Bloggar > Liv i naturen > En stilla morgon vid min ...

Liv i naturen

Här berättar jag och skriver ner resor och naturupplevelser jag har haft, som ett minne för mig själv och inspiration för andra. Jag älskar att vara ute i naturen och vandra, klättra, kajaka och åka långfärdsskridskor på vintern. Jag bor i Norrköping, nära till skärgården, vandringsleder, fina små sjöar och naturreservat. Ofta behöver man inte åka långt för att få en riktig fin upplevelse, även om jag har kommande planer på längre resor, tex att besöka den svenska fjällen.

En stilla morgon vid min favoritsjö

Hösten är här. Det börjar bli kallare och mörkret sänker sig över naturen redan vid klockan sju, åtta på kvällarna.

Det har varit en aktiv sommar. Jag har vandrat, tältat, åkt kajak, sup-paddlat och cyklat. Sett många solnedgångar och en hel del soluppgångar.

Jag känner inte alls för att krypa in i min lilla lägenhet nu i höst och bli sittandes framför tv:n. Jag vill försöka vara aktiv och röra på mig. Så, det gäller att hitta på saker att göra. Saker i närområdet, som inte ligger så långt bort. Så man hinner hem tills mörkret kommer. En uteaktivitet i veckan  borde vara målet den här hösten. Minst.

Planen för igår var att gå till min favoritsjö Ågelsjön  och sedan hem igen, en sträcka på ca 2,5 mil sammanlagt. Jag började gå när det började ljusna, hade 2,5 liter vatten med mig och efter 2,5 timmar var jag framme. Väl där, så gott som ensam, hittade jag min favoritstrand och jag badade i iskallt vatten och stretchade. Det märks att det höst, snart är det för kallt för att bada. Men jag badade igår, fötterna och armarna värkte av kylan.

Planen var att gå hem också men jag insåg att mina fötter inte skulle klara av det. Rödmosiga, en liten blåsa på högerfoten så insåg jag att det bästa jag kunde göra var att ta bussen hem. Som tur var gick det en enda buss till stan och den tog jag. Det blir ett ganska hårt tryck på fötterna när man går långt och bär tungt, det kan man konstatera.

En fin stilla morgon och eftermiddag blev det vid sjön. Jag väntade mig en blåsig morgon men det var helt stilla. Lite tråkigt att väderprognosen inte alltid stämmer för hade jag vetat att det var sup-väder hade jag tagit med mig min sup-bräda. Det var verkligen helt stilla.  Lite kyligt var det dock så nästa gång jag kommer dit, troligtvis med min sup-bräda ska jag ta med lite varmt vatten så jag kan göra te samt lite varma ullkläder att byta om med.

En uteaktivitet i veckan. Minst.

Inlagt 2018-09-22 11:17 | Läst 1886 ggr. | Permalink
2018-09-22 17:17   Akka
Gillar dina små,fina berättelser direkt ur naturen.

2018-09-22 18:18   linusboy
Vilken Quinna du är...;)
En verkligt "seg" uppförsbacke straxt innan man kommer upp till sjön.
Alltid lika trevligt att läsa dina berättelser
Varma hälsningar från Bengt H

2018-09-24 18:11   StatuFama
Utmärkt berättelse och jag gillar skarpt att du tar med både det goda och det onda i hela upplevelsen. Det var nästan som om jag var där! Gillar sånt.

» Visa även betygsättningar utan kommentar