Bloggar > Karin Trolin

Karin Trolin

Idre; -Vatten o berg! Placerad på karta

Idre är nog ett av våra mest allrounda turism-hak vad det gäller vinter/ sommar o aktiviteter. Massa turister som kommer och vandrar upp och ner på Nipfjället, Städjan eller någon av de andra närbelägna fjällentopparna..  Fiskevattnen är guld och sjumilaskogar i alla riktningar!

Här finns också en av Sveriges största arrangörer av forsränning. Nordäventyr. Jag brukar frilansguida lite varje sommar o bla hjälpa Dennis och grabbarna med lite turer och forskajakkurser när det blir  mycket folk o bokningar.

Denna vecka hade vi fullt upp med lägerskolor, forsränningsguideutbildning åt Fjällsäkerhetsutbildningen, Älvdalen , samt grundkurs forskajak för Naturguiderna i Älvdalen.

En intensiv och mycket spännande vecka.

Eftersom jag är inskolad forsänningsguide i Nordäventyrs syskonföretag på norska sidan ( VIllmarkskompaniet) och dessa använder samma älvar för aktiviteterna så är det som hemmavattnen man jobbar på.

Efter tre blöta och utmanande dagar så hade vi 10 mer eller mindre frälsta paddlare som utmanat sina rädslor, förstått forsarnas hemlighet och fått fantastiska naturupplevelser.

Bra jobbat gänget. Jag och Stefan från Åre var riktigt nöjda med våra adepters utveckling på vattnet!  Alltid lika kul!

Hösten kryper närmare i fjälltrakterna men än var det 16grader i vattnen o inte alltförmkt färger på träden. Hallon o blåbärstider var det verkligen, men Hjortronens tid var förbi insåg jag och min gamla fjälledarkompis Annsofi under vår löprunda upp mellan Nipfjället och över Städjan.

Blev även lite Lingon o Svampplock!

Karin o Annsofi i Blåsväder uppe på StädjanLingon o Katarellskörden.

Postat 2009-08-27 00:00 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Forspaddling= bästa sommarsporten!? Placerad på karta

I år har sommaren verkligen överraskat oss forspaddlare!

Vårfloden brukar rinna förbi alldeles för snabbt och sedan håller sig älvar o åar på hyffsad nivå tills höstregn o störmar drar in.  ...     Inte 2009!   detta myckna regnande och "ovanligt" väder gör att forspaddling stoltserar på tronen som världens bästa sommarsport.   I forsen blir man ju blöt ändå , spelar ingen roll om det regnar eller är sol!

Regnar det märks det knappt och glad blir man eftersom ökaqt vattenstånd ger möjlighet till paddling i fler bäckar o älvar, mer "playspots", större vågor o mer fart i vattnen! :)

Bara bra med andra ord!   ( tjaa..  ombytena innan o efter kan ju vara lite grinigt förstås...)

...  o är det sol så njuter man i fulla dra av det förstås!

Kan det bli bättre?!

Förra helgen höll jag o Lars Larsson en Specialkurs för magasinen Paddling o Outsides läsare.  Riktigt trevlig tillställning som gav mersmak verkade det som. Forskurserna blir mer o mer helgvis nu, men än är det fantastiskt varmt o skönt i vattnen!  Det var 19 grader i Ljusnan förra helgen!

Nu blir det forsdagar i helgen i Ljusnan, sedan håller jag kurs åt Nordäventyr i Idre ( Älvdalens utbildningscentum som skall gå 3 dagars forskurs)

Är det nån som är sugen så finns mycket platser kvar på både grundkurser o fortsättnings-kurserna i aug o sept!

Eftersom det regnat massor i våra trakter å rockar vattnen verkligen igen! kolla in  filmen från allas vårt kära Forsnäset här :

I övrigt så har Bodberget, en alltför obesökt pärla varit o klättrats lite på, samt vår lokala hemmaklippa i Hudik ; Hedeklippan njutits!

Mattias Spanar in Skitrännan! Genesis var en guldled o ett mindre mossigt val!

Postat 2009-08-21 15:33 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Roadtrip Sylarna+ Urkult! Placerad på karta

Så var man ute på vägarna igen då!

Jag slog mina drömmar ihop med Mattias, en vän och utemänniska ifrån Hudiksvall. Först drog den fantastiska Urkult uppe i Näsåker/ sollefteå i festivaltarmen på oss. Det som gör denna festival så optimal för en äventyrare som mig är att man inte bara får musik, konserter dans och spel i världsklass utan precis utanför hägnen ligger även Nämforsen. Inte mindre än fem strömfåror nedanför kraftverket bjuder på utomordentlig utförspaddling som dessutom är garanterad. Som forspaddlare slåss man alltid med vattennivåer för att veta att paddlingen man vill göra verkligen är rätt nivå. ( inte för mycket vatten och inte för lite...) Här släpper kraftverket alltid på lika många kubik varje dag mellan 08.00- 22.00...   trodde vi ja....

Nu visade det sig att även här så har det hällregnat sista dagarna så vattennivåerna låg 50cm över normala.

Bra paddling klass III- V bjuds det. En kanonkombo mellan konserter och festivalhänget med andra ord!Hoffmaestro stod för en oförglömlig konsert och Kamraterna samt Valkyrien Allstars rockade järnet med!

I söndags pckade vi ihop tältet och styrde färden förbi Åre o Storulvån, ompackningen till alpinism skedde på nån timme och sedan bar det av med raska steg uppåt Sylarna.

Mattias hade sedan länge velat göra Syltraversen, och då jag gjort den tidigare men gärna klättrade Djävulskammen och Nordostpelaren ( upp på Storsylen) så trodde vi oss kunna komponera ihop en bra semester.

Vinden var rätt hårdoch regnet hängde i luften då vi kom upp till Sylstationen kl 13 på måndagen. För sent för att sticka ut på den 12-tim långa traversturen. Men troligen lagom om man gillar hårt väder för den hälften så långa Djävulskam-turen.

Bra träning inför större berg tänkte vi båda och höll tummarna att det inte skulle regna för mycket så halkan blev ett problem när vi nått kruxen på klättringen högt däruppe. Eller att vindarna skulle ta i så vi blåste av kammarna på högre höjd. Escape-routes hade vi iaf som borde fungera.

Vi styrde rätt ensamma kosan uppåt kl 15.00 o mötte de vandrare som nu var på väg hem o tröttnat på vind o dugg. Första klättringen uppför snörännan till slottet var fin men snön rätt hård. Isyxa och stegjärn rekommenderas om det inte är högsommar-värme. ( vi hade 10-15°c och lyckades inte sparka in hela kängorna utan endast så man knappt fick grepp)

Vanliga rutten "Djävulskammen går upp mot sylglaciären och första snöfältet upp. Snart kom vi upp på slottet och nådde pinnaklarna. Fina o branta, här började definitivt klättringen. Vi tog inte den helvertikala klättringen rakt upp i våra kängor utan rundade dem något för slippa ras och spendera mer tid än behövt på teknisk klättring. Sedan kamvandring utefter glaciären. Klättringen var inte svår, men bra att säkra in sig på några ställen. Storsylen låg också kvar och vi hade trots allt himla fin sikt. Vinden låg på rätt bra hela turen men det började inte regna på riktigt förrän på väg ner över Pyramiden. Så tur med vädret trots allt.

Hur som haver må nämnas att nedvandringen nog är farligast på dessa turer runt sylarna. Överallt stora hala lösa stenar i oändlighet. Mest fokus på hela turen la vi här o ändå halkade till när det började regna på o slog i knät lite. Man är inte uppe förrän man är nere! ;)

Hjortron till frukost! :)

Nu Åre o lite paddling innan full rulle med forskurser i helgen o nästa vecka!