Bloggar > Liv i naturen

Liv i naturen

Här berättar jag och skriver ner resor och naturupplevelser jag har haft, som ett minne för mig själv och inspiration för andra. Jag älskar att vara ute i naturen och vandra, klättra, kajaka och åka långfärdsskridskor på vintern. Jag bor i Norrköping, nära till skärgården, vandringsleder, fina små sjöar och naturreservat. Ofta behöver man inte åka långt för att få en riktig fin upplevelse, även om jag har kommande planer på längre resor, tex att besöka den svenska fjällen.

Sjön som jag har längtat tillbaka till

Friluftslivet har gått på sparlåga. Jag har varit upptagen med andra saker och inte kommit ut på ett bra tag. Sommaren är fylld med fina minnen men den känns avlägsen. Bleka minnen. Av fina solnedgångar, klippor, hav, vandringar, gröna ängar, sprakande eld, solvarma sommarvägar, sandaler och tältnätter.

En helg i augusti tältade vi vid Lilla Älgsjön i Kolmården. Vi var ett sällskap på både barn och vuxna och barnen lekte vid sjön och vi vuxna skrattade och hade trevligt. Efter god mat på en klippa vid sjön kröp vi in i tre olika tält och sov djupt i de tysta Kolmårdsskogarna. När vi vaknade kokade vi tevatten och badade i sjön. Så fort jag kom hem, längtade jag ut i igen. Till sjön, Till skogen. Till den krispiga luften.Till det kompakta mörkret och avsaknaden av stadens ljus. Till friheten. Till enkelheten.Det är så med friluftsliv, man blir lätt beroende. November står för dörren.

Snart blir dagarna ännu kortare och nätterna ännu kallare. Man kanske får vara tacksam om man kommer ut några timmar mitt på dagen när det är ljust, kanske behöver man inte ha mer krav den här årstiden på året. Sagt och gjort. Planen var att fånga ljuset mitt på dan. Där. Sjön som jag längtat tillbaka till, Lilla Älgsjön.

Äntligen tillbaka till sjön som jag längtat tillbaka till! Och vilka timmar vi fick! Hela sjön var i uppror av blåst och ljuset var magiskt! Vi rullade deg runt korv och värmde oss vid brasan medan det nästan stormade omkring. Luften kändes lika ren och krispig som jag mindes den. Det var helt enkelt magiskt och snart gick solen ner, 16.12. Kanske kommer jag tillbaka snart. Det måste jag! Till sjön som jag fortfarande längtar tillbaka till.