Bloggar > Liv i naturen > Friluftslivet och ...

Liv i naturen

Här berättar jag och skriver ner resor och naturupplevelser jag har haft, som ett minne för mig själv och inspiration för andra. Jag älskar att vara ute i naturen och vandra, klättra, kajaka och åka långfärdsskridskor på vintern. Jag bor i Norrköping, nära till skärgården, vandringsleder, fina små sjöar och naturreservat. Ofta behöver man inte åka långt för att få en riktig fin upplevelse, även om jag har kommande planer på längre resor, tex att besöka den svenska fjällen.

Friluftslivet och säkerhetstänket

Inför Minst en utenatt i månaden har jag funderat lite på mitt säkerhetstänk. Jag tycker att jag är en väldigt logisk och försiktig människa. Jag tycker inte att jag tar några onödiga risker och jag gillar att sätta mig in i saker i förväg och vara riktigt påläst.

Genom åren har jag utsatt mig själv för hav, berg, klippor, is och skog. Jag har gått på många  goa turer men ibland ja ibland har det gått lite fel. Det kunde gått illa men det gick bra iallafall. Och visst lär man sig av de dåliga turerna också. Visst lär man sig av sina misstag.

Så under alla dessa år så är det tre 'misslyckade' turer jag kommer på..

En långfärdsskridskotur då jag sjönk igenom isen. Det var ett svagt område intill land men jag hade ombyte, rätt utrustning och två kompisar med mig och egentligen var det det bara bra att jag fick känna på hur det känns att gå igenom isen, så farligt var det inte.

En annan verkligen misslyckad tur var när jag och en killkompis skulle ut och paddla i skärgården. Vi hade inte tittat på väderleksrapporten så noga, jag var väl lite ung och dum. Vi hade tänkt att vi skulle vara  ute några dagar i skärgården. Det var en strålande sommardag när vi tog våra första paddlingstag och det verkade bli en perfekt tur. Vid lunch började det blåsa upp och regna och vi tog ett beslut med säkerhetstänk; att ta det säkra före det osäkra och gå på land på en ö. Precis när vi hade dragit upp kajakerna på ön började det åska och vi tog skydd i skogen. Då börjar det dåna och ett mörkt moln kom emot oss, en tromb träffade den lilla ö som vi befann oss på. Kajakerna for upp i luften och drev iväg på havet och tromben var snabbt förbi. Det blev ingen kajaktur för kajakerna blev förstörda. Vi var ändå glada att vi inte skadade oss, hade vi suttit i kajakerna i vattnet kanske läget skulle vara annorlunda, så det hela gick ju bra ändå. Men kajakerna gick sönder såklart.

Den tredje gången jag minns, jag och en kompis skulle till ett välbesökt friluftsområde för att vandra och bada. Det var sommar och väldigt varmt, så jag tog på mig kjol och inte ens tröja, det var ju så varmt. Efter ett tag började det blåsa upp och himlen fylldes av mörka moln. Alla, och jag menar, alla, försvann från platsen. Redan där kanske man borde ifrågasatt sitt omdöme...men nåja. Det började regna och hagla och eftersom vi hade fått skjuts upp och inte hade nån bil att ta skydd i tänkte vi att det bästa är bara att vänta ut det hela. Jag satt ner och fick hela knät fullt av is och jag blev väldigt nedkyld. Vi ringde såsmåningom efter skjuts och när de kom och hämtade två stackars nedfrusna utemänniskor berättade de att det inte hade regnat i stan! Så lokalt kan vädret vara!

Efter de här misslyckade turerna har jag haft många fina turer. Det är väl för väl att det blev så! Jag är speciellt imponerad att jag vågat paddla i skärgården efter min traumatiska tromb-upplevelse och att jag tagit med min då 2-åring på diverse tältnätter ute i skogen. Han fann sig med både tältet och miljön och att kissa ute i fria var såklart mycket bättre än toaletten.

Så, summan av kardemumman. Några små råd för en god tur:

-Var uppdaterad på vädret!

-Var påläst! Läs på området, vilken utrustning man behöver, läs om andra som gjort samma tur eller guideböcker

-Ha alltid ombyte med dig! Hellre lite extra vikt än att du står där blöt och kall utan ombyte!

-Se till att ha rätt utrustning! Och se till att du provat utrustningen innan så att du vet hur den fungerar, så du inte slipper stå där i en stressad situation och vara osäker på hur man gör

-Packa noggrant! Vad du har med dig, är din livlina i naturen!

-Var inte impulsiv! Gör upp en plan hemma och följ den så gott det går!  Fatta inte drastiska eller ogenomtänkta beslut när du är ute! Och kom ihåg, man får alltid avbryta en tur, turen finns alltid kvar!

-Jobba på din självmedvetenhet, försök att lära känna dig själv. Vilka styrkor, vilka svagheter har du? När blir du stressad? Om du reser med någon, är det en bra ide att känna den människan väl att vara medveten om hennes/hans styrkor och svagheter.

-Planera för om det går illa. Om vädret slår om, om det börjar blåsa upp, om vi trillar i vattnet...Finns det mobiltäckning, nödsändare, vem kan vi ringa till, vem kan hämta oss osv

Det var väl allt! God tur!

Inlagt 2018-01-06 20:34 | Läst 6319 ggr. | Permalink
2018-01-06 23:26   Nyingen
Bra med reflektion kring de här sakerna!

Svar 2018-01-07 13:21   kajak77
Tack! Ha en bra dag!

» Visa även betygsättningar utan kommentar