I samarbete med:

Användarnamn: Karin@explore61N

Intressen: Alpinism, Klättring, Expeditioner, Vandring, Navigering, Mountainbike, Multisport, Orientering, Paddling, Segling, Utförsåkning, Speleologi, Kiting o skidor av alla de slag!!

2010-03-15

Klätterträff och toppturer i Sylarna

Normal 0 0 1 514 2934 24 5 3603 11.1287 0 0 0

Sylarna!

Så återigen samlas  leksakerna ihop, pulkan packas o tältet kontrolleras.  Äntligen var  det  dags  för  vinterns  Sylarna Äventyr!

Efter  flera  omgångar och försök att få ut  det bästa  av  södra fjälltrakternas högalpina mecka vintertid  så tänkte  vi göra  ett nytt försök. 5 dagars ledighet kunde  inte  spenderas  mycket  bättre än invid favoritmassivet med klätterutrustning och toppturskidorna i högsta  hugg. Östersunds Klätterklubbs årliga Sylträff skulle gå av stapeln i kombo med ”Girls get higher” en ren tjejträff för  alpint intresserade brudar  med  syfte  att utöka kompetens och höja antalet bergsaktiva tjejer.

Detta kunde  bli annat än en superhelg!

Efter många omgångars insupande av väderrapporter så visste vi att helgen mest  skulle bjuda på oändliga mängder  snö och omfattande  vind! … Trots  att man bör ha minst 12tim hyffsat  väder för helgens längsta  tur, Syltraversen så kunde  det ju hända att det blev nån lucka i vädret ..

Dessutom så finns ju så mycket fina turer i området.  I brist på Kite till en av oss så lämnades min tyvärr vid  Storulvån. Vinden låg annars på perfekt och att kita upp till stationen kan ta 30 min….   Knata med  pulka var ju fint med, men tog 4,5 tim inkl pauser.

Vi tog oss upp iaf i vind o snö o förenades med de andra för första kvällens samling o bildspel. Erika Ranbrandt berättade om skidäventyr o upplevelser ifrån  vår o flera andra kontinenter. Inpirerande o bra.

Dagen efter  var  det dålig sikt, mkt snö  o hård vind.  En rätt lugn dag m en tur upp på Herrklumpen ( Husberget intill). Sedan höll vi clinic’s på snöklättring o snösäkring på baksidan av stationen. En perfekt träningsmiljö då hela  stationen ligger insnöad och från marken till taknock är det en finfin snösluttning. Vi gjorde standplats i flaggstången och gick kortrepsteknik, satte T-ankare och deadmans, tränade med selfarrest och stejärnsteknik.

Johanna stålnacke höll föredrag om Bigwall klättring från Yosemite den kvällen . Finfint bildspel o bra häng efteråt!

Resten av helgen gjordes  div  försök på olika toppturer och klättring. Men oftast blev  det kortare varianter då vädret satte  stopp.

>>Alltihopa påminde mig lite om för 6 år sedan då jag o några klasskompisar  från Fjäll o Vildmarksledarlinjen från Malung vaktade på första  dagen bommen vid  storulvån öppnades, skidade upp och låg och väntade på kunna genomföra Stora Syltraversen eller åtminstone den lite kortare Djävulskammen. ….Turvädret uteblev efter fem dagars bicackerande och häng med fjällräddningen som också väntade väder för att kunna sätta upp en övning på stora väggen upp mot Syltoppen  Vände vi alla kosan hemåt snuvade på konfekten….

En mycket vanlig åkomma här i Sylarna, vädret är minst sagt ombytligt o hårt.  Skall man vara på en säkrare  sida så är nog april att rekommendera!

MEN helgen blev  riktigt  bra ändå. Vi fick in flera toppturer på både herr o fruntimmersklumpen. Riktigt  tjockt  m snö på baksidan Herr som vi dock inte hade  mkt glädje av i utebliven sikt. Dessutom fick några ett magiskt  åk ner Martins åk m 1,5 m nysnö..   Helt sagolika förhållanden i en lucka i vädret!

Så även om storturerna uteblev så har jag verkligen fått upp ögonen på bergen närmare intill! Herklumpens "7an" är en fin snöklätterled m mixat utsteg som varmt kan rekommenderas.

Rafael Jenssen’s bildspel och alla fantastiskt sköna människor tippade in helgen högt på topplistan ändå!

Dessutom fantastiskt kul med så många tjejer i bergen samtidigt! 30 sköna brudar m stort intresse för bergen kommer erövra närmsta  åren! Vi ses i bergen!

2012-10-30

Kontinuerliga forsar o canyons i Alperna!

Efter att i flera år pratat om att fixa en forsträff nere i alperna, liksom vi brukar göra på flera orter o områden i Sverige så var det äntligen dags.

2011-05-17

Friluftslivutbildning/ Fjällguide!!

2011-04-08

Alpin Klätterträff Sylarna

Ja så var ännu en Sylarna -helg lagt till minnesposten. Östersunds klätterklubb ( ÖKK) tog för många år sedan initiativ till en nationell alpin klätterträff i allas vårt sydligaste alpina fjällområde Sylarna.

En fantastisk tillställning redan ifjol då helgen också sammanföll samtidigt som andra årliga "Girl's get Higher" -träffen.