Bloggar > Liv i naturen > Inventering inför utenätterna

Liv i naturen

Här berättar jag och skriver ner resor och naturupplevelser jag har haft, som ett minne för mig själv och inspiration för andra. Jag älskar att vara ute i naturen och vandra, klättra, kajaka och åka långfärdsskridskor på vintern. Jag bor i Norrköping, nära till skärgården, vandringsleder, fina små sjöar och naturreservat. Ofta behöver man inte åka långt för att få en riktig fin upplevelse, även om jag har kommande planer på längre resor, tex att besöka den svenska fjällen.

Inventering inför utenätterna

Jag har precis gått igenom min friluftsutrustning för att få en överblick över den och se vad jag behöva köpa eller låna inför mina 12 utenätter det här året.  Jag har ganska mycket utrustning, bla 2 tält, 3 ryggsäckar och 2 sovsäckar. Ändå fattas det en hel del grejer om man ska vara ute året om.

Så det jag behöver köpa/låna är en varm vintersovsäck. Kanske eventuellt ett liggunderlag som isolerar väl i kyla. Jag har varit inne på Naturkompaniet och känt på deras tjocka sovsäckar och surfar runt lite på internet för att bilda mig en uppfattning och kanske få tag på ett riktigt fynd. Fynden lyser dock med sin frånvaro. Iallafall om man vill ha kvalitet.

Nåja. Det jag har fastnat för är en Marmot dunsovsäck och kanske ett 10 cm tjockt expeed liggunderlag.

Sedan skulle jag väldigt gärna vilja ha en murikka och en hammock. Men vi får se. Det jag allra mest behöver just nu  är nog en vintersovsäck, det får bli prio ett.

Annars har jag ett liggunderlag som nog också funkar i kyla(jag får testa det)Jag har ullunderställ, ullsockor, bra mössa och vantar, skaljacka och byxor och dunjacka. Jag har kök så jag kan laga mat. Ett fårskinn tar jag med hemifrån så länge det är minusgrader. En pannlampa har jag. Två liggunderlag i plast tar jag också med. Ett par ingångna vinterkängor har jag också.

Annars tycker jag det är roligt att hitta egna lösningar på saker och ting, man behöver  inte alltid köpa det dyraste eller ens köpa någonting ibland.  Det är ju roligt att komma på egna lösningar.

Men en vintersovsäck ska jag nog investera i.

Det hör väl till att man äter med både sked och gaffel när man är ute! Oavsett vilken årstid det är!

Inlagt 2018-01-04 22:24 | Läst 1400 ggr. | Permalink
2018-01-05 01:18   Mummis
Om du väljer tält, rekommenderar jag en sån där picnic folie matta från Wish, kostar inte mer än några kronor. För mig var det en av mina mest oväntat smart-köp.
Den lägger man i botten av insidan av tältet. Väger ingenting, tar knappt plats. Samma/liknande material som vind/snöskydd man har på bilar av mjuk allu folie.
Det lilla extra som gör att man slipper trampa på kall golv ens inne i tältet gör skillnad tycker jag. Även när det handlar om vindkalla nätter, så har jag sluppit extra golv kylan från sidorna.

Svar 2018-01-06 19:30   kajak77
Tack för tipset!

2018-01-05 09:02   Nyingen
Om du inte vill köpa dyr sovsäck går det bra att köra med dubbla av lite enklare modell. Det gör jag. Har en som klara några minus innerst och sen en tunn sommarsäck ytterst. Funkar fin fint.

Svar 2018-01-06 19:31   kajak77
Tack för tipset!

» Visa även betygsättningar utan kommentar