Avancerad matlagning i naturen och ätbara vilda ingedienser.

Användarnamn: luluintheforest

Intressen: Friluftsmat, Bär & svamp, Paddling, Resor, Plocka ätbart i naturen

2020:
April

Kulinariskt paddeläventyr i Sankt Annas skärgård

Jag hade turen att bli medbjuden på en guidad kulinarisk paddeltur i Sankt Annas skärgård förra sommaren. Den verkade helt skräddarsydd för mig så självklart sa jag ja! Jag har paddlat en hel del själv i området och jag älskar att laga mat på eld och plocka grejer i naturen. Men jag har aldrig haft en riktig kock som håller i allt och det var galet kul att få lära mig av henne.  Jag brukar inte åka på guidade turer, och jag var verkligen överraskad av hur skoj det var och maten var helt fantastisk. Det var jag och en salig blandning härliga folk från flera olika länder. Det verkar som att om man gillar mat, vin och natur funkar man ihop, punkt.

Sankt Annas skärgård

Dag 1

Vi utgick från Vrångö på Nedre Yxnö och paddlade inte länge innan det var dags for fikapaus och ´foraging´ som det heter på engelska. Kommer inte på nåt jättesmidigt namn på svenska…bärplockning, svamplockning…ehh…växtplockning? Den lilla bukten var en havsstrandäng med tydliga spår av kossor som brukar gå och beta. Lite tallskog oxå. Vår kajakguide Thomas knallade runt med oss och vi samlade ihop och smakade på allt möjligt i ett förvånansvärt litet område. Vi plockade enbär, vilket ju är lite av en no brainer. Finns överallt. Och så plockade vi bergsyra som växte lite varstans. Har smakat harsyra och ängssyra förut, men inte den här varianten. Jättegod och syrlig. Längs strandkanten växte stora mängder saltarv, små gröna plantor som vi tydligen skulle lägga in senare. Ett par andra doldisar var spjutmålla som växte i vattnet, var alldeles lila och smakade lätt salt. Och blad av strandaster, jättekryddig smak, som en riktigt stark ruccola. En verkligen oväntad buske där ute var berberis, den brukar man ju se som häck och jag hade ingen aning om att man kan äta bären. De är väldigt syrliga och brukade användas förr istället för citron.

Vår tur gick vidare mot platsen som skulle vara vårt base camp de kommande dagarna. Efter ett par timmars paddling bland fina skärgårdsöar kom vi fram till vår ö. Där väntade vår vildmarkskock Helena med en stor gryta på elden och ett gigantiskt ihopsurrat bord med skärbrädor, ingredienser och köksredskap.

Surrad bord- & bänkkombo

Vi delade upp oss i lite olika team och drog igång. Men inte förrän vi alla fick hälla upp ett glas vin eller öppna en öl. My kind of cooking! Inläggningsteamet och syltteamet hade det nog lättast. Riktig svensk söt ättiksinläggning av saltarven vi just plockat, rödlök, rödbetor, gurka och sill. Rårörda lingon och hallonsylt. Jag tog an majonnäsen. Lite fuskigt kanske, jag har gjort majonnäs tidigare, men aldrig smaksatt med enbär och berberis! Flatbreadteamet hade det nog tuffast. Lite kletigt och tog en stund, men av alla recept vi gjorde under resan är det här det jag använt mest efteråt. Hälften mjöl, hälften grekisk yoghurt, lite bakpulver, salt och färskmald kardemumma. Hur gott som helst.

Helena hade redan förberett middagen. Kalops på vildsvin från trakten!! Har inte ätit det sen min mormor brukade laga, men den var mycket godare än mormors. Kokt potatis, våra rårörda lingon, ättiksgurkan och en kanongod öl. Som dessert åt vi kex, plommonchutney och ostar från Jurss mejeri. Med hemgjord vinglögg till! Jag började bli varse att den här “aktiva turen” inte kommer va så snäll mot svångremmen. Mat, paddling, mat, mer mat och massa god alkohol. Vi satt uppe sent med lyktor, stjärnhimmel och jäkligt roliga konvos.

Dag 2

Morgon. Wow, våfflor med vår hemgjorda hallonsylt och vispad grädde! Vi hade tre våffeljärn i elden. Förvånansvärt enkelt, bara att få lite koll på hur mycket värme som behövs. Har köpt ett järn, helt perfekt att ta med när jag är ute och campar med min dotter.

Vi packade med oss lunch, hoppade i kajakerna och styrde kosan utåt mot ytterskären i soligt, lugnt och fint väder. Efter ett par timmar kom vi till Melskär där det finns en gammal jaktstuga från 1700-talet….och massor med vild gräslök. Vi plockade ihop wraps som var hur goda som helst. Våra flatbreads från igår, tunt skivad vildsvinsstek, äpple, purjolök, enbärsmajonnäsen, senap och havtornsmarmelad. Med utsikt mot havsbandet. Life is good!

Lunch i ytterskären

Väl tillbaka på ön var det chilltime med fika och bad. Några av oss täljde skedar, galet avslappnande. Och några gjorde ingefärspäron och bakade äppelpaj. Har aldrig använt en gjutjärnsgryta som ugn förut. Extremt imponerad av resultatet! Och så gjorde vi riktig vaniljsås. Ett par fick i uppgift att plocka kärleksört till middagen. De knatade runt ön korg i hand och kom tillbaka med massor.

Äppelpaj bakad i gjutjärnsgryta!

Dags för middag. Byxad abborre från traktens fiskare, vänd i lite mjöl och smörstekt. Vi sauterade all kärleksört och spjutmålla med lite vitlök och bladen från strandastern. Allra sist hade vi bergsyran. Och potatismos med gräslöken från Melskär. Kändes som en riktigt lyxig restaurangrätt med ett jättegott vitt vin till.

Till dessert flamberade vi ingefärspäronen i rom med vispade grädde med lite av vaniljsåsen i, marsangrädde! Minnen av farmor….

Middag i lyktljus

Dag 3

Hembakt bröd till frukost! En riktig jästdeg formad till små runda platta bröd som vi grillade i stekpannan. Och knaprig müsli med kardemumma som vi rostade i panna. Vi gjorde nästan som en karamellsås som vi vände i muslin och spred ut för att stelna. Nybakt bröd med smör och ost eller marmelad, och fil med müsli och färska blåbär. Riktig svensk frukost som var himmelskt god!

Svensk totalt hemgjord frukost

Vi tog det lite lugnare på paddlingsfronten idag, åkte ut på en kortare förmiddagstur genom flera små fågelskyddsområden som man får paddla i så här års.

Lunch. Vår inlagda sill på kavring med en röra på lite av enbärsmajonnäsen, gräddfil, gräslöken, dill och pepparrot. Kul att se hur mycket de utländska gästerna gillade en så svensk klassiker. Täljde vidare på våra skedar, vissa av oss hade blivit lite besatta vid det här laget. Brukade tälja lite med scouterna, men inte med så här bra knivar och nån typ av krokverktyg.

Lingonsill på kavring

En riktigt kul plockarmission på eftermiddagen. Vi bestämde oss för att simma över till grannön allihop. Packade ett par drybags med skor och en ihopfällbar korg och hoppade i. Styrsö var större än vår ö med stora öppna eklundar. Vi plockade mynta nere vid vattnet och jordreva som växte i revor över hela marken i skogen. Och massor med svamp. Det växte hur mycket sammetssopp som helst bland ekarna och hasselbuskarna. Inte en svamp jag ätit tidigare. Vi hittade också fina Karl Johan och blodsopp, oxå en svamp jag inte alls vetat om tidigare. Det verkade som att ett åskväder började torna upp sig, så efter nån timme hoppade vi tillbaka i spat så att vi inte blev fast i bara mässingen.

När vi kom tillbaka till vår började regnet ösa ned, men Thomas hade satt upp flera presenningar vid bordet och elden så det gjorde inte så mycket. Vet inte hur hon fick ihop det så snabbt, men Helena serverade upp en varm kryddad äppeldryck med rom som värmde oss riktigt in i själen. Dags att laga upp allt vi plockat.

Besatta av täljning

Vi stekte upp lammkött och benen från stora lammlår och bitar av rökt fläsksida, ploppade i gjutjärnsgrytan och fyllde på med massor av rödvin, lite tomater, timjan och några blad jordreva. Vi rensade all svamp och stekte på. Efter ett par timmar och mycket rom hade vi i svampen och pärllök. Vi blandade i myntan vi plockat alldeles på slutet.

Lammgryta

Det tog nog en fyra timmar alltsom allt, men när grytan till sist var klar föll lammköttet av benen och väl värt all tid. Jag kommer komma ihåg den här grytan i resten av mitt liv, gaaaaalet god. Vi åt grytan med rotsaker och smör som vi stompat ihop och våra inläggningar av saltarv, gurka och rödlök. Efterrätten hade vi gjort igår så det var bara att mumsa på. Äppelpaj med vaniljsås.

Dag 4

Jag skulle gärna stannat i många dagar till och ätit, täljt, plockat och druckit, men nu var det dags för hemfärd. Vi åt kolbulle till frukost! De andra deltagarna såg lite misstänksamt på smeten av bara vatten, salt och mjöl och bitar av rimmat fläsk…och lingon. Men det är ju inte för inte som folk åt kolbulle i hundratals år, riktigt gott.

Fint, men blåsigt väder under paddlingen tillbaka till fastlandet. Fast efter vårt dekadenta leverne de senaste dagarna, kändes det ganska förtjänt att få lov att jobba på lite.

Paddling hemåt

Alla älskade vår tid tillsammans. Sjukt härliga människor, vi fick lära oss massor och så all underbar mat och dryck såklart!! Jag brukar onekligen laga lite annan mat när jag är ute själv, men att verkligen spendera MYCKET tid på varje rätt och strunta i hur mycket disk det blir är mitt nya tänk. Man är ju ute ända, har all tid i världen och det är ett görmysigt sätt att umgås på.

2020-04-15 10:50   ulindh
Vilken aptitretande läsning! Så kul att få lära sig att laga med ingredienser från naturen också.