Bloggar > Liv i naturen > Oktoberpaddling

Liv i naturen

Här berättar jag och skriver ner resor och naturupplevelser jag har haft, som ett minne för mig själv och inspiration för andra. Jag älskar att vara ute i naturen och vandra, klättra, kajaka och åka långfärdsskridskor på vintern. Jag bor i Norrköping, nära till skärgården, vandringsleder, fina små sjöar och naturreservat. Ofta behöver man inte åka långt för att få en riktig fin upplevelse, även om jag har kommande planer på längre resor, tex att besöka den svenska fjällen.

Oktoberpaddling

Det var en månad sedan jag var ute och paddlade, det var den där fantastiska 24-timmars paddlingen. På den paddlingen levde jag länge men nu har abstinensen nästan gjort mig tokig av längtan. Längtan av att få sätta paddeln i vatten igen. Längtan av att få upptäcka nya vinklar och runda nya hörn på vatten.

Så, oktober eller inte, här skulle det paddlas. Jag blev avsläppt vid sjön och en bil skulle komma och hämta mig exakt 4 timmar senare. Då hoppades jag ha rundat sjön, utan att ha trillat såklart, med lite värk i armar och ben, det hör ju till.

Det här med kläderna, hur ska man egentligen klä sig om man ska paddla i oktober och inte har en våtdräkt? Det gäller ju att ha lite varmare kläder, man kan ju inte paddla i bikini, men samtidigt inte för klumpiga om man råkar plumsa i. Plumsa i, var förresten något jag till varje pris ville undvika, kallt i luften och iskallt i vattnet, nej, det var ingen bra ide.

Jag klädde mig i muff på huvudet, sport-bh, långärmad funktionströja, vattentät skaljacka, bikininederdel, träningsbyxor och shorts i funktionsmaterial. Flytväst.  Barfota var jag och frös lite om fötterna, som ju både blev kalla och blöta men annars så frös jag inte någonstans på kroppen.

Det var väldigt mycket folk runt sjön, denna lördag, hela parkeringen var full med bilar. Men jag var ensam på sjön. Temperturen låg på cirka 10 grader och det blåste mellan 3-8m/s. Det var riktig höstkänsla, vissa träd lyste gula, riktigt fint.

Ja, jag rundade sjön, och det gick bra, jag höll mig uppe på brädan och jag blev inte blöt.På tillbakavägen fick jag medvind och behövde knappast paddla alls, en ganska trevlig upplevelse att sitta eller stå och glida fram. Synd att jag inte tog med lite kaffe och en bulle, då kunde jag ha suttit och mumsat medan jag gled fram utan den minsta anstränging. Men det gäller ju såklart att inte bli alltför fokuserad på kaffekoppen så man tappar balansen. Men, som sagt, allt gick bra. När jag kom iland tackade jag mig själv att jag hade tagit med mina extratjocka vintervantar, de behövdes faktiskt efter några timmar på sjön.

Vad härligt det var med oktoberpaddling, det ska jag göra om.

Inlagt 2018-10-07 16:52 | Läst 869 ggr. | Permalink
2018-10-08 06:15   linusboy
Som vanligt mycket trevligt att läsa om dina äventyr.
Med vänliga hälsningar från Bengt H

2018-10-13 02:01   Sejrla
Ibland känns det som höstvädret döms ut lite för fort som ogästvänligt. Kul att läsa om någon som gjorde tvärsom :-).

» Visa även betygsättningar utan kommentar