:07   StatuFama
Spännande nagelbitare det här! Ser fram emot dina fortsatta äventyr med glädje. Varsamhet när det gäller nacken är nog ett måste. Men inget skall hindra dig från naturens läkande kraft. Andas ut det onda, som naturen gärna vill ha, och andas in det goda, som naturen vill ge dig.

Svar 2019-06-02 21:10   Sejrla
Å, tack för uppmuntran! Som du säger, naturen är en finfin helare

2019-06-01 22:27   plingella
Wihooo heja dig! Bra att du vågar, tänk vad mycket du hade missat annars.

Svar 2019-06-02 21:12   Sejrla
Tack för heja-ropen! Vill definitivt inte missa naturupplevelserna :-)

Svar 2019-06-03 09:03   plingella
Exakt! Det gäller bara att göra äventyr som passar en själv. :)

På skidor i ospårad terräng

Ett reservat inte långt härifrån. Utan stigar och skyltar. Kanske därför jag inte tänkt på det när jag surfat kartan över närområdet. En dag i veckan som var åkte jag dit för en skidtur och blev bjuden på magi. En grusväg gick rakt in  hjärtat på reservatet så den följde jag till att börja med. Uppför, uppför, uppför. Men inte svårt och nedslående. Utan bara uppför. Oplogat, men gamla hjulspår första biten. Sedan omärkt av motordrivna fordon. Någon hade skidat vidare uppåt före senaste dagarnas snöfall. Jag följde de lite diffusa spåren, och rävens. In i den tysta skogen. In i reservatsskogen.

Svartåleden - soloövernattning med ylande vargar

Brattforsheden i Värmland är ett naturvårdsområde som avsatts för sin speciella natur. För flera tusen år sedan var här ett israndsdelta och det räknas idag till ett av de bäst bevarade i landet. Det är en särpräglad natur även idag, med sanddyner, åsar, raviner och andra formationer som bildats av isen, vattnet, vinden och tiden.

I området finns ett stort och fint omhändertaget ledsystem. Den nordligaste av lederna heter Svartåleden och följer Svartån som flyter norrut, mot Grässjön.

Ett utomhusbad per dag under hela sommarlovet

…det var den utmaning som min dotter och jag antog den 11 juni i år. Det var sommarlovets första dag och solnedgången ritade vackert i rosa, orange och rött medan vattnet droppade från håret från det första av sommarlovets bad.