I samarbete med:

Användarnamn: Karin@explore61N

Intressen: Alpinism, Klättring, Expeditioner, Vandring, Navigering, Mountainbike, Multisport, Orientering, Paddling, Segling, Utförsåkning, Speleologi, Kiting o skidor av alla de slag!!

2009-07-02

Tromsö, ompackning och uppmärksamhet!

Tromsø  ett favoritområde i världen.  Under senaste stoppet för två år sedan då vi kom förbi o hälsade på lite vänner efter Topptursresa till Lyngen var jag lika förtjust! Berg och hav i alla riktningar o fantastiska människor. Kvaløya = en favorit!

Vi nådde paradiset 01.00 på torsdmorgon.
Vi ringer upp hamnvakten och skickar förfrågan om lägga in oss. Kaj  11 hamnar vi på..  precis nedan stortorget.  Snacka om centralt boende!  Vi sover "ut" till kl 08.00 då det listan på saker att fixas huggs tag i.
Listan är lång. Först o främst måste motorn lags, vårt influgne meck-proffs Janne fixar biffen ( el spridarn var det ju.. ) elegant tillsammans med Niklas.  Hamnvakten aka "politi" kommer förbi och meddelar att vi inte kan ligga där vi gör, så trots uppgörelsen natten innan lägger vi om lite.

Lokaltidningen kommer ner och gör en intervju med oss och hela tiden så passerar folk som hört att vi anlänt eller läst innan att vi skall komma och beundrar båten. Kom ner och hälsa på om du är i Tromsø vettja!!
Uppmärksamheten är stor och till och med brandkåren kommer på besök. Det är en dieselläcka i hamnen som de först trodde kom från oss. Men verkar snarare var en motorbåt längre bort! Vi delar ut tidningar och infoblad om Expeditionen.

Sedan är det dags att bunkra drivmedel; Var länge sedan jag toppade tanken med 2000 l, men det gäller att vara säker ute på "det stora blå" om nånting händer!
Syr fast "snärtdödare" på flaggorna, fixar Iridium-uppkopplingen ( internet), fixar ankarutrymmena.
Förråden fylls med färskvaror, grönsaker och frukt, gänget passar på att ladda m pizza till lunch och blir en oförglömlig Räkfrossa i båten till kvällen!

Två till segelbåtar ligger i samma hamn o gör sig redo att avsegla mot Svalbard på lördag, precis som vi!
Det skall bli riktigt hårt väder enligt gridfilerna. Lockande och spännande men tyvärr så blir det svårt för mig att följa med längre eftersom det räknats på åtta besättningsmän under hela expeditionen, och nu är vi nio!  :/
Men det har varit fantastiskt såhär långt!

Den intressanta toalätt/ dush-lösningen! Ett "enkelt" toalättbesök!

Nordenskiölds skuta: VEGA!

En bok att drömma sig bort med om tidiga expeditioner!

Midnattsolens rike!

2009-07-09 23:16   johnliungman
Gott att du äntligen får komma ut på havet, tjejen! Hälsa Svalbard. Är inte lite avundsjuk... / John (från fjällklassen)

2012-10-30

Kontinuerliga forsar o canyons i Alperna!

Efter att i flera år pratat om att fixa en forsträff nere i alperna, liksom vi brukar göra på flera orter o områden i Sverige så var det äntligen dags.