I samarbete med:

Användarnamn: Karin@explore61N

Intressen: Alpinism, Klättring, Expeditioner, Vandring, Navigering, Mountainbike, Multisport, Orientering, Paddling, Segling, Utförsåkning, Speleologi, Kiting o skidor av alla de slag!!

2012-10-30

Kontinuerliga forsar o canyons i Alperna!

Efter att i flera år pratat om att fixa en forsträff nere i alperna, liksom vi brukar göra på flera orter o områden i Sverige så var det äntligen dags.

I mitten av juni så var vi ett gäng forspaddlare härifrån Sverige som åkte ner  för att paddla en vecka. Vår vän Julien Turin ( Alpint äventyr) , som tidigare jobbat som forsinstruktör bla här i Sverige  många år, ställde upp med bilar o fixade ett ställe att bo på samt  kajaker att hyra till en bra penning. Då det blir lite mer stök när man skall iväg så långt o paddla o flygbolagen ogillar att man släpar på dessa kajaker, även om de är ganska små jmf m andra båtar.  I det här gänget var det några som tänkte bila ner medan de flesta flög.  Så några kajaker kunde vi packa på bil-taket.

Jag o Simon E åkte ner lite tidigare för att hinna paddla några dagar till. Sedan på tisdagen var de flesta på plats o paddelsugna. Planen var att paddla så mkt vi kunde av de fantastiska älvar o åar i närheten av Briançon innan helgen då den lokala / nationella paddelträffen tog vid m musik, tävlingar o häng.

I området finns paddling för alla nivåer, men man får räkna med att forsarna är väldigt kontinuerliga oavsett gradering. Vi ”värmde upp” m två st klass 4 sträckor  precis i närområdet. Den första; en sträcka av "La Durance", som börjar strax norr om stan o rinner ner igenom den, den andra "La Guisane" ( som börjar uppe i Serre Chevalier o rinner ner till Briançon. Djupa canyons!

Två fina sträckor men attans vilken hård uppvärmning. Hemma i Sverige är vi mer vana vid att det det är forsar av ”pool-drop” – karaktär dvs; man paddlar en sträcka o sen är det lugnt emellan så man kan ta igen sig lite alt gå upp o reka / vänta in sina paddelkompisar. Här var det fullt ös från start ( började m den hårdaste delen puh) o rann på bra så det var bara att försöka hålla sig fokuserad o läsa forsarna vartefter de kom. Sålänge Julle var först var det lättare att hålla kurs förstås, men att gå upp o reka någonting förstod jag snabbt var bara att glömma. Detvar längesedan jag hade sådant adrenalinpåslag som första biten där.  Nu gick allt bra, men lite läskigt är det när man inte vet hur det ser ut framåt.

När de andra kom ner så fortsatte vi paddla olika delar beroende på folks dagsform, men en stigande trend av nivå kunde vi allt ana! Fina paddelsträckor av olika karaktär avlöste dagarna, Det är ju fantastiskt att ha någon med lokalkännedom som Julle som kan berätta vart ilägg o urtag är, vilken nivå de olika forsarna är på samt ge oss bra alternativ för dagarna! Därav en mycket effektiv paddelvecka utan några turistmisstag som lätt annars tagit vår tid!

3e dagen åkte vi ner till Forsstaden o campingen runt slalombanan i L’Argentiere.

Började m en tur uppifrån bergen o slutade där nere vid campingen. Fin sträcka o snäll fin grad förutom några partier i början.

Eftermiddagen spenderade några hugade paddlare som kände sig starka i Durance- canyons , som tyvärr var lite låg för tillfället o därav mindre action än förväntat. Vi andra hängde runt slalombanan o surfvågen nere vid campen. Vilket fantastiskt bygge o forsmecka de fått till där förresten.

Folk vallfärdar från hela världen för att bo o paddla med detta som utgång.

4e dagen paddlade vi en lite lättare sträcka uppe i -……-dalen  utan julle’s ledning. Vilket är kanonbra, att träna på att leda o reka allt själv, för att inte förlita sig för mkt på andra när man paddlar.

5 dagen : Veckans höjdpunkt närmade sig!  Nu skulle vi upp i bergen mot Le queyras-slottet. O paddla en djup canyon av klass IV – V . Jag var lite nervös inför detta med must run sektioner o svårt att reka på vissa sträckor, men var helt inställd på att köra,.

La guile!!

En fantastisk tur m stor variation. VI fick lite äventyrliga extrautmaningar i form av simmare på branta / kontinuerliga sträckor som gjorde att Julle fick sprätta iväg många km för att rädda en rymmande båt. Medans vi andra fick ta oss neråt utan förguide. Det var en spännande utmaning det med.  Vissa lyft fick vi göra o reka ifrån både kajak o land växlade. En heldag i kajaken med en tur som sent kommer glömmas. Smala canyons där allt vatten pressas ihop på bara några meter, till fantastiska o tekniska bouldergarden,  okörbara sieves o dödsfällor växlade våra utmaningar under dagen.

La queyras Fors-starten m via ferrata på forskanten!Hårdare parti m undercut, som måste avsäkras!Nån simning!Go avslutning!

Dagen efter det lördag, körde vi vattenfalls booster. En sträcka på ca 2,5 km m bara vattenfall på vattenfall, Människotillverkade drops/ cementkanter på 1-8m för att dämma upp bäcken under vårflod mm. Väldigt bra boof-träning o snällt vattenstånd.

Föraren! Sista dagen var det tävling i dalen. Vi skulle köra samma sträcka som vi kört idigare under veckan på La Guisane. Väldig uppbackning o deltagande lokalt o nationellt, men när vi , jag o Linda skulle vara med tittade de konstigt på oss o funderade om vi verkligen visste vad det innebar. Att det var klass 4 paddling på sina håll o skulle bli tufft. Vi fick en väldig uppmärksamhet o en helt egen klass till slut…. o jag funderade mycket om de inte hade några paddlande tjejer alls här!?

Jag drog upp en rejäl skreva på båten o hade ett sjunkande skepp efter halva tävlingen så fick tyvärr avbryta, De andra gick det bra för!

>Området är helt fantastiskt för paddling, det finns forsar o creeks åt alla vädersträck!

>Villa Briançon rekommenderas för boende.

>Ta kontakt m Julien Turin där nere i Briançon alt häng med nästa sommar då det troligast blir en ny omgång m paddelträff där nere!

Briançon-dalen

2012-10-30 08:37   Sandra E
Härligt! En berättelse man blir glad av och fina bilder.

2012-10-30 09:35   Funky5
Fint Karin, du levererar här med!

2012-10-30 13:01   Thomas Traneving
Vilka fantastiska bilder. Det där ser ju riktigt roligt ut.... :)
/H

2012-10-30 18:07   hassex
Jag såg Julien i Dala-Floda för några år sedan Han såg säker och glad ut. Fina bilder man blir väldigt sugen

2011-05-17

Friluftslivutbildning/ Fjällguide!!

2010-03-15

Klätterträff och toppturer i Sylarna

Normal 0 0 1 514 2934 24 5 3603 11.1287 0 0 0

Sylarna!

2011-04-08

Alpin Klätterträff Sylarna

Ja så var ännu en Sylarna -helg lagt till minnesposten. Östersunds klätterklubb ( ÖKK) tog för många år sedan initiativ till en nationell alpin klätterträff i allas vårt sydligaste alpina fjällområde Sylarna.

En fantastisk tillställning redan ifjol då helgen också sammanföll samtidigt som andra årliga "Girl's get Higher" -träffen.