I samarbete med:

Användarnamn: Karin@explore61N

Intressen: Alpinism, Klättring, Expeditioner, Vandring, Navigering, Mountainbike, Multisport, Orientering, Paddling, Segling, Utförsåkning, Speleologi, Kiting o skidor av alla de slag!!

Isfall o pudersvängar i Hälsingland!

Efter en mörkare november än nånsin ( 3 soltimmar  t.o.m 23 nov) så kändes "farbror Rimfrost" ankomst vid lucia väldigt välkommet!

Sedan dess verkar han styra in ett efter ett av lågtrycken österifrån till perfektion av varje barns stora juldröm.  En rejäl vit jul.....   han gör det verkligen med BESKED! Mellansveriges östkust har pepprats med nya puderdump var o varannan dag sedan veckan innan jul.    Har det sedan 80talet varit så här mkt snö?

Som skidpatrullör i Åre o efter de senaste två åren i Fernie, Kanada så är det svårt att tro sina ögon när snön bara fortsätter dumpa ner! En eloge till hembygden och tron på fortsatta vita vintrar på dessa breddgrader. I Åre ligger  nu 34cm, Järvsöbacken 70cm och i Hudiksvallstrakten fortsätter dagens fluffiga 40cm öka späda på de tidigare 60...   Helt otroligt o blir svårt att slita sig mot isigare o folktätare fjälltrakterna!

Ni som aldrig provat "Sveriges närmaste alp"  30mil norr om Sthlm  aka Järvsöbacken har nu en god anledning! Utöver mjuka backar, grymma hopp o parker samt ett härligt barnområde så levererar nu även offpisten stort!

Efter många o långa dagar i pulk o skidbacke har jag även förstått att isklättringen i våra trakter är det närmsta och bästa för centralsverige!

En frusen morgon mötte jag upp fyra vänner från Stockholm/ Uppsala o passade på att njuta årets sista dagar med isyxor o stegjärn invid Offerbergets isfall. ( nära Järvsö) -23°c o 30mils transport skrämde inte bort dessa tappra äventyrare..   Inte heller mig som tack o lov har endast 50min till denna is.  Väl värda minutrar till något som överraskade oss alla;  att isen har hunnit växa till rejält så här tidigt på säsongen  är ovanligt! Isklätterträffen i Rjukan fick på foten när isen här var så fin!

Fler isar finns i närheten o kan hittas här på utsidan på Helsingeföraren v 02;  ( http://www2.utsidan.se/halsingeforaren )

Ut o njut!

Isar,  längdspår och allt fluffigt vitt!   (isar på platten får gott vänta lite på sig i år)  Det gäller att passa på!

Foton: Karin o Anders Trolin

2010-01-02 09:33   peter1969
Vad härligt att det är så många som får njuta av snön i år!

2010-01-05 15:50   Öhrnell
Kul att se att det är fler än vi som tar fram boben när det blir snö!

2010-01-26 11:25   johnliungman
Hej Karin-karin!
He he, var själv i Rjukan med minus 20 och Perra förfrös tårna... Åtskilliga tappra tillresta klättrade en dag och vände sen hemåt mot Bohuslän där det görs massor av nyturer. Själv bodde jag i stuga uppe i skidsystemet och hann med topptur på Gaustablikk! Har f.ö kört lite is hemma i Göteborg nu i söndags! Superfint.

Hoppas allt är bra med dig!

John

Kontinuerliga forsar o canyons i Alperna!

Efter att i flera år pratat om att fixa en forsträff nere i alperna, liksom vi brukar göra på flera orter o områden i Sverige så var det äntligen dags.