I samarbete med:

Användarnamn: Karin@explore61N

Intressen: Alpinism, Klättring, Expeditioner, Vandring, Navigering, Mountainbike, Multisport, Orientering, Paddling, Segling, Utförsåkning, Speleologi, Kiting o skidor av alla de slag!!

Segeltime!! Tromsö

03.50, bris 6,3m/s från 225°, god sikt, segel  fart 5,8m/s kurs 39°, N 68°062, E 15°132

Lofoten, Narvik

Det gungar annorlunda och allt är tyst förutom vågornas rullningar utanför skrovet...   annorlunda uppvaknande och inser snabbt att vi SEGLAR!  Vinden har vänt och motorn har snabbt blivit nedgraderad. Here we go, seglar förbi Tysfjorden, Ofotfjorden och vinkar när passerar höjd m Narvik.

Försöker spana efter Stetind.  Norges Nationalfjäll som jag drömt om sedan 5 år tillbaka då jag var på väg att bestiga det. Jag skulle hjälpa Anders Bergwall ( Bergsguide ifrån Narvik) säkra upp ett filmteam en vecka 2003 genom att sätta upp fasta rep.  Ser två potentiella toppar på avstånd.

Kanske blir det av nu på fredag om jag mönstrar av o beger mig på klättertur i området.

I vilket fall så blir morgonens pass som vi önskat hela veckan. Det glider på helt annat maner när vi surfar fram på vågorna. Tyst fridfullt och harmoniskt.

En trött morgon var det, och skönt krypa till kojs igenom inte känna sig lite skyldig att uttnyttja solen..  eftersom den ändå gömt sig i tjocka regnmoln. Av de fantastiska vyerna som här regerar landskapet syns inte skymten!

Det börjar förberedas för framkomst till Tromsø, rings in en mekaniker som skall hjälpa oss med motorn och extradelar för att den skall gå som en klocka resten av expeditionen. Alla njuter av gårdagens minnen och tycker faktiskt det är lite mysigt m regnväder så man får kura in sig eller få saker o ting gjorda även på nedre däck!  Som att baka födelsedagstårta till en ur teamet. En mycket överraskad filmreporter blev han, Anders, som nu själv hamnade i uppmärksamhetens centrum!

Andra passet förlöper smidigt och Vi cruisar fram mellan Senja ( Norges andra största ö) vidare mot min topptursfavorit, Kvaløya och i natt Tromsø

Kl 22.00

Frisk Bris, 298°  8m/s,  god sikt, 8knop, kurs 354°, och vattentemp ligger nu på 8,3°C mot tidigare ca:14-10°C  mmm...  somrigt och skönt!

Kontinuerliga forsar o canyons i Alperna!

Efter att i flera år pratat om att fixa en forsträff nere i alperna, liksom vi brukar göra på flera orter o områden i Sverige så var det äntligen dags.