I samarbete med:

Användarnamn: Karin@explore61N

Intressen: Alpinism, Klättring, Expeditioner, Vandring, Navigering, Mountainbike, Multisport, Orientering, Paddling, Segling, Utförsåkning, Speleologi, Kiting o skidor av alla de slag!!

2010-05-07

Nordsjön v/s Atlanten

Normal 0 0 1 555 3168 26 6 3890 11.1287 0 0 0

Nordsjön v/s Atlanten!?

Jahopp här  har  man gett sig iväg  på en rätt lång o rejält segeläventyr o hört så mkt om hur  dramatisk  o bestialisk den långa överseglingen över Atlanten  kan  vara…   o visst vi hade rätt många dagar med hård bidevind o rejäl sjö..  ( de vågorna, höga  som berg har  jag  aldrig  upplevt något  liknande! )

Men på något  vis  hade  ändå  väldig tur o kunde  gå  rakt  mot  mål i bra fart o klara av  den på 13  dagar…  Så när man  fixat  det o Biscaya o  tycker  att  man  har  bara  en kortare sträcka mellan Frankrike- Danmark (5-600sjömil.... ja allt  är  ju relativt) kvar o nästan är hemma får  vi verkligen  känna på vad  Poseidon’s  krafter  har  att erbjuda för utmaningar. Här  är havet  grunt (ca 30-50m), vågorna högre o kortare ( stampigare) o vindarna  envisas  med  att inte  riktigt  vilja komma o vrida  som prognoserna  säger.

Efter  att  rullat  igenom engelska  kanalen snabbt o smidigt m bra  beräkningar  av  tidvatten o vindar. Vi slog rekord i 42 sjömil o medelhast 10,2 kt under  vårt vaktpass som i vanliga  fall snittat på kanske 25 Nm och 6,5 kt. Det dygnet  tog  vi oss 197 sjömil!!!  Trots tyngre  trafik o slalomåkning mellan fartygen. Galet!

Problematik i maskinrummet....Engelska kanalenHelt plötsligt var det klurigare m navigationen.. I dimman tackar man för radar, gps o ais-systemet!Tack o  lov had e vi lämnat  värsta trafiken när radarn dog o datorns navigationssjökort tog slut! Mängder m sällskap på vattnet här i Eng kanalen!

Nu är  det  annat. En bra start upp via Dover- Calais, upp mot Scarborough o där vi slog om mot öst….där vred det om till motvind som fick oss att ligga o kryssa på rätt bra mellan oljeriggar o skepp i uppåt 25 m/s runt ”Doggers  bank”.. Svårt att hålla  höjd o kurs i dessa förhållanden.

Det ”lutande o klättrande” livet ombord började igen. Flera  av  oss känner  i magen att man aldrig  slappnar  av. Lite yr, dålig matlust o tröttare  än vanligt. ( inte så konstigt  kanske  då den enda  stunden kroppen kan slappna  av i gungningarna är via planläge!)

Kapten började  filura på om vi skulle bli kvar här ute uppåt en vecka innan lyckas trycka oss igenom motvinden. Men efter några dramatiska  nätter m skot som går av o skotvagnar som rycks loss så lättar vinden o vrider igen!

Danska kusten kommer ligger  plötsligt  bara 100sjömil bort, ett stenkast känns det som! Frukost i Tyborøn kanske?

Egentligen blev Frankrike vistelsen helt oväntat kort. När vi tagit oss över Biscaya o allt gått så fort så hade  vi fyra lugna dygn o sedan  skulle vädret  blåsa upp o bli svår manövrerat för vidaresegling.

Så när vi gick iland vid den lite större hamnstaden Cherbourg m sina 5m skillnad i tidvatten, trodde vi alla  att det kunde  bli på ovisst lång tid… kanske en vecka, kanske två. Kunde  känna  slite  väl länge men om splittade  upp den franska kulturen m lite cruising över  till Engelska sidan så kunde  det  bli en fin semester.

Vi tog det lilla lugna när vi landade vid lunchtid i Cherbourg helt enkelt. Bara för att nästa morgon bli överraskade  av nya beslut..  – vi åker  ikväll o hoppas  hinna hem innan stormen blir som värst. Vi var ju rätt utvilade o had e mkt mat  kvar.

Enorma mängder seglare i hamnen m 5m tidvatten!

SÅ det blev till att ta snabbhandla, städa o pressa in lite kultur o löprundor däremellan. Lite surt att snuvas på den franska konfekten, men en del hann vi ju med. O med  väder  vet man ju aldrig. Kanske  bäst att köra på medans det  går!

Lite Crêpes o pain du chocolate hanns med iaf!

Det är även lite  skillnad på miljöerna här o runt Bermuda. Nu sitter vi istället för i shorts o linne i ullunderställ o full mundering o försöker hålla oss varma i den 8°c styrhytten. Vår ”akterdäckstoalätt” är inte lika njutbar längre. Man blir inte lika länge kvar o njuter av havslivet o utsikten när det forsar 6gradigt vatten upp över vaderna el då det tilldelas ofrivilliga bidesköljningar i rullningarna.

Det känns  lite underligt att vår lilla  bubbla och stora  resa  nu endast  har  fyra  dagar kvar.  Varav två till havs! Inatt kan bli sista nattpasset in mot danmarks kust o Limfjorden som vi tänkt gena genom innan vi viker upp mot  Skagen o räkfrossan! Sen siktar  vi på att angöra Göteborg lördagkväll!

Underligt o härligt!

2010-05-11 06:54   (avslutat medlemskap)
Tufft bra kämpat och kul skrivet

2012-10-30

Kontinuerliga forsar o canyons i Alperna!

Efter att i flera år pratat om att fixa en forsträff nere i alperna, liksom vi brukar göra på flera orter o områden i Sverige så var det äntligen dags.