Bloggar > Liv i naturen

Liv i naturen

Här berättar jag och skriver ner resor och naturupplevelser jag har haft, som ett minne för mig själv och inspiration för andra. Jag älskar att vara ute i naturen och vandra, klättra, kajaka och åka långfärdsskridskor på vintern. Jag bor i Norrköping, nära till skärgården, vandringsleder, fina små sjöar och naturreservat. Ofta behöver man inte åka långt för att få en riktig fin upplevelse, även om jag har kommande planer på längre resor, tex att besöka den svenska fjällen.

Liten dagsvandring med vän

Jag gick upp klockan fem. Mötte upp en vän och tillsammans började vi gå klockan sju i skogen. Planen var att gå den sträckan som jag gick i vintras, från Graversfors till Övre Glottern.

Det var verkligen magiskt att gå så tidigt i skogen. Allt andades nytt. Solens strålar letade sig fram mellan träden och blåbärsriset lyste grönt på marken.

Runt nio-tiden var vi framme vid Övre Glottern och då slappade vi och sedan blev det en kombinerad frukost/lunch innan vi slappade lite igen innan vi började gå tillbaka på eftermiddagen. Två timmar på förmiddagen och två timmar på eftermiddagen, sammanlagt 1.4 mil. En väldigt vacker sträcka men lite ansträngande bitvis.

Kanske jag kan sammanfatta det såhär; min vandringsvän som inte är van att vandra, vill gärna ut igen, gärna imorgon. Det säger väl allt. Att hitta: Följ  östgötaleden(orangefärgat) tills en mindre väg(Bosses väg), avvik från östgötaleden där och ta vänster. Vägen leder till en parkering, ta höger. Där är sjön eller ska jag säga paradiset.

Postat 2018-05-25 22:42 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Saknar inget och behöver nästan ingenting

En dagstur blev det idag. Det är inte mycket som krävs för en dagstur; ett par väl ingångna vandringskängor, kläder du själv trivs i, gott humör. Och så lite saker att packa med: mer vatten än man tror, något att äta, något att sitta på, någon extratröja och en keps. Det är ju nästan ingenting, iallafall så lite att det ryms i en ryggsäck och det bara är att börja gå.

Planen idag var att upptäcka det blå spåret runt Lilla Älgsjön i Kolmården, totalt lite över 7 km. Man kan åka bil ända fram men jag valde bussen och fick några extra kilometrar.  Lite över en mil sammanlagt, en perfekt dagstur med många pauser.

Den blå leden är verkligen vacker och vädret var perfekt. Soligt och sommarvärme men ändå lite fläktande i form av vindar. Det är konstigt vad lite man saknar när man är ute och går i något vackert. Tiden står stilla, tystnaden är total, tankarna flödar. Man saknar inget. Inget.

Postat 2018-05-09 21:16 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

En magisk aprilnatt

Jag har inte varit så aktiv i naturen månaderna som gått. Och det beror på att det varit lite intensivt på arbetsfronten, jag har saknat tid och kraft. Men en kväll i april åkte vi spontant ut till Ågelsjön. Och vilken kväll och natt det blev! Dimmoln svävade över vattnet, det var helt enkelt magiskt. Så vackert! Sist jag var här var sjön isbelagd..ganska coolt, minst sagt, med skiftningarna i naturen. Vi gick upp till toppen men det blev snabbt mörkt och plötsligt var det becksvart. Vi hade glömt pannlampor  och vi tappade bort stigen men efter lite irrande hittade vi den igen.

Vi frös, i vår spontanitet hade vi också glömt att ta med extra kläder. Men vilken natt. Tunna dimslöjor dansade, fladdrande över vattnet. Tiden stod stilla. Kanske hade vi inte den här tiden, egentligen? Kanske vi borde sitta hemma vid köksbordet och förbereda något projekt inför morgondagen? Kanske. Förmodligen. Men det hör inte hit.  Älvorna dansade och dansade. Och våra själar, dansade av skönheten, en natt.