Bloggar > Liv i naturen > Val av vintersovsäck

Liv i naturen

Här berättar jag och skriver ner resor och naturupplevelser jag har haft, som ett minne för mig själv och inspiration för andra. Jag älskar att vara ute i naturen och vandra, klättra, kajaka och åka långfärdsskridskor på vintern. Jag bor i Norrköping, nära till skärgården, vandringsleder, fina små sjöar och naturreservat. Ofta behöver man inte åka långt för att få en riktig fin upplevelse, även om jag har kommande planer på längre resor, tex att besöka den svenska fjällen.

Val av vintersovsäck

Idag har jag sysslat med lite friluftshopping; jag har köpt en vintersovsäck. Jag var väldigt sugen på en dunsovsäck från Marmot men att lägga ner 3500 kronor på en sovsäck, det kändes helt enkelt inte rimligt. Att köpa samma modell begagnat kändes inte heller kul, då man ju vill ha det fräscht när man sover och helst inte bli lurad på nätet eller något sådant. Sedan var jag lite tveksam till kvalitén, jag har använt tält från Marmot som inte alls motsvarade mina förväntningar tyckte jag, kan hända att sovsäckarna har bättre kvalitet men det är ändå för mycket pengar att lägga ner på en sovsäck med tanke på att jag bor i Mellansverige och jag inte behöver ha en superbra säck som tål extrem kyla. Jag har kikat på natttemperaturerna den närmsta veckan och de pendlar från 0-(-4) grader. Och skulle kylan slå till, så ska jag bara pricka in en natt i januari så kan jag välja och vraka, och kommer inte att välja den kallaste natten.

Så det blir en Haglöfs Tarius -18 som jag valde. Den har alltså en komforttemperatur på -11 grader och det kommer jag klara mig på för vinternätter häromkring. Kommer såklart att sova i ullunderställ och mer kläder om det behövs. Nackdelen är helt klart vikten men jag tror jag kommer ha tillgång till bil eller buss så det ska nog inte vara nåt problem.  Ska bli roligt att prova sovsäcken, hoppas den dyker upp snart, på posten.

En sommarnatt med tältning och sommarsovsäck i Kolmården 2017.

Inlagt 2018-01-07 13:51 | Läst 1671 ggr. | Permalink
» Visa även betygsättningar utan kommentar