I samarbete med:

Användarnamn: Karin@explore61N

Intressen: Alpinism, Klättring, Expeditioner, Vandring, Navigering, Mountainbike, Multisport, Orientering, Paddling, Segling, Utförsåkning, Speleologi, Kiting o skidor av alla de slag!!

Nord norge från sin bästa sida!

30/6  Start; 04.00   N 65°532 , E 12°221    svag bris 228°, God sikt, kurs 350°, 8,6kt

Gruset gnuggas ur ögonen..   tur att man får lägga sig igen nån timme efter morgonpassets slut här!

Linnea på vaktpass, "sjusystrar" i bakgrundenSvartisen i bakgrunden

Passerar det otroligt fina och utpräglade bergsområdet  "Sju systrar", med sjutoppar i ett pärlband och solen står en hand ovan horisonten..  just då passeras polcirkeln!!!

Fantastiskt spektakulära och vackra områden med mycket berg både runt oss och horisonten. Rogivande är också den kavlugna sjön vi får under morgonpasset! Norges största småbåtshamn Sandnessjøen passeras. Djur och fågelliv börjar också bytas mer mot polarhållet. Lunnefåglar ligger på fiskepass ute på sjön och blir sköna motiv mot de allt spetsigare topparna innan de blir blyga och dyker undan båten. Nordens näst största fastlandsglaciär "Svartisen" passeras.

Morgonskiftets 4tim går undan och det blir inte mycket annat gjort än just förundras över skönheten i landskapet!

Nordnorge är ju paradiset och denna dag bekänner färg!  Det är svårt att slita sig från alla naturupplevelser för ytterligare sömntimmar men 3st till får vi till innan det är trångt med fisk på ekolodet. Hannibal o Ola går igång på stort och mästerspöna plockas fram . Knappt har de hunnit sänka ner draget i djupet innan det hugger!   Gång på gång så rycker de upp torsk, sej, kolja  på 2-3kg som tillsammans fyller en rejäl hink. Säkert 12 fiskar på 15 minuter! Vi rensar och tillreder. Förbereder för vrakmiddag på havets läckerheter. Det fileas och kokas fond även till morgondagens lunch. Snabbstopp i Bodö för släcka glasssuget i den kavlugna strålande varma dagen. Sommaren visar sin bästa sida även på dessa breddgrader!

Efter detta börjar faktiskt vinden bjuda upp ..  i rätt riktning till och med!   Vi är inte sena att hissa segel och får en kort sekvens av njutning till allas glädje, riktigt peppat team som förbereder båten och ler stort när vinden trycker fart i oss!  Men sedan lugnar sig vinden o vi återgår till att gunga fram i stillheten till motorns surr.

Vi hade precis återgått till sol o sängplatser när vi siktar nåt mäktigt innåt nästa vik!

Det kokar och glider svarta kroppar  upp och ner i hela sundet!

Grindvalar som samlats för lek och jakta sill.  Aldrig har någon av oss sett så mycket val!  Vi navigerar oss fram mellan flockarna och identifierar hela familjer som rör sig inåt fjorden. Helt mållösa och fascinerade står vi med kamerorna och skjuter hejvilt efter de allt mer nyfikna och närgångna däggdjuren....  I två timmar. En tidlös stund och vi instämmer alla i att denna dag slår alla rekord i upplevelser under turen, och troligen 10 topp nånsin!

Dagen byter datum när vi närmar oss Lofotens halvö och tuffar fram mellan snöbeklädda toppar och djupa fjordar. Horisonten står i brand när solen närmar sig horisonten och det underlättar inte för den sig som bör slita sig för att vila kroppen några timmar efter en fantastisk dag på atlanten.

Slut;  N 67° 475     E 14° 407

Kontinuerliga forsar o canyons i Alperna!

Efter att i flera år pratat om att fixa en forsträff nere i alperna, liksom vi brukar göra på flera orter o områden i Sverige så var det äntligen dags.